Why is it so diffi cult to innovate in teaching practices? A model of teaching development focused on pedagogic health

Authors

  • Joana Guilares de Aguiar Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.17.170921

Keywords:

Teaching development, Higher education, Teaching innovation, Pedagogic health, University

Abstract

Teaching environment at university is dynamic and complex. However, teaching approaches continue to be predominantly conservative, traditional and focused on the transmission of disciplinary content. Despite the need for teaching innovation, why, practically speaking, is it so dificult to innovate in our teaching practices? This paper aims to explore a humanist approach to address the problem, focused on promoting pedagogic health at the university as a way to enhance individual and institutional efforts for innovative education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Joana Guilares de Aguiar, Universidade Federal Fluminense
    • Professora adjunta do Departamento de Química Inorgânica, do Instituto de Química da Universidade Federal Fluminense (UFF)
    • Pós-doutora pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE-USP)
    • Mestre e doutora em Ensino de Química pelo Programa Interunidades em Ensino de Ciências da USP
    • Especialista em Docência no Ensino Superior pela Universidade Nove de Julho (Uninove)
    • Graduada em Química pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
    • E-mail: joana_aguiar@id.uff.br

References

ADCROFT, Andy. Business. In: KINCHIN, Ian M.; WINSTONE, Naomi E. (eds.) Exploring pedagogic frailty and resilience: case studies of academic narrative. Londres: Brill, 2018. p. 77-90.

AGUIAR Joana G.; CORREIA, Paulo Rogério M. Como fazer bons mapas conceituais? Estabelecendo parâmetros de referências e propondo atividades de treinamento. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, n. 2, p.141-157, 2013.

AGUIAR Joana G.; CORREIA, Paulo Rogério M. Um novo olhar sobre a vida acadêmica: estudo de caso sobre as concepções de docentes universitários. Educação e Pesquisa [online], v. 45, p. 1-30, 2019.

ANTONOVSKY, Aaron. Unravelling the mystery of health: how people manage stress and stay well. São Francisco, CA: Jossey Bass, 1987.

AUDY, Jorge Luis Nicolas; MOROSINI, Marília Costa. Inovação e empreendedorismo na universidade. Porto Alegre, RS: Edipucrs, 2006.

BACICH, Lilian; MORAN, José (orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre, RS: Penso, 2018.

BAILEY, Gillian. Accountability and the rise of “play safe” pedagogical practices. Education + Training, [online], v. 56, n.7, p. 663-674, 2014.

BARNETT, Ronald. A universidade em uma era de supercomplexidade. São Paulo, SP: Universidade Anhembi Morumbi, 2005.

BATTESTIN, Cláudia; NOGARO, Arnaldo. Sentidos e cotornos da inovação na educação. Holos, v. 2, p. 357-372, 2016.

BEHNEJAD, Alireza. Engineering. In: KINCHIN, Ian M.; WINSTONE, Naomi E. (eds.) Exploring pedagogic frailty and resilience: case studies of academic narrative. Londres: Brill, 2018. p. 35-45.

BENNETT, Sue; HARPER, Barry; HEDBERG, John. Designing real-life cases to support authentic design activities. Australian Journal of Educational Technology, v.18, n.1, p.1-12, 2002.

BORINE, Rita de Cassia Calderani; WANDERLEY, Kátia da Silva; BASSITT, Débora Pastore. Relação entre a qualidade de vida e o estresse em acadêmicos da área da saúde. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, v. 6, n. 1, p. 100-118, 2015.

BYRNE, Barbara M. Burnout: investigating the impact of background variables for elementary, intermediate, secondary, and university educators. Teaching & Teacher Education, v. 7, n. 2, p. 197-209, 1991.

CARBONELL, Jaume. A aventura de inovar: a mudança na escola. Porto Alegre, RS: Artmed Editora, 2002.

CARLOTTO, Mary Sandra. A síndrome de burnout e o trabalho docente. Psicologia em Estudo, v. 7, n. 1, p. 21-29, 2002.

CARLOTTO, Mary Sandra; CÂMARA, Sheila Gonçalves. Preditores da síndrome de burnout em professores. Psicologia Escolar e Educacional, v. 11, n. 1, p. 101-110, 2007.

CLEGG, Sue. Academic identities under threat? British Educational Research Journal, v. 34, n. 3, p. 329-345, 2008.

CORREIA, Paulo Rogério M.; AGUIAR, Joana G.; KINCHIN, Ian M. Mapping pedagogic frailty in science education: a comparison of academics’ espoused values. In: BIENNIAL EUROPEAN ASSOCIATION FOR RESEARCH ON LEARNING AND INSTRUCTION (EARLI) CONFERENCE, 17th [Tampere, Finlândia, set. 2017]. Finlândia. Anais […]. Tampere: Universidade de Tampere, 2017, p. 125.

CUNHA, Maria Isabel. Prática pedagógica e inovação: experiências em foco. In: SEMINÁRIO INOVAÇÃO PEDAGÓGICA: REPENSANDO ESTRATÉGIAS DE FORMAÇÃO ACADÊMICO-PROFISSIONAL EM DIÁLOGO ENTRE EDUCAÇÃO BÁSICA E EDUCAÇÃO SUPERIOR, II [Uruguaiana, RS, 09.11.2018]. Anais […]. Uruguaiana, RS: Unipampa, 2018.

DERHAM, Cathrine. Nursing. In: KINCHIN, Ian M.; WINSTONE, Naomi E. (eds.). Exploring pedagogic frailty and resilience: case studies of academic narrative. Londres: Brill, 2018. p. 61-75.

