Organizations, discourses and practices in sustainability: a study of ESG communication in corporate reports
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2022.200808Keywords:
Sustainability, Organizational communication, Reports, Discourse, ESGAbstract
This work aims to promote a critical analysis of approaches to sustainability topics in reports produced by organizations operating in Brazil. To this end, we carried out a qualitative content analysis, anchored in the editorial structure and its elements in nine performance reports, followed by the discursive analysis of some chapters in which this approach is evident. We identified that the description of commitments and material themes is often associated with the organization’s management model, seeking to fulfill global agendas according to business activities and strategies.
Downloads
References
AACD. Relatório integrado 2019. São Paulo: AACD, 2020. Disponível em: https://aacd.org.br/wp content/uploads/2021/03/ Relato_integrado_AACD_2019.pdf. Acesso em: 19 out. 2022.
AEGEA. Relatório anual de sustentabilidade 2019. São Paulo: Aegea, 2020. Disponível em: https://mz-filemanager. s3.amazonaws.com/9aa4d8c5-604a-4097-acc9-2d8be8f71593/relatorio anual/af2527d76f5985f9f521120c375e59ac6ea1b45de933654ee8745c5a411874f7/relatorio_anual_de_sustentabilidade_2019_versao_em_pdf.pdf. Acesso em: 19 out. 2022.
ALGAR TELECOM. Relatório de sustentabilidade 2019: crescimento sustentável: conectando pessoas, cultura e negócios. Uberlândia: Algar Telecom, 2020. Disponível em: https://algar2019.blendon.com.br/pdf/. Acesso em: 18 out. 2022.
ALMEIDA, Ana Luisa de Castro. A construção de sentidos sobre “quem somos” e “como somos vistos”. In: MARCHIORI, Marlene (org.). Faces da cultura e da comunicação organizacional. 2. ed. São Caetano do Sul: Difusão Editora, 2008. p. 31-50.
ALVESSON, Mats. Organization: from substance to image? Organization Studies, Thousand Oaks, v. 11, n. 3, p. 373-394, 1990. doi: https://doi.org/10.1177/017084069001100303.
BALDISSERA, Rudimar. A comunicação (re)tecendo a cultura da sustentabilidade em sociedades complexas. In: KUNSCH, Margarida Maria Krohling; OLIVEIRA, Ivone de Lourdes (org.). A comunicação na gestão da sustentabilidade das organizações. São Caetano do Sul: Difusão Editora, 2009. p. 33-55.
BALDISSERA, Rudimar; MOURÃO, Isaura. Comunicação organizacional para a sustentabilidade: os Relatórios de Sustentabilidade GRI. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 38., 2015, Rio de Janeiro. Anais […]. São Paulo: Intercom, 2015. p. 1-15.
BRF. Relatório integrado 2019. São Paulo: BRF, 2020. Disponível em: https://www.brf-global.com/wp-content/uploads/2020/05/ BRF_RI_2019_PORT.pdf. Acesso em: 19 out. 2022.
CARRIERI, Alexandre de Pádua. A transformação das identidades em uma empresa de telecomunicações antes e depois de sua privatização: um estudo de metáforas. Organizações & Sociedade, Salvador, v. 9, n. 23, p. 12-34, 2002. doi: https://doi. org/10.1590/S1984-92302002000100001.
CIA. HERING. Relatório anual 2019. Blumenau: Cia. Hering, 2020. Disponível em: https://api.mziq.com/mzfilemanager/ v2/d/5532dc5b-7c76-4c5e-bb49-01cf77b7dac1/b85195d4-c1b2-bcd9-0cf1-3079cc965be3?origin=1. Acesso em: 19 out. 2022.
COMISSÃO MUNDIAL SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO. Nosso futuro comum. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1991.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2007.
FERREIRA, Leila da Costa. Sustentabilidade: uma abordagem histórica da sustentabilidade. In: FERRARO JÚNIOR, Luiz Antonio (org.). Encontros e caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos. Brasília, DF: Ministério do Meio Ambiente, 2005. p. 315-321.
