The influence of internal communication on innovation in organizations: an integrative systematic review
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.163373Keywords:
Internal communication, Innovation, Integrative systematic reviewAbstract
Is the internal communication a fundamental element in innovation in organizations? To answer this question, this paper aimed to check in the Scopus database for publications about those topics and to find out what is the impact of internal communication on innovation in organizations. For this, we conducted an integrative systematic review in ten of the 195 publications found. The analysis revealed that internal communication does impact innovation and is responsible for, for example, spreading ideas and enriching them.
Downloads
References
ARAÚJO, Carlos Alberto. Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Em Questão, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 11-32, 2006.
BOTELHO, Louise Lira R.; CUNHA, Cristiano Castro A.; MACEDO, Marcelo. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, Belo Horizonte, v. 5, n. 11, p. 121-136, 2011.
BRUM, Analisa de Medeiros. Endomarketing de A a Z: como alinhar o pensamento das pessoas à estratégia da empresa. Rio de janeiro: Integrare, 2010.
BUCKLER, Sheldon A. The spiritual nature of innovation. Research-Technology Management, v. 40, n. 2, p. 43-47, 1997. doi: https://doi.org/10.1080/08956308.1997.11671116.
CENERINI, Vanessa. As ferramentas da comunicação interna: um estudo sobre os veículos de comunicação nas organizações. 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Comunicação Social) – Centro Universitário de Maringá, Maringá, 2009.
CLEMEN, Paulo. Como implantar uma área de comunicação interna: nós, as pessoas, fazemos a diferença. Rio de Janeiro: Mauad, 2005.
CORRÊA, Elizabeth Saad. Comunicação digital e seus usos institucionais. In: KUNSCH, Margarida Maria (org.). Gestão estratégica em comunicação organizacional e relações públicas. São Caetano do Sul: Difusão, 2008. p. 169-184.
CORAL, Eliza; GEISLER, Lisiane. Organização para a inovação. In: CORAL, Eliza; OGLIARI, André; ABREU, Aline França de. Gestão integrada da inovação: estratégia, organização e desenvolvimento de produtos. São Paulo: Atlas, 2008. p. 45-82.
CROSSAN, Mary M.; APAYDIN, Marina. A multi-dimensional framework of organizational innovation: a systematic review of the literature. Journal of Management Studies, Durham, v. 47, n. 6, p. 1154-1191, 2009.
DAMANPOUR, Fariborz. Organizational innovation: a meta-analysis of effects of determinants and moderators. Academy of Management Journal, New York, v. 34, n. 3, p. 555-590, 1991.
DIGMAN, Lester A. Organizational factors related to technology transfer and innovation. The Journal of Technology Transfer, New York, v. 2, n. 1, p. 61-68, 1977.
DRUCKER, Peter F. Prática da administração de empresa. 2 ed. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura, 1964.
EVANS, David; PEARSON, Alan. Systematic reviews: gatekeepers of nursing knowledge. Journal of Clinical Nursing, New Jersey, v. 10, n. 5, p. 593-599, 2001.
FAIRTLOUGH, Gerard. Organizing for innovation: compartments, competences and networks. Long Range Planning, Amsterdam, v. 27, n. 3, p. 88-97, 1994.
FRANÇOIS, Jean-Paul; FAVRE, Florent.; NEGASSI, Syoum. Competence and organization: two drivers of innovation. Economics of Innovation and New Technology, Abingdon-on-Thames, v. 11, n. 3, p. 249-270, 2002.
FUCHIGAMI, Katsuyoshi. A study of organizational communication in a school during the pre- and post-innovation periods. The Japanese Journal of Psychology, New Jersey, v. 64, n. 1, p. 35-42, 1993.
GARCÍA-MORALES, Víctor; MATÍAS-RECHE, Fernando; VERDÚ-JOVER, Antonio. Influence of internal communication on technological proactivity, organizational learning, and organizational innovation in the pharmaceutical sector. Journal of Communication, Oxford, v. 61, n. 1, p. 150-177, 2011.
GLIŃSKA-NEWEŚ, Aldona et al. Innovations among people: how positive relationships at work can trigger innovation creation. Ekonomie a management, Liberec, v. 20, n. 3, p. 84-100, 2017.
KUNSCH, Margarida. Planejamento de relações públicas na comunicação integrada. São Paulo: Summus, 2003.
LASSERSON, Toby J.; THOMAS, James; HIGGINS, Julian P. T. Starting a review. In: HIGGINS, Julia; THOMAS, James (ed.). Cochrane handbook for systematic reviews of interventions. Chichester: Cochrane, 2019.
LEMOS, Else. Comunicação interna como diferencial em relações públicas. In: FARIAS, Luiz Alberto de (org.). Relações públicas estratégicas: técnicas, conceitos e instrumentos. São Paulo: Summus, 2011. p. 151-164.
LINKE, Anne; ZERFASS, Ansgar. Internal communication and innovation culture: developing a change framework. Journal of Communication Management, Bingley, v. 15, n. 4, p. 332-348, 2011.
MACARENCO, Isabel; TERCIOTTI, Sandra Helena. Comunicação empresarial na prática. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2013.
MYERS, Sumner; MARQUIS, Donald G. Successful industrial innovations: a study of factors underlying innovation in selected firms. Washington, DC: National Science Foundation, 1969.
ROTHWELL, Roy; DOGSON, Mark. External linkages and innovation in small and medium-sized enterprises. R&D Management, Hoboken, v. 21, n. 2, p. 125-138, 1991.
SUH, Jiwon; HARRINGTON, James; GOODMAN, Doug. Understanding the link between organizational communication and innovation: an examination of public, nonprofit, and for-profit organizations in South Korea. Public Personnel Management, Thousand Oaks, v. 47, n. 2, p. 217-244, 2018.
TROTT, Paul. Gestão da inovação e desenvolvimento de novos produtos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2012.
ULIJN, Jan et al. Innovation, corporate strategy, and cultural context: what is the mission for international business communication? The Journal of Business Communication, Thousand Oaks, v. 37, n. 3, p. 293-316, 2000.
ZHANG, Gang; GAO, Ruoyang. Modularity and incremental innovation: the roles of design rules and organizational communication. Computational and Mathematical Organization Theory, New York, v. 16, p. 171-200, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Kleiton Luiz Nascimento Reis, Maria José Baldessar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.