Financial communication in the virtual ecosystem: informality, polyphony and humor in the “Me poupe!” channel
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.171830Keywords:
Financial communication, Corporate communication, Digital ecosystem, Discourse, Me poupe!Abstract
By catalyzing sociotechnical, communicational, and economic transformations that alter perceptions and resignify cognitions, the digital media ecosystem has become a stage for research on corporate communication. Based on the French tradition of discourse analysis, this study evaluates the discursive functioning of the audiovisual production entitled “6 lessons from the coronavirus that I will never forget”, from the Me Poupe! YoutTube channel by Nathalia Arcuri. In subverting the traditional language of financial education and adopting a polyphonic discourse that constructs generalization, informality and humor, the analysis suggest that the enunciation device of the work at stake prompts spectators to decipher it.
Downloads
References
LIÇÕES do coronavírus que eu nunca vou esquecer. [S. l., s. n.], 2020. 1 vídeo (11 min). Publicado pelo canal Me Poupe! Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=rtL2txCsAYE. Acesso em: 29 maio 2020.
ANDRION, Roseli. Consumo de vídeo online cresce 165% no Brasil nos últimos 5 anos. Olhar Digital, São Paulo, 25 set. 2019. Disponível em: https://olhardigital.com.br/noticia/consumo-de-video-online-cresce-165-no-brasil-nos-ultimos-5-anos/90726. Acesso em: 9 mar. 2020.
BARICHELLO, Eugênia M. da Rocha; STASIAK, Daiana; SCHEID, Daiane; FLORES, Ana Cássia Pandolfo; MACHADO, Jones. Estendendo as práticas de relações públicas sob a perspectiva teórica da ecologia das mídias. In: RUBLESCKI, Anelise; BARICHELLO, Eugenia Mariano da Rocha (org.). Ecologia da mídia. Santa Maria: Facos-UFSM, 2013. p. 129-154.
CHARAUDEAU, Patrick; MAINGUENEAU, Dominique. Dicionário de análise do discurso. 3. ed. 2 reimp. São Paulo: Contexto, 2016.
CORRÊA, Elisabeth Saad. A comunicação na sociedade digitalizada: desafios para as organizações contemporâneas. In: KUNSCH, Margarida (org.). Comunicação organizacional estratégica: aportes conceituais e aplicados. São Paulo: Summus, 2016. p. 59-76.
CRESCE para 63% o número de consumidores que controlam suas finanças, revelam CNDL/SPC Brasil e Banco Central. SPC Brasil, São Paulo, 23 jan. 2019. Disponível em: https://www.spcbrasil.org.br/pesquisas/pesquisa/5873. Acesso em: 25 jun. 2020.
DI FELICE, Massimo. Auréola digital: a crise dos pontos de vista centrais e o fim do direito exclusivo da edição das informações. In: MARCHIORI, Marlene; OLIVEIRA, Ivone de Lourdes (org.). Redes sociais, comunicação e organizações. São Caetano do Sul: Difusão, 2012. p. 147-166.
DI FELICE, Massimo. Net-ativismo: da ação social para o ato conectivo. São Paulo: Paulus, 2017.
GONÇALVES, Elizabeth Moraes; SILVA, Marcelo da. A comunicação organizacional em tempo de redes sociais digitais. In: BUENO, Wilson da Costa (org.). Estratégias de comunicação nas mídias sociais. Barueri: Manole, 2015. p. 69-85.
LIPOVETSKY, Gilles; CHARLES, Sébastien. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Barcarolla, 2004.
MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e análise do discurso. São Paulo: Parábola, 2015.
MEDEIROS, Israel; SENA, Jailson R. Pesquisa da CNC aponta que endividamento das famílias bate recorde em 2020. Correio Braziliense, Brasília, DF, 15 abr. 2020. Disponível em: https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/economia/2020/04/15/internas_economia,844706/pesquisa-da-cnc-aponta-que-endividamento-das-familias-bate-recorde-em.shtml. Acesso em: 29 jun. 2020.
MORAES, Érica de. Ethos da riqueza: caráter e corporalidade da “musa das finanças”, Nathalia Arcuri. Caderno de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 61, p. 1-17, 2019. doi: 10.20396/cel.v61i0.8654838.
OLIVEIRA, José Aparecido. Novas práticas de leitura na linguagem do ciberespaço. In: GONÇALVES, Elizabeth Moraes (org.). Estudos de comunicação e linguagem: múltiplas experiências. São Caetano do Sul: Virgo, 2011. p. 127-136.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso e texto: formulação e circulação dos sentidos. 4. ed. Campinas: Pontes, 2012.
PRIMO, Alex. Interações mediadas e remediadas: controvérsias entre as utopias da cibercultura e a grande indústria midiática. In: PRIMO, Alex (org.). Interações em rede. Porto Alegre: Sulina, 2016. p. 13-32.
RECUERO, Raquel. A conversação em rede: comunicação mediada pelo computador e redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2014a.
RECUERO, Raquel. Redes sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2014b.
SANTAELLA, Lucia. A ecologia pluralista da comunicação: conectividade, mobilidade ubiquidade. São Paulo: Paulus, 2010.
SANTANA, Nicole Sales. Produção independente: a migração de jornalistas para o YouTube. 2018.Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Comunicação Social) – Centro Universitário do Sul de Minas, Varginha, 2018.
SCOLARI, Carlos A. Ecología de los medios. Mapa de un nicho teórico. Quaderns del CAC, v. 13, n. 1, p. 17-25, 2010.
SHIRKY, Clay. A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ana Maria Dantas de Maio, Marcelo Pereira da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.