What’s on your mind? notes on public opinion on social media
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2020.170172Keywords:
Communication, Public opinion, Public sphere, Social mediaAbstract
The essay presents the historical evolution of debates on public opinion, rescuing, for that, the main concepts and theories that provided the current state of the knowledge. Based on these considerations, a critical reflection is proposed on the role of public opinion in our contemporaneity and its role within a social media context.
Downloads
References
BENNETT, W. Lance; MANHEIM, Jarol B. The one-step flow of communication. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, Thousand Oaks, v. 608, n. 1, p. 213-232, 2006. doi: 10.1177/0002716206292266. Acesso em: 26 out. 2020.
BOURDIEU, Pierre. A opinião pública não existe. In: THIOLLENT, Michel. Crítica metodológica e investigação social e enquete operária. São Paulo: Polis, 1982.
MOVIMENTO nós. Clube de Criação, São Paulo, 03 ago. 2020. Disponível em: https://www.clubedecriacao.com.br/ultimas/movimento-nos/. Acesso em: 26 out. 2020.
CERVI, Emerson Urizzi. Opinião pública e política no Brasil: o que o brasileiro pensa sobre política e porque isso interessa à democracia. 2006. Tese (Doutorado em Ciência Política) – Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006. Disponível em: http://doxa.iesp.uerj.br/wp-content/uploads/2016/02/URIZZI_2006.pdf. Acesso em: 26 out. 2020.
CHARAUDEAU, Patrick. A conquista da opinião pública: como o discurso manipula as escolhas políticas. São Paulo: Contexto, 2016.
CÔRBO, Dayo de Araújo Silva; GONÇALVES, Márcio. Redes sociais digitais na esfera pública política: exercícios de cidadania. Revista Mídia e Cotidiano, Niterói, v. 6, n. 6, p. 152-168, 2015.
FANTINI, João Angelo; JANDOSO, Bruna. Algoritmos do Facebook: impactos na formação de opinião e grupos em processos políticos. Leitura Flutuante, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 87-102, 2018.
FARIAS, Luiz-Alberto de. Opiniões voláteis: opinião pública e construção de sentido. São Bernardo do Campo: Editora Metodista, 2019.
FERREIRA, Fernanda Vasques. Raízes históricas do conceito de opinião pública em comunicação. Em Debate, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 50-68, 2015.
FIGUEIREDO, Rubens; CERVELLINI, Sílvia Penteado. Contribuições para o conceito de opinião pública. Opinião Pública, Campinas, v. 3, n. 3, p. 171-185, 1995.
FIORIN, José Luiz. Argumentação. São Paulo: Contexto, 2015
GILLESPIE, Tarleton. A relevância dos algoritmos. Parágrafo, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 95-121, 2018.
GRUNIG, James E. A função das relações públicas na administração e sua contribuição para a efetividade organizacional e societal. Comunicação e Sociedade, São Bernardo do Campo, v. 24, n. 39, p. 67-92, 2003. doi: 10.15603/2175-7755/cs.v24n39p67-92. Acesso em: 26 out. 2020.
HABERMAS, Jürgen. Direito e democracia: entre facticidade e validade. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.
HABERMAS, Jürgen. Mudança estrutural da esfera pública. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1984.
JENSEN, Jakob Linaa. Public spheres on the internet: anarchic or government-sponsored – a comparison. Scandinavan Political Studies, Hoboken, v. 26, n. 4, 2003.
KAISER, Jonas; FÄHNRICH, Birte; RHOMBERG, Markus; FILZMAIER, Peter. What happened to the public sphere? The networked public sphere and public opinion formation. In: CARAYANNIS, Elias G.; CAMPBELL, David F. J.; EFTHYMIOPOLOS, Marios Panagiotis (eds.). Handbook of cyber-development, cyber-democracy, and cyber-defense. New York: Springer, 2017. doi: 10.1007/978-3-319-06091-0_31-1. Acesso em: 26 out. 2020.
KUNSCH, Margarida M. Krohling. A comunicação estratégica nas organizações contemporâneas. Media e Jornalismo, Lisboa, v. 18, n. 33, p. 13-24, 2018.
LIPPMANN, Walter. Opinião pública. Petrópolis: Vozes, 2017.
MCCOMBS, Maxwell; SHAW, Donald L. The agenda-setting function of mass media. Public Opinion Quartely, Washington, DC, v. 36, n. 2, p. 176-187, 1972.
MEDEIROS, Jackson da Silva. Considerações sobre a esfera pública: redes sociais na internet e participação política. TransInformação, Campinas, v. 25, n. 1, p. 27-33, 2013.
NOELLE-NEUMANN, Elisabeth. The spiral of silence: a theory of public opinion. Journal of Communication, Hoboken, v. 24, n. 2, p. 43-51, 1974.
OLICSHEVIS, Giovana. Mídia e opinião pública. Revista Vernáculo, Curitiba, n. 17-18, p. 91-99, 2006.
PIMENTA, Lidiane Malagone. A formação da opinião pública e as inter-relações com a mídia e o sistema político. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES EM COMUNICAÇÃO E POLÍTICA, 2., 2007, Belo Horizonte. Anais […] Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais,2007.
RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2010.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Do contrato social ou princípios do direito político. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
SCHOPENHAUER, Arthur. A arte de ter razão: exposta em 38 estratagemas. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
SOARES, Felipe Bonow; RECUERO, Raquel. Opinião pública no Twitter: análise da indicação de Alexandre de Moraes ao STF. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 18-37, 2017.
TERRA, Carolina Frazon; DE SOUSA, Gisela Maria Santos Ferreira. Opinião pública em tempos de mídias sociais: midiatização, comunicação desintermediada m memes. In: CONGRESSO BRASILEIRO CIENTÍFICO DE COMUNICAÇÃO ORGANIZACIONAL E DE RELAÇÕES PÚBLICAS, 13., 2019, São Paulo. Anais […]. São Paulo: Faculdade Cásper Líbero, 2019.
THOENI, Andrew T.; MARSHALL, Greg W.; CAMPBELL, Stacy M. A resource-advantage theory typology of strategic segmentation. European Journal of Marketing, Bingley, v. 50, n. 12, p. 2192-2215, 2016. doi: 10.1108/EJM-08-2015-0585. Acesso em: 26 out. 2020.
TSOUKAS, Haridimos; CHIA, Robert. Philosophy and organization theory. Bingley: Emerald, 2011.
VARGO, Stephen L.; LUSCH, Robert F. Service-dominant logic 2025. International Journal of Research in Marketing, Amsterdam, v. 34, n. 1, p. 46-67, 2017. doi: 10.1016/j.ijresmar.2016.11.001. Acesso em: 26 out. 2020.
XIONG Ying; CHO Moon-hee; BOATWRIGHT, Brandon. Hashtag activism and message frames among social movement organizations: Semantic network analysis and thematic analysis of Twitter during the #MeToo movement. Public Relations Review, Amsterdam, v. 45, n. 1, p. 10-23, 2019. doi: 10.1016/j.pubrev.2018.10.014. Acesso em: ago. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ricardo Germano Tesseroli, Pedro Chapaval Pimentel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.