Organizations, discourses and practices in sustainability: a study of ESG communication in corporate reports

Authors

  • José Augusto Mendes Lobato Universidade São Judas Tadeu
  • Rodrigo Cesar Severino Neiva Centro Universitário Una

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2022.200808

Keywords:

Sustainability, Organizational communication, Reports, Discourse, ESG

Abstract

This work aims to promote a critical analysis of approaches to sustainability topics in reports produced by organizations operating in Brazil. To this end, we carried out a qualitative content analysis, anchored in the editorial structure and its elements in nine performance reports, followed by the discursive analysis of some chapters in which this approach is evident. We identified that the description of commitments and material themes is often associated with the organization’s management model, seeking to fulfill global agendas according to business activities and strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José Augusto Mendes Lobato, Universidade São Judas Tadeu

    Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP).
    Mestre em Comunicação pela Faculdade Cásper Líbero.
    Graduado em Jornalismo pela Universidade da Amazônia (Unama).
    Realizou estágio pós-doutoral na Universidade Anhembi Morumbi.
    Assessor da área de Comunicação e Artes no grupo Ânima Educação.
    Docente dos cursos de Comunicação e Artes da Universidade São Judas Tadeu.
    Sócio e consultor de conteúdo no grupo Report.

  • Rodrigo Cesar Severino Neiva , Centro Universitário Una

    Doutorando em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).
    Mestre Comunicação Social, com área de concentração em Interações Midiáticas, pela Pontifícia
    Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas).
    Especialista em Gestão Estratégica de Marketing pela PUC Minas.
    Graduado em Comunicação Social pela PUC Minas.
    Docente dos cursos de Comunicação e Artes do Centro Universitário Una.
    Diretor de Integração Curricular no grupo Ânima Educação.

References

AACD. Relatório integrado 2019. São Paulo: AACD, 2020. Disponível em: https://aacd.org.br/wp content/uploads/2021/03/ Relato_integrado_AACD_2019.pdf. Acesso em: 19 out. 2022.

AEGEA. Relatório anual de sustentabilidade 2019. São Paulo: Aegea, 2020. Disponível em: https://mz-filemanager. s3.amazonaws.com/9aa4d8c5-604a-4097-acc9-2d8be8f71593/relatorio anual/af2527d76f5985f9f521120c375e59ac6ea1b45de933654ee8745c5a411874f7/relatorio_anual_de_sustentabilidade_2019_versao_em_pdf.pdf. Acesso em: 19 out. 2022.

ALGAR TELECOM. Relatório de sustentabilidade 2019: crescimento sustentável: conectando pessoas, cultura e negócios. Uberlândia: Algar Telecom, 2020. Disponível em: https://algar2019.blendon.com.br/pdf/. Acesso em: 18 out. 2022.

ALMEIDA, Ana Luisa de Castro. A construção de sentidos sobre “quem somos” e “como somos vistos”. In: MARCHIORI, Marlene (org.). Faces da cultura e da comunicação organizacional. 2. ed. São Caetano do Sul: Difusão Editora, 2008. p. 31-50.

ALVESSON, Mats. Organization: from substance to image? Organization Studies, Thousand Oaks, v. 11, n. 3, p. 373-394, 1990. doi: https://doi.org/10.1177/017084069001100303.

BALDISSERA, Rudimar. A comunicação (re)tecendo a cultura da sustentabilidade em sociedades complexas. In: KUNSCH, Margarida Maria Krohling; OLIVEIRA, Ivone de Lourdes (org.). A comunicação na gestão da sustentabilidade das organizações. São Caetano do Sul: Difusão Editora, 2009. p. 33-55.

BALDISSERA, Rudimar; MOURÃO, Isaura. Comunicação organizacional para a sustentabilidade: os Relatórios de Sustentabilidade GRI. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 38., 2015, Rio de Janeiro. Anais […]. São Paulo: Intercom, 2015. p. 1-15.

BRF. Relatório integrado 2019. São Paulo: BRF, 2020. Disponível em: https://www.brf-global.com/wp-content/uploads/2020/05/ BRF_RI_2019_PORT.pdf. Acesso em: 19 out. 2022.

CARRIERI, Alexandre de Pádua. A transformação das identidades em uma empresa de telecomunicações antes e depois de sua privatização: um estudo de metáforas. Organizações & Sociedade, Salvador, v. 9, n. 23, p. 12-34, 2002. doi: https://doi. org/10.1590/S1984-92302002000100001.

CIA. HERING. Relatório anual 2019. Blumenau: Cia. Hering, 2020. Disponível em: https://api.mziq.com/mzfilemanager/ v2/d/5532dc5b-7c76-4c5e-bb49-01cf77b7dac1/b85195d4-c1b2-bcd9-0cf1-3079cc965be3?origin=1. Acesso em: 19 out. 2022.