FOMBRUN, Charles J.; RINDOVA, Violina. Reputation management in global 1000 firms: a benchmarking study. Corporate Reputation Review, London, v. 1, n. 3, p. 205-212, 1998. doi: https://doi.org/10.1057/palgrave.crr.1540044.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 24. ed. São Paulo: Loyola, 1996.
GALIELI, Bárbara et al. Objetivos do Desenvolvimento Sustentável e covid-19: como as organizações estão (re)agindo? São Paulo: Pacto Global da ONU no Brasil, 2021. Disponível em: https://materiais.pactoglobal.org.br/engajamento-das-organizacoesem- relacao-aos-ods. Acesso em: 28 ago. 2022.
GERDAU. Relato integrado Gerdau 2019. São Paulo: Gerdau, 2020. Disponível em: https://api.mziq.com/mzfilemanager/ v2/d/21e1d193-5cab-456d-8bb8-f00a49a43c1c/d19cf549-37ab-85af-c018-4c29ca30c74b?origin=1. Acesso em: 18 out. 2022. GRI.
GRI 101: Fundamentos. Amsterdam: GRI, 2016. Disponível em: https://www.globalreporting.org/media/n05pba3a/ portuguese-gri-101-foundation-2016.pdf. Acesso em: 3 nov. 2022.
GOMES, Mayra Rodrigues. Poder no jornalismo: discorrer, disciplinar, controlar. São Paulo: Hacker: Edusp, 2003.
KUNSCH, Margarida Maria Kröhling. Comunicação organizacional na era digital: contextos, recursos e possibilidades. Signo y Pensamiento, v. 26, n. 51, p. 38-51, 2007. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf/860/86005105.pdf. Acesso em: 13 mar. 2021.
LIGHT. Relatório anual 2019. Rio de Janeiro: Light, 2020. Disponível em: https://api.mziq.com/mzfilemanager/v2/d/50b51302- 4c48-4351-b296-bfcbe65fd70a/64cd1156-8970-187f-bf30-9e0e753b124a?origin=2. Acesso em: 19 out. 2022.
MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos discursos. Curitiba: Criar, 2005.
M. DIAS BRANCO. Relatório anual integrado 2019. Eusébio: M. Dias Branco, 2020. Disponível em: https://s3.amazonaws. com/mz-filemanager/fcf0301a-c792-45d6-a615-fc81722c9abe/6708a0ae-6bd9-4b27-9f83-8bfe27a5e711_MD-0002-19-KV% 20RELATORIO%20INTEGRADO%202019.pdf. Acesso em: 19 out. 2022.
NASSAR, Paulo; COGO, Rodrigo Silveira. Identidade é o território organizado e assegurado pela memória e pelas narrativas. Organicom, São Paulo, v. 11, n. 20, p. 50-60, 2014. doi: https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2014.139216.
ONU. Sobre o nosso trabalho para alcançar os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável no Brasil. Brasília, DF: Nações Unidas Brasil, 2020. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 18 out. 2022.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 8. ed. Campinas: Pontes, 2009.
PAZ, Fabio Josende; KIPPER, Liane Mahlmann. Sustentabilidade nas organizações: vantagens e desafios. Gestão da Produção, Operações e Sistemas, Bauru, v. 11, n. 2, p. 85-102, 2016. doi: https://doi.org/10.15675/gepros.v11i2.1403.
PORTER, Michael E.; KRAMER, Mark R. Creating shared value: how to reinvent capitalism – and unleash a wave of innovation and growth. Harvard Business Review, Boston, 2011. Disponível em: https://hbr.org/2011/01/the-big-idea-creating-sharedvalue. Acesso em: 18 out. 2022.
VAN RIEL, Cees Bernardus Maria; FOMBRUN, Charles J. Essentials of corporate communication: implementing practices for effective reputation management. London: Routledge, 2007. E-book.
VOTORANTIM CIMENTOS. Relatório integrado 2019. São Paulo: Votorantim Cimentos, 2020. Disponível em: https://www. votorantimcimentos.com.br/wp-content/uploads/2022/10/integrated-report-2019.pdf. Acesso em: 19 out. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 José Augusto Mendes Lobato, Rodrigo Cesar Neiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.