Social entrepreneurship in the interface between public communication and social capital

Authors

  • Maria José da Costa Oliveira Faculdade DeVry/Metrocamp
  • Silvana Maria Nader Pontifícia Universidade Católica de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2017.139355

Keywords:

Social Entrepreneurship • Third Sector • Communication • Social Capital.

Abstract

This article, which is based on socio-psychological theory and critical theory, addresses the social entrepreneurship from the perspective of public communication and social capital. The purpose is to analyze how the correlation between those concepts can present an option for social development, since, in the context of democracy, a conception of development cannot be tied only to the logic of the market that privileges the private gains to the detriment of the public interest. The notion of a social entrepreneur becomes relevant by the perspective of the feasibility of actions aimed at the sustainability of the third sector and other perspectives of social action, which, although using management processes, oppose the view of competition with the view of cooperation; it values social capital rather than evidencing the economic capital; it creates a new meaning for the capitalist logic to a more human side, in which the economic topic serves the social development.

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Author Biographies

  • Maria José da Costa Oliveira, Faculdade DeVry/Metrocamp
    Pós-doutora, doutora e mestre em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Docente e coordenadora dos cursos de Comunicação Social da Faculdade DeVry/Metrocamp, de Campinas. Presidente da Associação Brasileira de Pesquisadores de Comunicação Organizacional e de Relações Públicas (Abrapcorp). Diretora administrativa da Federação Brasileira das Associações Científicas e Acadêmicas de Comunicação (Socicom) – gestão 2016-2018.
  • Silvana Maria Nader, Pontifícia Universidade Católica de Campinas
    Mestranda em Psicologia na Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). Especialização em Marketing (FGV), Sustentabilidade (Unicamp) e Educação (Ibmec) Graduação em Relações Públicas pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). MBA em Empreendedorismo Social e Responsabilidade Social pela FIA-USP. Docente na Faculdade Devry/Metrocamp. Membro do Grupo de Pesquisa em Avaliação Psicológica e Potencial Humano – PUC-Campinas.

Published

2017-09-13

How to Cite

OLIVEIRA, Maria José da Costa; NADER, Silvana Maria. Social entrepreneurship in the interface between public communication and social capital. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 14, n. 26, p. 41–51, 2017. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2017.139355. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139355.. Acesso em: 24 jun. 2024.