Digital communication agencies in Rio Grande do Sul, Brazil: positioning strategies of client companies

Authors

  • Elisangela Lasta Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.184632

Keywords:

Digital environments, Positioning strategies, Social matrixes, Agencies, Structural social network analysis

Abstract

This article aims to identify the network positioning of agencies that provide digital content production services in the corporate market of Rio Grande do Sul. To this end, this study conducted a structural analysis of social network, verifying the employment of strategies for: 1) centrality position; 2) intermediate position; 3) PageRank position; 4) intermediate and PageRank position; and 5) presence position.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Elisangela Lasta, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutora em Comunicação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestre em Comunicação pela UFSM. Membro dos Grupos de Pesquisa Comunicação Institucional e Organizacional e Práticas de
    Relações Públicas em suportes midiáticos digitais – CNPq/UFSM. Graduada em Comunicação Social – Relações Públicas, pela UFSM. Professora do Departamento de Comunicação da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

References

GIDDENS, Anthony. A constituição da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

LASTA, Elisangela. A práxis reflexiva das relações públicas na sociedade midiatizada: mediação estratégica comunicacional nos blogs corporativos. 2015. Tese (Doutorado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.

LASTA, Elisangela. Metodologia na pesquisa empírica em comunicação organizacional digital: estratégias sócio-técnica-discursivas. In: CONGRESSO BRASILEIRO CIENTÍFICO DE COMUNICAÇÃO ORGANIZACIONAL E DE RELAÇÕES PÚBLICAS, 13., 2019, São Paulo. Anais […]. São Paulo: Abracorp, 2019.

LASTA, Elisangela. Práxis das relações públicas ética-política-estética: uma perspectiva para a hexis educativa na sociedade midiatizada. Revista Internacional de Relaciones Publicas, Málaga, v. 7, n. 14, p. 207-226, 2017.

LEMIEUX, Vicent; OUIMET, Mathieu. Análise estrutural das redes sociais. Lisboa: Instituto Piaget, 2004.

RECUERO, Raquel. Estudos de redes sociais. In: AMARAL, Adriana; FRAGOSO, Suely; RECUERO, Raquel. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina, 2011. p. 115-138.

SODRÉ, Muniz. A ciência do comum: notas para o método comunicacional. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2021-09-21

How to Cite

LASTA, Elisangela. Digital communication agencies in Rio Grande do Sul, Brazil: positioning strategies of client companies. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 18, n. 36, p. 238–251, 2021. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.184632. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/184632.. Acesso em: 28 dec. 2025.