New citizenship and new influence capacity in strategic decisions
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.187972Keywords:
Communication, Citizenship, Latin America, Organizations, StrategiesAbstract
This article discusses the organizational stage in its political dimension based on a reflection on communication, influence in strategic decisions, and citizenship in Latin America. The reflexive-analytical methodology uses a survey applied to 1,165 communication management professionals in 19 countries. The dwindling interpersonal and institutional trust, the economical and health crises, and the constant political debate call the influence capacity of communication professionals’ strategic decisions into question.
Downloads
References
ARANCIBIA-CARRIZO, Juan Pablo; SALINAS-MUÑOZ, Cláudio. Comunicación política y democracia en América Latina. Barcelona: Gedisa, 2016.
CÁTEDRA UNESCO DE LA COMUNICACIÓN, 28., 2020, Bogotá. Anais […]. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 2020.
FERRARI, Maria Aparecida. A influência dos valores organizacionais na determinação da prática e do papel dos profissionais de relações públicas: estudo comparativo entre organizações do Brasil e do Chile. 2000. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.
FERRARI, Maria Aparecida; FRANÇA, Fábio. Relaciones públicas: naturaleza, función y gestión en las organizaciones contemporáneas. Buenos Aires: La Crujía, 2011.
LARRAÍN, Jorge. ¿América Latina moderna? Globalización e identidad. Santiago: LOM, 2005.
LATIN COMMUNICATION MONITOR. Informes 2018-2019. 3. ed. Madrid: 2020. Disponível em: https://bit.ly/3aXbpvi. Acesso em: 15 out. 2021.
LATINOBARÓMETRO. Informe 2018. Santiago de Chile: Latinobarómetro, 2018. Disponível em: https://bit.ly/30LgsgI. Acesso em: 15 out. 2021.
LECHNER, Norbert. Nuevas ciudadanías. Revista de Estudios Sociales, Bogotá, n. 5, p. 25-31, 2000. doi: https://doi.org/10.7440/res5.2000.03.
MARSHALL, Thomas Humphrey. Ciudadanía y clase social. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, Madrid, n. 79, p. 297-334, 1997.
MORENO, Ángeles; MOLLEDA, Juan Carlos; ÁLVAREZ-NOBELL, Alejandro; HERRERA, Marco; ATHAYDES, Andréia; SUÁREZ, Ana María. Comunicación estratégica y sus retos: fake news, confianza, información para la toma de decisiones, liderazgo, satisfacción, estrés y compromiso laboral. Resultados de una encuesta en 19 países. Bruxelles: Latin American Communication Monitor, 2019.
MOSCOL, Ronnie; GAMERO, Renato. Aproximación a la confianza como bien interno de las Relaciones Públicas. Revista de Comunicación, Piura, v. 12, p. 110-138, 2013.
OBJETIVOS y metas de desarrollo sostenible. Naciones Unidas, [s. l.], 2015. Disponível em: https://bit.ly/3aV7sri. Acesso em: 15 out. 2021.
O’DONELL, G. On the State, democratization and some conceptual problems (a Latin American view with glances at some post-communoist countries). The Hellen Kellog Institute for International Studies, South Bend, n. 192, 1993.
PORTO SIMÕES, Roberto. Relações Públicas: função política. São Paulo: Summus, 1995.
PORTO SIMÕES, Roberto. Relações públicas e micropolítica. São Paulo: Summus, 2001.
SUÁREZ-MONSALVE, Ana María; LÓPEZ LIZARAZO, Carlos Alfonso. Aportes para discutir el enfoque de las capacidades en la gestión de comunicación. Aplicación en Colombia. Revista Comunicacao, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 18, n. 53, p. 200-222, 2021.
TENCH, Ralph; VERČIČ, Dejan; ZERFASS, Ansgar; MORENO, Angeles; ERHOEVEN, Piet. Communication excellence. How to develop, manage and lead exceptional communications. Cham: Palgrave Macmillan, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ana María Suárez Monsalve, Andreia Silveira Athaydes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.