Orientação para o cliente, Comunicação e Cultura Organizacional

Authors

  • Roberto Coda Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado
  • Ana Carolina Maciel da Silva
  • Mauro Neves Garcia Universidade Municipal de São Caetano do Sul
  • Dirceu da Silva Universidade Municipal de São Caetano do Sul Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2007.138924

Keywords:

Organizational Culture. Motivation. Client orientation. Communication.

Abstract

Client orientation has been a major Marketing principle since its creation in the 1950s. Presently it is necessary that all employees be committed to this belief, merging it into their professional behavior, to the extent that they perceive that acting in this way is explicitly communicated by the organizational culture in itself. This paper applies factor analysis to a survey with 250 respondents aimed at identifying cultural concepts associated with client orientation, promoting a dialogue between Marketing, People Management and Communication.

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Author Biographies

  • Roberto Coda, Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado
    Livre-docente, doutor e mestre em Administração de Empresas pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA-USP). Professor Associado do Departamento de Administração da FEA-USP. Professor e pesquisador do Centro Universitário Fecap (Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado) junto ao Programa de Mestrado em Ciências Contábeis
  • Ana Carolina Maciel da Silva
    Mestre em Administração de Empresas pela Fecap. Pós-graduada em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas
  • Mauro Neves Garcia, Universidade Municipal de São Caetano do Sul
    Doutor e mestre em Administração de Empresas pela FGV-SP. Professor e pesquisador da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (Imes) junto ao Programa de Mestrado em Administração
  • Dirceu da Silva, Universidade Municipal de São Caetano do Sul Universidade Estadual de Campinas
    Doutor em Educação pela Faculdade de Educação USP. Mestre e bacharel em Física pelo Instituto de Física USP. Especialista em Métodos Quantitativos. Professor e Pesquisador de Pós-Graduação da Imes. Professor da Faculdade de Educação da Unicamp

Published

2007-06-13

How to Cite

CODA, Roberto; SILVA, Ana Carolina Maciel da; GARCIA, Mauro Neves; SILVA, Dirceu da. Orientação para o cliente, Comunicação e Cultura Organizacional. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 4, n. 6, p. 26–47, 2007. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2007.138924. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/138924.. Acesso em: 30 jun. 2024.