COMISSÃO MUNDIAL SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO. Nosso futuro comum. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1991.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2007.

FERREIRA, Leila da Costa. Sustentabilidade: uma abordagem histórica da sustentabilidade. In: FERRARO JÚNIOR, Luiz Antonio (org.). Encontros e caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos. Brasília, DF: Ministério do Meio Ambiente, 2005. p. 315-321.

FOMBRUN, Charles J.; RINDOVA, Violina. Reputation management in global 1000 firms: a benchmarking study. Corporate Reputation Review, London, v. 1, n. 3, p. 205-212, 1998. doi: https://doi.org/10.1057/palgrave.crr.1540044.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 24. ed. São Paulo: Loyola, 1996.

GALIELI, Bárbara et al. Objetivos do Desenvolvimento Sustentável e covid-19: como as organizações estão (re)agindo? São Paulo: Pacto Global da ONU no Brasil, 2021. Disponível em: https://materiais.pactoglobal.org.br/engajamento-das-organizacoesem- relacao-aos-ods. Acesso em: 28 ago. 2022.

GERDAU. Relato integrado Gerdau 2019. São Paulo: Gerdau, 2020. Disponível em: https://api.mziq.com/mzfilemanager/ v2/d/21e1d193-5cab-456d-8bb8-f00a49a43c1c/d19cf549-37ab-85af-c018-4c29ca30c74b?origin=1. Acesso em: 18 out. 2022. GRI.

GRI 101: Fundamentos. Amsterdam: GRI, 2016. Disponível em: https://www.globalreporting.org/media/n05pba3a/ portuguese-gri-101-foundation-2016.pdf. Acesso em: 3 nov. 2022.

GOMES, Mayra Rodrigues. Poder no jornalismo: discorrer, disciplinar, controlar. São Paulo: Hacker: Edusp, 2003.

KUNSCH, Margarida Maria Kröhling. Comunicação organizacional na era digital: contextos, recursos e possibilidades. Signo y Pensamiento, v. 26, n. 51, p. 38-51, 2007. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf/860/86005105.pdf. Acesso em: 13 mar. 2021.

LIGHT. Relatório anual 2019. Rio de Janeiro: Light, 2020. Disponível em: https://api.mziq.com/mzfilemanager/v2/d/50b51302- 4c48-4351-b296-bfcbe65fd70a/64cd1156-8970-187f-bf30-9e0e753b124a?origin=2. Acesso em: 19 out. 2022.

MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos discursos. Curitiba: Criar, 2005.

M. DIAS BRANCO. Relatório anual integrado 2019. Eusébio: M. Dias Branco, 2020. Disponível em: https://s3.amazonaws. com/mz-filemanager/fcf0301a-c792-45d6-a615-fc81722c9abe/6708a0ae-6bd9-4b27-9f83-8bfe27a5e711_MD-0002-19-KV% 20RELATORIO%20INTEGRADO%202019.pdf. Acesso em: 19 out. 2022.

NASSAR, Paulo; COGO, Rodrigo Silveira. Identidade é o território organizado e assegurado pela memória e pelas narrativas. Organicom, São Paulo, v. 11, n. 20, p. 50-60, 2014. doi: https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2014.139216.

ONU. Sobre o nosso trabalho para alcançar os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável no Brasil. Brasília, DF: Nações Unidas Brasil, 2020. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 18 out. 2022.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 8. ed. Campinas: Pontes, 2009.

PAZ, Fabio Josende; KIPPER, Liane Mahlmann. Sustentabilidade nas organizações: vantagens e desafios. Gestão da Produção, Operações e Sistemas, Bauru, v. 11, n. 2, p. 85-102, 2016. doi: https://doi.org/10.15675/gepros.v11i2.1403.

PORTER, Michael E.; KRAMER, Mark R. Creating shared value: how to reinvent capitalism – and unleash a wave of innovation and growth. Harvard Business Review, Boston, 2011. Disponível em: https://hbr.org/2011/01/the-big-idea-creating-sharedvalue. Acesso em: 18 out. 2022.

VAN RIEL, Cees Bernardus Maria; FOMBRUN, Charles J. Essentials of corporate communication: implementing practices for effective reputation management. London: Routledge, 2007. E-book.

VOTORANTIM CIMENTOS. Relatório integrado 2019. São Paulo: Votorantim Cimentos, 2020. Disponível em: https://www. votorantimcimentos.com.br/wp-content/uploads/2022/10/integrated-report-2019.pdf. Acesso em: 19 out. 2022.

Published

2022-11-23

How to Cite

LOBATO, José Augusto Mendes; NEIVA , Rodrigo Cesar Severino. Organizations, discourses and practices in sustainability: a study of ESG communication in corporate reports. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 19, n. 39, p. 71–86, 2022. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2022.200808. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/200808.. Acesso em: 29 may. 2024.