Transparency as a sign of credibility in independent journalism initiatives — the Agência Pública case

Authors

  • Edgard Patrício Universidade Federal do Ceará
  • Raphaelle Christine Batista de Lima Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2022.188013

Keywords:

Independent journalism, Credibility, Transparency, Agência pública

Abstract

Trust is what secures the relationship between a news organization and its audience. Based on the concept of credibility, this text analyzes how ‘transparency,’ as an institutional discourse, corroborates the building of trusting relationships between independent journalism and their audiences. In analyzing the institutional texts of Agência Pública, issued from 2011 to 2019, the study observed different credibility markers linked to transparency, sometimes specific to independent initiatives, sometimes close to mainstream journalistic organizations.

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Author Biographies

  • Edgard Patrício, Universidade Federal do Ceará

    Mestre e doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Professor do curso de Jornalismo e do programa de pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará (UFC). Coordenador do grupo de pesquisa Práxis no Jornalismo (PráxisJor).

  • Raphaelle Christine Batista de Lima, Universidade Federal do Ceará

    Mestre em Comunicação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Coordena a comunicação da Escola Porto Iracema das Artes, vinculada à Secretaria da Cultura do Ceará.

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Published

2023-03-15

How to Cite

PATRÍCIO, Edgard; LIMA, Raphaelle Christine Batista de. Transparency as a sign of credibility in independent journalism initiatives — the Agência Pública case. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 19, n. 40, p. 267–278, 2023. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2022.188013. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/188013.. Acesso em: 3 jun. 2024.