Communication and Education for Sustainable Development (ESD): the articulation between undergraduate teaching at Unesp with Agenda 2030
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2022.197779Keywords:
Agenda 2030, Education for Sustainable Development, Higher Education Institution, Communication for Peace, CommunicationAbstract
This article aims to critically discuss the results of a research analyzing the alignment of higher education with the 2030 Agenda, by using the analysis of teaching plans of the undergraduate courses at Universidade Estadual Paulista (UNESP) available in the year 2019 and a questionnaire with teachers. As a result, it identified that Education for Sustainable Development and communication principles can be developed to enhance ongoing processes of pedagogical and institutional articulation with the Sustainable Development Goals.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
CABRAL, R.; SALHANI, J. Jornalismo para a paz: conceitos e reflexões. Ecompós, Brasília, v. 20, n. 3, p.1-20, 24 dez. 2017. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/ecompos/article/view/1371. Acesso em: 04 fev. 2020.
CHANG, Y. C.; LIEN, H. L. Mapping Course Sustainability by Embedding the SDGs Inventory into the University Curriculum: a case study from national university of kaohsiung in taiwan. Sustainability, [online], v. 12, n. 10, p. 4274-4294, 22 mai. 2020. Disponível em: https://www.mdpi.com/2071-1050/12/10/4274. Acesso em: 19 out. 2020.
DAVIS Angela. Educação e libertação: a perspectiva das mulheres negras. São Paulo: Boitempo, 2018.
GADOTTI, M. Educar para a sustentabilidade: uma contribuição à década da educação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2008. Disponível em: http://acervo.paulofreire.org:8080/jspui/bitstream/7891/3080/1/FPF_PTPF_12_077.pdf. Acesso em: 06 mar. 2020.
EDUCATION for sustainable development. Unesco, Paris, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3xKstki. Acesso em: 6 mar. 2020.
FELTRIN, Diuan dos Santos et al. Agenda 2030 e comunicação para paz: estratégias de visibilidade e territorialização dos ODS na realidade brasileira a partir de uma perspectiva crítica. In: PELÚCIO, Larissa; CABRAL, Raquel (org.). Comunicação, contradições narrativas e desinformação em contextos contemporâneos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2021. p. 67-88.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
GADOTTI, M. Educar para a sustentabilidade: uma contribuição à década da educação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2008. Disponível em: https://bit.ly/3StiKGC. Acesso em: 6 mar. 2020.
GALTUNG, J. Cultural Violence. Journal Of Peace Research, [s.l.], v. 27, n. 3, p.291-305, ago. 1990. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/423472?seq=1#metadata_info_tab_contents. Acesso em: 10 fev. 2020.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOMES, A. C. et al. Comunicação para a Paz e Agenda 2030 nas organizações: Pacto Global Rede Brasil. In: CONGRESSO DO CONSELHO LATINO-AMERICANO DE PESQUISA PELA PAZ, 11., 2019, São Paulo. Anais… p. 1-21. São Paulo: CLAIP, 2019.
GRIEBELER, J. S. Indicadores para avaliação dos objetivos de desenvolvimento sustentável (ODS) em instituições de ensino superior (IES). 2019. 152 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação em Engenharia Civil e Ambiental, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2019. Disponível em: http://tede.upf.br:8080/jspui/handle/tede/1804. Acesso em: 06 mar. 2020.
KIOUPI, V.; VOULVOULIS, N. Sustainable Development Goals (SDGs): assessing the contribution of higher education programmes. Sustainability, [online], v. 12, n. 17, p. 6701-6717, 19 ago. 2020. Disponível em: https://www.mdpi.com/2071-1050/12/17/6701. Acesso em: 19 out. 2020.
LOZANO, R.; WATSON, M. K. Chemistry Education for Sustainability: Assessing the chemistry curricula at Cardiff University. Educ. quím, México, v. 24, n. 2, p. 184-192, abr. 2013. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2013000200002&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 16 out. 2020.
NOS ALDÁS, E.; SEGUÍ-COSME, S.; MACHOTA, A. M. R. Comunicación y construcción de paz. Barcelona: Icaria Editorial, 2008. Disponível em: http://www.ceipaz.org/images/contenido/4.%20Medios%20de%20comunicacion-Eloisa%20Nos%20et%20al.pdf. Acesso em: 05 fev. 2020.
PUREZA, José Manuel. Estudos sobre a paz e cultura da paz. In: COLÓQUIO “PREVENÇÃO DE CONFLITOS E CULTURA DA PAZ”, 2000, Lisboa. Anais […]. Lisboa: Instituto de Defesa Nacional, 2000. p. 33-42. Disponível em: https://bit.ly/3R8dBmt. Acesso em: 30 jan. 2020.
SALINAS, A. I. A. Periodismo y comunicación para la paz. Indicadores y marco regulatório. Revista Comunicación y Ciudadanía Digital – COMMONS, v. 3, n. 1, p. 57-92, 2014.
UNESCO. Educação para os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: Objetivos de aprendizagem. Paris: UNESCO, 2017. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252197. Acesso em: 06 out. 2020.
UNESCO. Educação para os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: objetivos de aprendizagem. Brasília, DF: Unesco, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3C2OEVd. Acesso em: 6 out. 2020.
UNESCO. Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. Brasília, DF: Unesco, 2022. Disponível em: https://bit.ly/3DMCDEw. Acesso em: 20 ago. 2022.
VICENTE, M. M. Comunicación y paz activa: un diálogo posible. Intercom - Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, v.38, n.1, p.275-292, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1809-58442015000100275&script=sci_abstract&tlng=es. Acesso em: 05 fev. 2020.
WIBERG, H. Investigação para a paz: passado, presente e futuro. Organicom, São Paulo, v. 15, n. 28, p. 57-73, 24 set. 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/150547. Acesso em: 04 fev. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Isadora Sonego Pinhabe, Doutora, Doutor
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.
How to Cite
Funding data
-
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Grant numbers 2020/07682-3