ESTEVES, Manuela. Para a excelência pedagógica do ensino superior. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, v. 7, p. 101-110, 2008.

FARIAS, Isabel Maria S. Inovação, mudança e cultura docente. Brasilia, DF: Liber Livro, 2006.

FULLAN, Michael G. El cambio educativo: guía de planeación para maestros. México: Trillas, 2000.

GARCIA, Paulo Sérgio. Inovação e formação contínua de professores de ciências. Educação em Foco, v. 12, n. 13, p. 161-189, 2009.

GOERGEN, Pedro. Formação superior: entre o mercado e a cidadania. In: PEREIRA, Elisabete. Universidade e currículo: perspectivas de educação geral. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2010. p. 17-40.

HARRISON, Brian J. Are you destined to burn out? Fund Raising Management, v. 30, n. 3, p. 25-28, 1999.

HOSEIN, Anesa. Pedagogic frailty and research-teaching nexus. In: KINCHIN, Ian; WINSTONE, Naomi (eds.). Pedagogic frailty and resilience in the university. Roterdã: Sense, 2017. p. 135-150.

JEUNON, Ester E.; CORREA, Luis Álvaro S.; DUARTE, Leonora C.; GUIMARÃES, Eloisa H. Burnout syndrome: a study with professors at a public university in Maranhão. Revista Gestão & Tecnologia, v. 17, n. 2, p. 252-268, 2017.

KINCHIN, Ian M. et al. Charting the elements of pedagogic frailty. Educational Research, v. 58, n. 1, p. 1-23, 2016.

KINCHIN, Ian M. Visualising the pedagogic frailty model as a frame for the scholarship of teaching and learning. PSU Research Review, v. 1, n. 3, p. 184-193, 2017.

KINCHIN, Ian M.; FRANCIS, Robert. Mapping pedagogic frailty in geography education: a framed autoethnographic case study. Journal of Geography in Higher Education, v. 41, n. 1, p. 56-74, 2017.

KINCHIN, Ian M.; WILEY, Christopher. Tracing pedagogic frailty in arts and humanities education: an autoethnographic perspective. Arts and Humanities in Higher Education, v. 17, n. 2, p. 241-264, 2018.

KINCHIN, Ian; LYGO-BAKER, Simon; HAY, David. Universities as centres of non-learning. Studies in Higher Education, v. 33, n. 1, p. 89-103, 2008.

KINCHIN, Ian; WINSTONE, Naomi (eds.). Pedagogic frailty and resilience in the university. Roterdã: Sense, 2017.

KUNSCH, Margarida Maria K. Comunicação, inovação, empreendedorismo: um campo aberto para novas pesquisas. Organicom, v. 16, n. 31, p. 11-14, 2019.

LUCARELLI, Elisa. Um desa�io institucional: inovação e formação pedagógica do docente universitário. In: CASTANHO, Sergio; CASTANHO, Maria Eugênia L. M. (orgs.). O que há de novo na educação superior: do projeto pedagógico à prática transformadora. Campinas, SP: Papirus, 2000. p. 61-74.

MASLACH, Christina. Burnout: the cost of caring. New Jersey: Prentice Hall, 1982.

MASON, Luke. Law. In: KINCHIN, Ian M.; WINSTONE, Naomi E. (eds.) Exploring pedagogic frailty and resilience: case studies of academic narrative. Londres: Brill, 2018. p. 105-122.

NILSSON, Marie; EJLERTSSON, Göran; ANDERSSON, Ingemar; BLOMQVIST, Kerstin. Caring as a salutogenic aspect in teachers’ lives. Teaching and Teacher Education, v. 46, p. 51-61, 2015.

NOVAK, John D. Learning, creating and using knowledge: concept maps as facilitative tools in schools and corporations. 2nd ed. New York, NY: Routledge, 2010.

ROBERTSON, Jane; BOND, Carol. Experiences of the relation between teaching and research: what do academics values? Higher Education Research & Development, v. 20, n. 1, p. 5-19, 2001.

SOUSA SANTOS, Boaventura. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo, SP: Cortez, 2010.

TALBOT, Martin. Monkey see, monkey do: a critique of the competency model in graduate medical education. Medical Education, v. 38, n. 6, p. 587-592, 2004.

UNESCO. Towards knowledge societies: Unesco world report. Paris: Unesco, 2005.

USHERWOOD, Simon. Politics. In: KINCHIN, Ian M.; WINSTONE, Naomi E. (eds.) Exploring pedagogic frailty and resilience: case studies of academic narrative. Londres: Brill, 2018. p. 91-103.

WHELLIGAN, Daniel. Chemistry. In: KINCHIN, Ian M.; WINSTONE, Naomi E. (eds.). Exploring pedagogic frailty and resilience: case studies of academic narrative. Londres: Brill, 2018. p. 17-31.

WINSTONE, Naomi E.; KINCHIN, Ian M. Teaching sensitive issues: psychological literacy as an antidote to pedagogic frailty. Psychology Teaching Review, v. 23, n. 1, p. 15-29, 2017.

ZABALZA, Miguel Ángel. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre, RS: Artmed, 2004.

Published

2020-06-10

How to Cite

AGUIAR, Joana Guilares de. Why is it so diffi cult to innovate in teaching practices? A model of teaching development focused on pedagogic health. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 17, n. 32, 2020. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.17.170921. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/170921.. Acesso em: 6 jul. 2024.