Mediated interaction and readers’ profiles: reflections for education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2024.228223

Keywords:

Digital communication, Media literacy, Education with technologies, Network society, Pedagogical practices

Abstract

This bibliographic review analyzes the impact of digital technologies on social interaction and their educational implications. It aimed to reflect on how media transformations affect reading behavior, demanding new literacies. The methodology includes a theoretical review of the ideas of McLuhan, Castells, Thompson, Santaella, among others. Results showed the challenges educational systems face to integrate innovative pedagogical practices. This study found the urgent need to update educational strategies to form critical and proficient readers in digital media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Taís Steffenello Ghisleni, Universidade Franciscana

    Doutora em Comunicação Midiática pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestre em Engenharia de Produção pela UFSM. Especialista em Comunicação, Movimento e Mídia pela UFSM.
    Bacharel em Comunicação Social, Publicidade e Propaganda pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí). Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Humanidades e Linguagens e Publicidade e Propaganda da Universidade Franciscana (UFN).

  • Valeria Iensen Bortoluzzi, Sem Registro de Afiliação

    Doutora em Letras: Estudos linguísticos pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Docente de ensino superior de 2001 a 2024, na UFSM, na Universidade da Região da Campanha (URCAMP), na Universidade de Caxias do Sul (UCS) e na Universidade Franciscana (UFN).

References

BORTOLUZZI, Valeria Iensen. Que justiça é essa? Aspectos teórico-metodológicos da investigação de representações discursivas da justiça em acórdãos de habeas corpus e cartas do leitor. 2008. Tese (Doutorado em Letras) – Centro de Artes e Letras, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/3953. Acesso em: 2 jul. 2024.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

FAVA, Rui. Paradigmas da educação: conectando revoluções e gerações através da aprendizagem. São Paulo: Saraiva Uni, 2024.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. Rio de Janeiro: Cultrix, 2012.

SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.

SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.

SANTAELLA, Lucia. O livro como prótese reflexiva. MATRIZes, São Paulo, v. 13, n. 3, p. 21-35, 2019. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i3p21-35.

THOMPSON, John B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis: Vozes, 1998.

THOMPSON, John B. A Nova Visibilidade. MATRIZes, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 15-38, 2008. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v1i2p15-38.

THOMPSON, John B. A interação mediada na era digital. MATRIZes, v. 12, n. 3, p. 17-44, 2018. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v12i3p17-44.

TOKARNIA, Mariana. Redes de ensino buscam caminhos para uso de tecnologia nas escolas. Portal Agência Brasil, Rio de Janeiro, 2 set. 2023. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2023-08/redes-de-ensino-buscam-caminhos-para-o-uso-de-tecnologia-nas-escolas. Acesso em: 30 mai. 2024.

Published

2024-12-11

How to Cite

GHISLENI, Taís Steffenello; BORTOLUZZI, Valeria Iensen. Mediated interaction and readers’ profiles: reflections for education. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 21, n. 46, p. 140–150, 2024. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2024.228223. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/228223.. Acesso em: 24 dec. 2025.