Communications, device and corporate space: the strategy of promise in the dynamics of organizations in capitalism

Authors

  • Daniela Norcia Gonçalves Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Eugênio Rondini Trivinho Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.173547

Keywords:

Corporate organizations , Organizational communication , Communications device, Promise of communications , Social macrodevice

Abstract

The article reflects on the communications device and its corporate manifestation as a communications promise. Little known in Brazilian studies on organizational communication, this theme strongly figures in the French theoretical production in the past two decades. Based on Michel Foucault’s biopolitics and French approaches on the communications device, the paper apprehends the relationship between the corporate space and the macro-dispositive of the social to characterize the communication promise as an inherent strategy of the reproduction of capitalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniela Norcia Gonçalves, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Centro Interdisciplinar de Pesquisas em Comunicação e Cibercultura da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).

  • Eugênio Rondini Trivinho, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica da PUC-SP.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo? Outra Travessia, Florianópolis, n. 5, p. 9-16, 2005.

AGAMBEN, Giorgio. Che cosè un dispositivo? Roma: Nottetempo, 2006.

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.

APPEL, Violaine; BOULANGER, Hélène; MASSOU, Luc. Dispositifs : discerner, discuter, distribuer. In: APPEL, Violaine; BOULANGER, Hélène; MASSOU, Luc (org.). Les dispositifs d'information et de communication : concept, usages et objets. Bruxelles: De Boeck, 2010. p. 9-18.

APPEL, Violaine; HELLER, Thomas. Dispositif et recherche en communication des organisations. In: APPEL, Violaine; BOULANGER, Hélène; MASSOU, Luc (Org.). Les dispositifs d'information et de communication : concept, usages et objets. Bruxelles: De Boeck, 2010. p. 39-57.

D'ALMEIDA, Nicole. Les promesses de la communication. Paris: Presses Universitaires de France, 2012.

DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 1991.

DELEUZE, Gilles. O mistério de Ariana. Lisboa: Passagens, 1996.

DELEUZE, Gilles. Que és un dispositivo? In: BALIBAR, Ettiénne et al. Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1999. p. 155-163.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 3. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1982.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1987.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. 16. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2005.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população: curso no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008a.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica: curso no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2008b.

GAVILLET, Isabelle. Michel Foucault et le dispositif : questions sur l'usage galvaudé d'un concept. In: APPEL, Violaine; BOULANGER, Hélène; MASSOU, Luc (Org.). Les dispositifs d'information et de communication : concept, usages et objets. Bruxelles: De Boeck, 2010. p. 17-38.

GONÇALVES, Daniela Norcia. Comunicação organizacional no mercado financeiro contemporâneo: estratégias mediáticas de grandes companhias na era digital. 2019. 399f. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.

JACQUINOT-DELAUNAY, Geneviève; MONNOYER, Laurence (coord.). Hermès – Le dispositif entre usage et concept. Paris: C.N.R.S., 1999. n. 25.

JAUNALS, Brigitte. La culture de l'information: du livre au numérique. Paris: Hermès Sciences; Lavoisier, 2003. p. 374-376.

ORNICAR? Bulletin périodique du champ freudien. Paris: Lyse, 1977. n. 10, p. 62-93.

PERAYA, Daniel. Médiation et médiatisation : le campus virtuel. Hermès, Paris, n. 25, p. 153-167, 1999.

SARTRE, Jean-Paul. O que é a subjetividade? Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

SIMONNOT, Brigitte. Les moteurs commerciaux comme dispositifs d'accès à l'information en ligne. In: APPEL, Violaine; BOULANGER, Hélène; MASSOU, Luc (Org.). Les dispositifs d'information et de communication : concept, usages et objets. Bruxelles: De Boeck, 2010. p. 95-115.

ŽIŽEK, Slavo. Bem-vindo ao deserto do real. São Paulo: Boitempo, 2003. (Coleção Estado de sítio).

Published

2021-02-10

How to Cite

GONÇALVES, Daniela Norcia; TRIVINHO, Eugênio Rondini. Communications, device and corporate space: the strategy of promise in the dynamics of organizations in capitalism. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 17, n. 34, p. 58–70, 2021. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.173547. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/173547.. Acesso em: 26 may. 2024.