Fake news, post-truth and the limits (or challenges) of public opinion in the platform society
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.170515Keywords:
Public opinion , Platform society , Fake news , Post-truthAbstract
The article presents a reflection about the production of public opinion in the platform society, showing how the phenomena
of fake news and post-truth focus on this process. For this, it draws a panorama of the current communicative logic and uses
the concept of public opinion to think about the specifics and nuances of public debate on online platforms.
Downloads
References
DIGILABOUR. A Sociedade da Plataforma: entrevista com José van Dijck. São Leopoldo, 6 mar. 2019. Disponível em: http://bit.ly/2NNWThr. Acesso em: 6 maio 2020.
DOURADO, Tatiana; GOMES, Wilson. O que são, afinal, fake news, enquanto fenômeno de comunicação política? In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES EM COMUNICAÇÃO E POLÍTICA, 8., 2019, Brasília, DF. Anais […]. Brasília, DF: UnB, 2019. p. 1-25.
DUNKER, Christian. Subjetividade em tempos de pós-verdade. In: DUNKER, Christian et al. Ética e pós-verdade. Porto Alegre: Dublinense, 2017. p. 9-41.
GOMES, Wilson. Da discussão à visibilidade. In: GOMES, Wilson; MAIA, Rousiley. Comunicação e democracia: problemas & perspectiva. São Paulo: Paulus, 2008. p. 117-162.
HABERMAS, Jürgen. Mudança estrutural na Esfera Pública: investigações quanto a uma categoria da sociedade burguesa. Tradução Flavio R. Kothe. 2. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1984.
LIPPMANN, Walter. Opinião pública. Petrópolis: Vozes, 2010.
NOELLE-NEUMANN, Elisabeth. Pesquisa eleitoral e clima de opinião. Opinião Pública, Campinas, v. 1, n. 2, p. 74-97, 1993.
SACRAMENTO, Igor; PAIVA, Raquel. Fake news, WhatsApp e a vacinação contra febre amarela no Brasil. MATRIZes, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 79-97, 2020.
VAN DIJCK, José; POELL, Thomas; DE WALL, M. The Platform Society: public values in a connected world. Oxford: Oxford University Press, 2018.
WICHOWSKI, Alexis. “What unites us”: how the angry few hijack public opinion and why institutions must intervene to save democracy. In: FARIAS, Luis Alberto; LEMOS, Else; REBECHI, Cláudia Nociolini. Opinião pública, comunicação e organizações: convergências e perspectivas contemporâneas. São Paulo, SP: Abrapcorp, 2020. p. 18-31.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rejane de Oliveira Pozobon, Bruno Kegler
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.