Mediated interaction and readers’ profiles: reflections for education
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2024.228223Keywords:
Digital communication, Media literacy, Education with technologies, Network society, Pedagogical practicesAbstract
This bibliographic review analyzes the impact of digital technologies on social interaction and their educational implications. It aimed to reflect on how media transformations affect reading behavior, demanding new literacies. The methodology includes a theoretical review of the ideas of McLuhan, Castells, Thompson, Santaella, among others. Results showed the challenges educational systems face to integrate innovative pedagogical practices. This study found the urgent need to update educational strategies to form critical and proficient readers in digital media.
Downloads
References
BORTOLUZZI, Valeria Iensen. Que justiça é essa? Aspectos teórico-metodológicos da investigação de representações discursivas da justiça em acórdãos de habeas corpus e cartas do leitor. 2008. Tese (Doutorado em Letras) – Centro de Artes e Letras, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/3953. Acesso em: 2 jul. 2024.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
FAVA, Rui. Paradigmas da educação: conectando revoluções e gerações através da aprendizagem. São Paulo: Saraiva Uni, 2024.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008.
MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. Rio de Janeiro: Cultrix, 2012.
SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.
SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.
SANTAELLA, Lucia. O livro como prótese reflexiva. MATRIZes, São Paulo, v. 13, n. 3, p. 21-35, 2019. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i3p21-35.
THOMPSON, John B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis: Vozes, 1998.
THOMPSON, John B. A Nova Visibilidade. MATRIZes, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 15-38, 2008. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v1i2p15-38.
THOMPSON, John B. A interação mediada na era digital. MATRIZes, v. 12, n. 3, p. 17-44, 2018. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v12i3p17-44.
TOKARNIA, Mariana. Redes de ensino buscam caminhos para uso de tecnologia nas escolas. Portal Agência Brasil, Rio de Janeiro, 2 set. 2023. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2023-08/redes-de-ensino-buscam-caminhos-para-o-uso-de-tecnologia-nas-escolas. Acesso em: 30 mai. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Taís Steffenello Ghisleni, Valeria Iensen Bortoluzzi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.