When ignorance generates discontent: the case of the International Monetary Fund

Authors

  • Ivone Ferreira Universidade Nova de Lisboa
  • José Gabriel Andrade Universidade Católica Portuguesa. Faculdade de Filosofia e Ciências Sociais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2017.139378

Keywords:

Communication •International Monetary Fund (Imf) • Reputation.

Abstract

In September 2016, the Portuguese Association for the Rights of Consumers (Deco) carried out a survey to determine the Portuguese’s knowledge about the main national and international organizations. The International Monetary Fund (IMF) was ranked second-last. Given the time proximity between the IMF’s visit to Portugal and the elaboration of that survey, we deemed appropriate to analyze that organization’s image for the Portuguese, as it is one of the institutions that the Portuguese have heard the most through the media, in recent years. Portuguese people’s ignorance about the IMF is obvious from the answers given to the surveys, whereby only 5% of the respondents correctly classified all the statements about the institution: the lowest value of the countries under study.

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Author Biographies

  • Ivone Ferreira, Universidade Nova de Lisboa
    Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade da Beira Interior (UBI). Professora auxiliar convidada na Universidade Nova de Lisboa (UNL). Professora adjunta convidada no Instituto Politécnico de Viseu (IPV). Investigadora no LabCom e no CIC-Digital da UNL.
  • José Gabriel Andrade, Universidade Católica Portuguesa. Faculdade de Filosofia e Ciências Sociais
    Doutor europeu em Ciências da Comunicação pela Faculdade de Ciências Humanas (FCH) da Universidade Católica Portuguesa (UCP). Professor auxiliar da Faculdade de Filosofia e Ciências Sociais (FFCS) da UCP - Braga. Professor auxiliar da Faculdade de Ciências Humanas (FCH) da UCP) - Lisboa. Investigador do Centro de Estudos Filosóficos e Humanísticos (CEFH) e do Centro de Estudos de Comunicação e Cultura (CECC) da UCP. Coordenador do Gabinete de Relações Públicas e Comunicação da UCP - Braga.

Published

2017-09-13

How to Cite

FERREIRA, Ivone; ANDRADE, José Gabriel. When ignorance generates discontent: the case of the International Monetary Fund. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 14, n. 26, p. 334–344, 2017. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2017.139378. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139378.. Acesso em: 4 jul. 2024.