ESG and brand communication for Generation Z: sustainability and connection with the new generation of consumers
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2024.228200Keywords:
Communication, Brand Image, ESG, Sustainability, Generation ZAbstract
This article investigates Generation Z’s influence on sustainable consumption, analyzing how their ethical and social practices shape the demand for ESG-aligned (Environmental, Social, Governance) brands. Based on a quantitative survey with 162 convenience-sampled participants, the study applies Ribeiro Veiga’s (2011) scale for sustainable consumption and ranks the most responsible brands for GenZ, aiming to provide insights on how to integrate ESG into brand
communication strategies.
Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. O mal-estar da pós-modernidade. Tradução: Mauro Gama. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.
BAUMAN, Zygmunt. Between us, the generations. In: Larrosa, Jorge (ed.). On generations: on coexistence between generations. Barcelona: Fundació viure i conviure, 2007. p. 365-376.
BERTRÃO, Naiara. Entenda o que é ESG e por que a sigla é importante para as empresas. Valor Econômico, São Paulo, 21 fev. 2022. Disponível em: https://valor.globo.com/empresas/esg/noticia/2022/02/21/entenda-o-que-e-esg-e-por-que-a-sigla-esta-em-alta-nas-empresas.ghtml. Acesso em: 18 jul. 2024.
CASAS, Gustavo. Família, Futuro e Diversão: conheça as portas de acesso para a Geração Z. Think With Google, [S. l.], jul. 2019. Disponível em: https://www.thinkwithgoogle.com/intl/pt-br/futuro-do-marketing/gestao-e-cultura-organizacional/diversidade-e-inclusao/familia-futuro-e-diversao-conheca-as-portas-de-acesso-para-a-geracao-z. Acesso em: 19 jul. 2024.
CONSIGLIO, Sonia. ESG ontem e hoje. Blog da Sonia Consiglio, São Paulo, 16 jul. 2021. Disponível em: https://valorinveste.globo.com/blogs/sonia-favaretto/post/2021/06/esg-ontem-e-hoje.ghtml. Acesso em: 18 jul. 2024.
COSTA, Edwaldo.; FEREZIN, Nataly Bueno. ESG (environmental, social and corporate governance) e a comunicação: o tripé da sustentabilidade aplicado às organizações globalizadas. Revista Alterjor, São Paulo, v. 2, ed. 24, p. 80-95, 2021.
DORSEY, Jason; VILLA, Denise. Zconomy: como a geração Z vai mudar o futuro dos negócios e o que fazer diante disso. Tradução: Bruno Fiuza, Roberta Clapp. Rio de Janeiro: Agir, 2021.
EMMANUEL, Simone. Geração Z: quem são e como se comportam os jovens nascidos na era digital. Rio de Janeiro: E-book, 2020.
ESG vira foco da comunicação nas empresas. Revista Digital Pequenas Empresas, Grandes Negócios, [S. l.], 21 mar. 2022. Disponível em: https://revistapegn.globo.com/amp/Economia/noticia/2022/03/pegn-esg-vira-foco-da-comunicacao-nas-empresas.html. Acesso em: 20 jul. 2024.
FARIAS, Luiz-Alberto de; VERGILI, Rafael; ATTENE, Roberta Beatriz. ESG e tecnologia: como empresas divulgam aspectos ambientais, sociais e de governança no mundo digital? Organicom, São Paulo, n. 45, p. 340-358, 2024. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/220551/209527. Acesso em: 13 jan. 2025.
FINK, Larry. Carta de Larry Fink aos CEOs. BlackRock, [S. l.]., 2024. Disponível em: https://www.blackrock.com/br/larry-fink-ceo-letter. Acesso em: 19 jul. 2024.
FRANCIS, Tracy; HOEFEL, Fernanda. True gen: como a geração Z impactará as empresas de bens de consumo. McKinsey & Company, [S. l.], 12 nov. 2018. Disponível em: https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/true-gen-generation-z-and-its-implications-for-companies/pt-BR. Acesso em: 20 jul. 2024.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
GUTTILLA, Rodolfo Witzig. Como implementar uma estratégia ESG: do propósito à ação. São Paulo: Aberje, 2023.
HAIR JR., Joseph; BABIN, Barry; MONEY, Arthur; SAMOUEL; Phillip. Fundamentos de métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman, 2005.
KELLER, Kevin Lane; MACHADO, Marcos. Gestão estratégica de marcas. Tradução: Arlete Simille Marques. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.
KUNSCH, Margarida Maria Krohling; OLIVEIRA, Ivone de Lourdes. A comunicação na gestão da sustentabilidade das organizações. 1. ed. São Caetano do Sul: Difusão Editora, 2009.
MACEDO, Paulo. Investimento em publicidade em 2021 vai contabilizar US$665 bilhões. Propmark, [S. l.], 16 jul. 2021. Disponível em: https://propmark.com.br/investimento-em-publicidade-em-2021-vai-contabilizar-us-665-bilhoes. Acesso em: 21 jul. 2024.
MERCO. Monitor Empresarial de Reputação Corporativa, 2023. Ranking Merco de responsabilidade ESG. Disponível em: https://www.merco.info/br/ranking-merco-responsabilidad-gobierno-corporativo. Acesso em: 15 jan. 2025.
NAVARRO, Victória. Esg: até 2025, o setor deve valer, globalmente, US$53 trilhões. Meio & Mensagem Próxxima, [S. l.], 21 jul. 2021. Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/proxxima/arquivo/noticias/esg-ate-2025-o-setor-deve-valer-globalmente-us-53-trilhoes. Acesso em: 21 jul. 2024.
OXFAM BRASIL. Oxfam Brasil, c2025. Tempo de Cuidar. Disponível em: https://www.oxfam.org.br/forum-economico-de-davos/tempo-de-cuidar/. Acesso em: 09 ago. 2024.
PESQUISA REVELA que 75% da geração Z acreditam que tem o poder de influenciar o comportamento das marcas. Associação Nacional de Jornais, [S. l.], 21 mar. 2022. Disponível em: https://www.anj.org.br/pesquisa-revela-que-75-da-geracao-z-acredita-que-tem-o-poder-de-influenciar-o-comportamento-das-marcas. Acesso em: 20 jul. 2024.
RIBEIRO, Juliane de Almeida; VEIGA, Ricardo Teixeira. Proposição de uma escala de consumo sustentável. Revista de Administração, São Paulo, v. 46, n. 1, p. 45-60, 2011.
SILVA, Antônio Cléber; CARVALHO, Francisco de Melo. Relação entre práticas ESG e desempenho empresarial: uma revisão sistemática da literatura. Revista de Gestão e Secretariado, São Paulo, v. 15, n. 1, p.1425-1456, 2024.
TSANG, Albert; FROST, Tracie; CAO, Huijuan. Environmental, Social, and Governance (ESG) disclosure: A literature review. British Accounting Review, v. 55, n. 1, 2023.
VOLTOLINI, Ricardo. Vamos falar de ESG? Provocações de um pioneiro em sustentabilidade empresarial. 1. ed. Belo Horizonte: Voo, 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Vinícius Alves Sarralheiro, Aline Fernandes de Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.