Identity is the organized territory that is ensured by the memory and by the narratives

Authors

  • Paulo Nassar Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
  • Rodrigo Silveira Cogo Escola Superior de Engenharia e Gestão

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2014.139216

Keywords:

Collaboration. Dialogue. Memory. Narrative. Identity.

Abstract

More open and cooperative relations within organizations, with multiple voices and fluidity based on trust, should be the target of the communication planning. To know a company, evaluate it with consistency and accountability, we need to look their trajectory in time, in historical perspective, which contains all the responsibilities – accomplished or not. This article presents a theoretical discussion of the strength of organizational memory as legitimizing of communication guidelines and storytelling as a narrative feature of trust and identity, giving basis for polyphonic organizations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Paulo Nassar, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
    Pós-doutor pela Libera Università di Lingue e Comunicazione, Milão, Itália. Doutor e mestre em Ciências da Comunicação, na área de Relações Públicas, pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Graduado em Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professor livre-docente da ECA-USP. Coordenador do Grupo de Estudos de Novas Narrativas (Genin), da ECA-USP. Diretor-presidente da Associação Brasileira de Comunicação Empresarial (Aberje).
  • Rodrigo Silveira Cogo, Escola Superior de Engenharia e Gestão
    Mestre em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Especialista em Gestão Estratégica em Comunicação Organizacional e Relações Públicas pela ECA-USP. Graduado em Relações Públicas pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professor nos cursos de especialização em Gestão em Comunicação Empresarial da Aberje e da Escola Superior de Engenharia e Gestão (Eseg). Gerente de Conteúdo para interfaces digitais, da Associação Brasileira de Comunicação Empresarial (Aberje).

Published

2014-06-29

How to Cite

NASSAR, Paulo; COGO, Rodrigo Silveira. Identity is the organized territory that is ensured by the memory and by the narratives. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 11, n. 20, p. 50–60, 2014. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2014.139216. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139216.. Acesso em: 19 may. 2024.