Public relations and stakeholder participation models: organizations seeking consensus or conflict?

Authors

  • Ágatha Paraventi Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2017.139370

Keywords:

Public Relations • Democracy • Stakeholders Engagement • Parc Model • Sustainability.

Abstract

The text discusses the problems of participation between organizations and audiences for the decision-making process. It describes criticisms of models based on dialogue, on consensus (Grunig, 2002, 2009) and on deliberation by Habermas (Meisenbach, 2006, apud Davidson, 2016), which seek democratic decisions. The work provides contributions linked to the conflict, of the Parc model - politically responsible constructivist-relational theory (Deetz, 2009, 2010), and to dissent, of Mouffe’s agonistic democracy (Davidson, 2016). The empirical study links the Parc model to the practices of stakeholder engagement for sustainability in Brazilian organizations.

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Author Biography

  • Ágatha Paraventi, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
    Doutoranda em Ciências da Comunicação na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Mestre em Ciências da Comunicação e especialista em Gestão Estratégica de Comunicação Organizacional e Relações Públicas pela ECA-USP. Graduada em Relações Públicas pela Faculdade Cásper Líbero (Facásper). Professora do Curso de Relações Públicas da Facásper.

Published

2017-09-13

How to Cite

PARAVENTI, Ágatha. Public relations and stakeholder participation models: organizations seeking consensus or conflict?. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 14, n. 26, p. 228–244, 2017. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2017.139370. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139370.. Acesso em: 17 may. 2024.