Communication and Education for Sustainable Development (ESD): the articulation between undergraduate teaching at Unesp with Agenda 2030

Authors

  • Isadora Sonego Pinhabe Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
  • Raquel Cabral Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
  • Thiago Gehre Galvão Universidade de Brasília. Instituto de Relações Internacionais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2022.197779

Keywords:

Agenda 2030, Education for Sustainable Development, Higher Education Institution, Communication for Peace, Communication

Abstract

This article aims to critically discuss the results of a research analyzing the alignment of higher education with the 2030 Agenda, by using the analysis of teaching plans of the undergraduate courses at Universidade Estadual Paulista (UNESP) available in the year 2019 and a questionnaire with teachers. As a result, it identified that Education for Sustainable Development and communication principles can be developed to enhance ongoing processes of pedagogical and institutional articulation with the Sustainable Development Goals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Isadora Sonego Pinhabe, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

    Relações Públicas pela Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e Design (FAAC) da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp). Pesquisadora financiada pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (Fapesp).

  • Raquel Cabral, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

    Professor at FAAC/Unesp;

    Post-doctorate in Communication Sciences at ECA-USP;

    Av. Engenheiro Luiz Edmundo Carrijo Coube, Núcleo Residencial Presidente Geisel, 17033-360, Bauru/SP, Brasil, raquel.cabral@unesp.br.

  • Thiago Gehre Galvão, Universidade de Brasília. Instituto de Relações Internacionais
    Professor at the Institute of International Relations at IREL-UnB; Doctor in International Relations from UnB; Campus Universitário Darcy Ribeiro, Asa Norte, 70904-970, Brasília/DF, Brasil,

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CABRAL, R.; SALHANI, J. Jornalismo para a paz: conceitos e reflexões. Ecompós, Brasília, v. 20, n. 3, p.1-20, 24 dez. 2017. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/ecompos/article/view/1371. Acesso em: 04 fev. 2020.

CHANG, Y. C.; LIEN, H. L. Mapping Course Sustainability by Embedding the SDGs Inventory into the University Curriculum: a case study from national university of kaohsiung in taiwan. Sustainability, [online], v. 12, n. 10, p. 4274-4294, 22 mai. 2020. Disponível em: https://www.mdpi.com/2071-1050/12/10/4274. Acesso em: 19 out. 2020.

DAVIS Angela. Educação e libertação: a perspectiva das mulheres negras. São Paulo: Boitempo, 2018.

GADOTTI, M. Educar para a sustentabilidade: uma contribuição à década da educação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2008. Disponível em: http://acervo.paulofreire.org:8080/jspui/bitstream/7891/3080/1/FPF_PTPF_12_077.pdf. Acesso em: 06 mar. 2020.

EDUCATION for sustainable development. Unesco, Paris, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3xKstki. Acesso em: 6 mar. 2020.

FELTRIN, Diuan dos Santos et al. Agenda 2030 e comunicação para paz: estratégias de visibilidade e territorialização dos ODS na realidade brasileira a partir de uma perspectiva crítica. In: PELÚCIO, Larissa; CABRAL, Raquel (org.). Comunicação, contradições narrativas e desinformação em contextos contemporâneos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2021. p. 67-88.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

GADOTTI, M. Educar para a sustentabilidade: uma contribuição à década da educação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2008. Disponível em: https://bit.ly/3StiKGC. Acesso em: 6 mar. 2020.

GALTUNG, J. Cultural Violence. Journal Of Peace Research, [s.l.], v. 27, n. 3, p.291-305, ago. 1990. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/423472?seq=1#metadata_info_tab_contents. Acesso em: 10 fev. 2020.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES, A. C. et al. Comunicação para a Paz e Agenda 2030 nas organizações: Pacto Global Rede Brasil. In: CONGRESSO DO CONSELHO LATINO-AMERICANO DE PESQUISA PELA PAZ, 11., 2019, São Paulo. Anais… p. 1-21. São Paulo: CLAIP, 2019.

GRIEBELER, J. S. Indicadores para avaliação dos objetivos de desenvolvimento sustentável (ODS) em instituições de ensino superior (IES). 2019. 152 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação em Engenharia Civil e Ambiental, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2019. Disponível em: http://tede.upf.br:8080/jspui/handle/tede/1804. Acesso em: 06 mar. 2020.

KIOUPI, V.; VOULVOULIS, N. Sustainable Development Goals (SDGs): assessing the contribution of higher education programmes. Sustainability, [online], v. 12, n. 17, p. 6701-6717, 19 ago. 2020. Disponível em: https://www.mdpi.com/2071-1050/12/17/6701. Acesso em: 19 out. 2020.

LOZANO, R.; WATSON, M. K. Chemistry Education for Sustainability: Assessing the chemistry curricula at Cardiff University. Educ. quím, México, v. 24, n. 2, p. 184-192, abr. 2013. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2013000200002&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 16 out. 2020.

NOS ALDÁS, E.; SEGUÍ-COSME, S.; MACHOTA, A. M. R. Comunicación y construcción de paz. Barcelona: Icaria Editorial, 2008. Disponível em: http://www.ceipaz.org/images/contenido/4.%20Medios%20de%20comunicacion-Eloisa%20Nos%20et%20al.pdf. Acesso em: 05 fev. 2020.

PUREZA, José Manuel. Estudos sobre a paz e cultura da paz. In: COLÓQUIO “PREVENÇÃO DE CONFLITOS E CULTURA DA PAZ”, 2000, Lisboa. Anais […]. Lisboa: Instituto de Defesa Nacional, 2000. p. 33-42. Disponível em: https://bit.ly/3R8dBmt. Acesso em: 30 jan. 2020.

SALINAS, A. I. A. Periodismo y comunicación para la paz. Indicadores y marco regulatório. Revista Comunicación y Ciudadanía Digital – COMMONS, v. 3, n. 1, p. 57-92, 2014.

UNESCO. Educação para os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: Objetivos de aprendizagem. Paris: UNESCO, 2017. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252197. Acesso em: 06 out. 2020.

UNESCO. Educação para os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: objetivos de aprendizagem. Brasília, DF: Unesco, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3C2OEVd. Acesso em: 6 out. 2020.

UNESCO. Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. Brasília, DF: Unesco, 2022. Disponível em: https://bit.ly/3DMCDEw. Acesso em: 20 ago. 2022.

VICENTE, M. M. Comunicación y paz activa: un diálogo posible. Intercom - Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, v.38, n.1, p.275-292, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1809-58442015000100275&script=sci_abstract&tlng=es. Acesso em: 05 fev. 2020.

WIBERG, H. Investigação para a paz: passado, presente e futuro. Organicom, São Paulo, v. 15, n. 28, p. 57-73, 24 set. 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/150547. Acesso em: 04 fev. 2020.

Published

2022-11-23

How to Cite

PINHABE, Isadora Sonego; CABRAL, Raquel; GALVÃO, Thiago Gehre. Communication and Education for Sustainable Development (ESD): the articulation between undergraduate teaching at Unesp with Agenda 2030. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 19, n. 39, p. 32–47, 2022. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2022.197779. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/197779.. Acesso em: 17 jul. 2024.

Funding data