Petrobras: Among facts, reports and legitimating arguments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.188005

Keywords:

Organizational communication, Narrative, History, Petrobras

Abstract

This article presents an analytical clipping of the book A questão do Petróleo no Brasil: uma história da Petrobrás (The oil industry in Brazil: a Petrobrás history), methodologically based on the methods of narrative macroanalysis to identify the chain of facts and the logical ordering in the narrative process of organizational history, analysis of discursive strategies to understand how history and its organization are represented in the discourse, and rhetorical-argumentative analysis to highlight the argumentative construction and identify the legitimizing elements or themes strategically employed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Larissa Conceição dos Santos, Universidade Federal do Pampa

    Professora Adjunta na Universidade Federal do Pampa (Unipampa). Doutora em Ciências da Informação e da Comunicação pela Université Paris-Sorbonne (CELSA, Paris-Sorbonne). Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Pesquisadora vinculada ao Grupo de Pesquisa t3xto (Unipampa) e ao Laboratoire Gripic (Paris-Sorbonne).

References

ADAM, Jean-Michel. La linguistique textuelle : introduction à l’analyse textuelle des discours. Paris: Armand Colin, 2005.

AMOSSY, Ruth. La présentation de soi : ethos et identité verbale. Paris: Presses Universitaires de France, 2010.

BALDISSERA, Rudimar. Organizações como complexus de diálogos, subjetividades e significação. In: KUNSCH, Margarida M. K. (org.). A comunicação como fator de humanização das organizações. São Caetano do Sul: Difusão, 2010. p. 61-76.

CHAUI, Marilena. Brasil: mito fundador e sociedade autoritária. São Paulo: Perseu Abramo, 2001.

COLLADO, Carlos Fernández. La comunicación humana en el mundo contemporáneo. Ciudad de México: McGraw-Hill Interamericana, 2001.

CURRIE, Mark. Postmodern narrative theory. London: Palgrave MacMillan, 1998.

D’ALMEIDA, Nicole. La perspective narratologique en organisations. In: BROISE, Patrice de la; LAMARCHE, Thomas (ed.). Responsabilité sociale : vers une nouvelle communication des entreprises? Lille: Presses Universitaires du Septentrion, 2006. p. 27-39.

D’ALMEIDA, Nicole. Les promesses de la communication. Paris: Presses Universitaires de France, 2001.

DIAS, José Luciano M.; QUAGLINO, Maria Ana. A questão do petróleo no Brasil: uma história da Petrobras. Rio de Janeiro: CPDOC-FGV, 1993.

FAIRHURST, Gail; PUTNAM, Linda. As organizações como construções discursivas. In: MARCHIORI, Marlene (org.). Comunicação e organização: reflexões, processos e práticas. São Caetano do Sul: Difusão, 2010. p. 103-148.

FIGUEIREDO, Miriam Collares. Da memória dos trabalhadores à memória Petrobras: a história de um projeto. 2009. Dissertação (Mestrado em Bens Culturais e Projetos Sociais) – Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2009.

GIROUX, Nicole; MARROQUIN, Lissette. L’approche narrative des organisations. Revue Française de Gestion, Paris, v. 31, n. 159, p. 15-44, 2005. doi: https://doi.org/10.3166/rfg.159.15-44.

GOMES, Angela de Castro. Apresentação. In: DIAS, José Luciano M.; QUAGLINO, Maria Ana. A questão do petróleo no Brasil: uma história da Petrobras. Rio de Janeiro: CPDOC-FGV, 1993. p. viii-xv.

HALLIDAY, Tereza Lúcia. A retórica das multinacionais: a legitimação das organizações pela palavra. São Paulo: Summus, 1987.

INDURSKY, Freda. A fala dos quartéis e as outras vozes: uma análise do discurso presidencial da Terceira República Brasileira (1964-1984). 1992. Tese (Doutorado em Ciências) – Departamento de Linguística, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1992.

MARTÍN ROJO, Luisa. A fronteira interior – análise crítica do discurso: um exemplo sobre “racismo”. In: ÍÑIGUEZ, Lupicinio (coord.). Manual de análise do discurso em ciências sociais. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2005. p. 206-257.

MIRANDA, Maria Augusta T. O petróleo é nosso: a luta conta o “entreguismo”, pelo monopólio estatal. Petrópolis: Vozes, 1983.

NASSAR, Paulo. Relações públicas e história empresarial no Brasil: estudo de uma nova abrangência para o campo das relações públicas. 2006. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

RETROZ, Sergio Ricardo. Memória impressa: os livros da Petrobras sobre sua história. 2015. Dissertação (Mestrado em Bens Culturais e Projetos Sociais) – Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2015.

SANTOS, Larissa C.; D’ALMEIDA, Nicole. Narrativa e comunicação organizacional. Organicom, São Paulo, v. 14, n. 26, p. 290-301, 2017. doi: https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2017.139374.

SANTOS, Larissa C.; D’ALMEIDA, Nicole; PELIZ, Ana Carolina L. Risco ambiental e repercussão midiática. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM JORNALISMO, 10., 2012, Curitiba. Anais […]. Curitiba: Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo, 2012. p. 1-17. Disponível em: https://bit.ly/3ABaRFT. Acesso em: 28 jun. 2021.

SCROFERNEKER, Cleusa Maria. Trajetórias teórico-conceituais da comunicação organizacional. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 13, n. 31, p. 47-53, 2006. doi: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2006.31.3392.

SILVA, Haroldo Ramos da. Prefácio. In: DIAS, José Luciano M.; QUAGLINO, Maria Ana. A questão do petróleo no Brasil: uma história da Petrobras. Rio de Janeiro: CPDOC-FGV, 1993. p. vii.

WORCMAN, Karen. Memória do futuro: um desafio. In: NASSAR, Paulo (org.). Memória de empresas: história e comunicação de mãos dadas, a construir o futuro das organizações. São Paulo: Aberje, 2004. p. 23-30.

Published

2021-12-31

How to Cite

SANTOS, Larissa Conceição dos. Petrobras: Among facts, reports and legitimating arguments. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 18, n. 37, p. 100–112, 2021. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.188005. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/188005.. Acesso em: 21 jul. 2024.