The different sides of the same coin: representations of social responsibility in a Brazilian bank

Authors

  • Luíza Mônica Assis da Silva Universidade Católica de Brasília
  • Ana Lúcia Galinkin Universidade de Brasília
  • Angela Maria de Oliveira Almeida Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139176

Keywords:

Social representations. Social responsibility. Organizational communication.

Abstract

This article aims at identifying the social representations of social responsibility in the institutional advertising of a Brazilian bank and the speech of its employees and clients. Taking as a reference the social representations theory: representations were identified in institutional TV ads using the semiotic method; a survey was conducted on a sample of 640 employees and 377 student clients. The results show different representations. The one conveyed by the company seeks to legitimize its interests. Employees develop representations of identity in a way that is close to the official discourse. Clients represent according to their status as consumers. These representations are in tune with the hegemonic representation of capitalism.

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Author Biographies

  • Luíza Mônica Assis da Silva, Universidade Católica de Brasília
    Doutora em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações pela Universidade de Brasília (UnB). Professora do Mestrado em Comunicação da Universidade Católica de Brasília (UCB).
  • Ana Lúcia Galinkin, Universidade de Brasília
    Doutora em Sociologia pela Universidade de São Paulo (USP). Professora Associada III do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações, do Instituto de Psicologia da UnB.
  • Angela Maria de Oliveira Almeida, Universidade de Brasília
    Doutora em Psicologia pela Université Catholique de Louvain. Professora associada do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações, do Instituto de Psicologia da UnB. Dirige o Centro Internacional de Pesquisa em Representações e Psicologia Social “Serge Moscovici”.

Published

2013-06-20

How to Cite

SILVA, Luíza Mônica Assis da; GALINKIN, Ana Lúcia; ALMEIDA, Angela Maria de Oliveira. The different sides of the same coin: representations of social responsibility in a Brazilian bank. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 10, n. 18, p. 151–164, 2013. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139176. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139176.. Acesso em: 23 may. 2024.