Lives to live: influence, ephemeral content and digital communication in the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2022.178341Keywords:
Live, Influence, Ephemeral content, Digital communication, CoronavirusAbstract
This article contemplates the discussion of the role and performance of digital influencers, celebrities and artists with their publics by volatile narratives called lives during the coronavirus crisis in 2020. With a methodology of bibliographical research of theorists in the field of organizational and digital communication, we seek to understand how communication takes the lead to ensure the survival and maintenance of relationships between these digital actors and their audiences in the network’s environment.
Downloads
References
BALDISSERA, Rudimar. Comunicação organizacional na perspectiva da complexidade. Organicom, São Paulo, v. 6, n. 10-11, p. 115-120, 2009. doi: https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2009.139013.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.
CORNELLA, Alfons. Cómo darse de baja y evitar la infoxicación en Internet. Extra!-Net. Revista de Infonomía, [s. l.], v. 187, 1996.
CORRÊA, Elizabeth S. (org.). Caminhos da comunicação: tendências e reflexões sobre o digital. São Paulo: Appris, 2020.
CORRÊA, Elizabeth, S. Centralidade, transversalidade e resiliência: reflexões sobre as três condições da contemporaneidade digital e a epistemologia da comunicação. In: CONGRESSO INTERNACIONAL IBERCOM, 14., 2015, São Paulo. Anais […]. São Paulo: USP, 2015. p. 1-15.
COULDRY, Nick; HEPP, Andreas. The mediated construction of reality. Cambridge: Polity Press, 2016.
CURI, Rodrigo P. Sete tipos de live vídeos para testar na sua estratégia digital e aumentar ainda mais o engajamento. Rock Content, [s. l.] 1 abr. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3thntkX. Acesso em: 22 abr. 2021.
DAVID Guetta faz live para ajudar instituições no combate ao novo coronavírus. F5, São Paulo, 16 abr. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3acxU2d. Acesso em: 19 abr. 2021.
DREYER, Bianca M. Relações públicas na contemporaneidade: contexto, modelos e estratégias. São Paulo: Summus, 2017.
DREYER, Bianca M. Relações públicas na gestão das estratégias de comunicação organizacional na sociedade digitalizada: um estudo de caso da Nestlé Brasil S/A. 2014. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
FAUSTO NETO, Antônio. Fragmentos de uma analítica da midiatização. MATRIZes, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 89-105, 2008. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v1i2p89-105.
GRANJA, Bia. Pesquisa | Influencers Market 2016. Youpix, São Paulo, 28 set. 2016. Disponível em: https://bit.ly/39QAKcY. Acesso em: 16 out. 2020.
HALLAGE, Mariana L. Estratégias de marcas em contextos voláteis: sobre narrativas em snaps e stories. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE COMUNICAÇÃO E CONSUMO, 8., 2018, São Paulo. Anais […]. São Paulo: ESPM, 2018. p. 1-15.
HJARVARD, Stig. The mediatization of culture and society. London: Routledge, 2013.
IVETE Sangalo vai ser primeira atração de ‘Em Casa’, programa de lives da Globo e do Globoplay. G1, Rio de Janeiro, 16 abr. 2020. Disponível em: http://glo.bo/3MJL0SW. Acesso em: 20 abr. 2021.
KARHAWI, Issaaf. Influenciadores digitais: conceitos e práticas em discussão. Communicar&, São Paulo, v. 17, p. 44-61, 2017.
KUNSCH, Margarida Maria Krohling. Comunicação organizacional integrada na perspectiva estratégica. In: FÉLIX, Joana d’Arc B. (org.). Comunicação estratégica: a visão de renomados autores em cinco países. Brasília, DF: Rede Integrada, 2020. p. 85-104.
MACHADO, Jones; BARICHELLO, Eugênia. Comunicação de crise em mídias sociais: um estudo do Twitter, do Facebook e do blog corporativo da Petrobrás. Organicom, São Paulo, v. 12, n. 22, p. 187-197, 2017. doi: https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139277.
MONTEIRO, Thaís. Boas práticas para uma live, segundo as redes sociais. Meio & Mensagem, São Paulo, 14 abr. 2020. Disponível em: https://bit.ly/39PQ5KT. Acesso em: 19 set. 2020.
PAPA Francisco realiza missa de Páscoa em Basílica de São Pedro vazia. Exame, São Paulo, 14 abr. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3LIHR4u. Acesso em: 19 abr. 2021.
ROBERTO Carlos: show é neste domingo (19) com transmissão no Globoplay e no ‘Domingão’; veja detalhes. G1, Rio de Janeiro, 19 abr. 2020. Disponível em: http://glo.bo/3LFRm4D. Acesso em: 19 abr. 2021.
ROCHA, Camilo. Como as lives se tornaram centrais para os artistas da música. Nexo, São Paulo, 9 abr. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3x4P6Ph. Acesso em: 17 out. 2020.
SACCHITIELLO, Bárbara. Globo adere às lives e anuncia exibição do “Together at Home”. Meio & Mensagem, São Paulo, 14 abr. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3LHqOzR. Acesso em: 17 abr. 2021.
SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
TERRA, Carolina F. Relações públicas digitais como alternativa aos algoritmos das plataformas de mídias sociais. Organicom, São Paulo, v. 16, n. 30, p. 27-42, 2019. doi: https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2019.159884.
TERRA, Carolina F.; CORRÊA, Elizabeth S.; RAPOSO, João F. Comunicação organizacional em tempos de algoritmos e hiperconexão digital. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 28., 2019, Porto Alegre. Anais […]. Porto Alegre: PUCRS, 2019.
TERRA, Carolina F.; MIAN, Mariella B. Memes, imediatismo e comunicação organizacional: a interação das marcas em tempo real. In: CONGRESSO INTERNACIONAL IBERCOM, 15., 2017. Anais […]. Lisboa: Faculdade de Ciências Humanas da Universidade Católica Portuguesa, 2017. p. 3876-3896.
TERRA, Carolina F.; SOUSA, Gisela S. Opinião Pública em tempos de mídias sociais: midiatização, comunicação desintermediada e memes. In: LEMOS, Else; REBECHI, Claudia N.; FARIAS, Luiz A. (org.). Opinião pública, comunicação e organizações: convergências e perspectivas contemporâneas. São Paulo: ABRAPCoRP, 2020. p. 164-177.
YOUPIX. Lessons learned: think like a creator. São Paulo: Youpix, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3PLLxWm. Acesso em: 26 maio 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Carolina Frazon Terra, João
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.