Landscape theory into logbooks: an approach in architecture and urbanism learning

Authors

  • Julieta Maria Vasconcelos Leite Universidade Federal de Pernambuco. Departamento de Arquitetura e Urbanismo
  • Rafaela Rodrigues Alves Souza Universidade Federal de Pernambuco. Departamento de Arquitetura e Urbanismo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.v0i37p181-196

Keywords:

Education. Architecture and Urbanism. Landscape theory. Logbooks.

Abstract

This text presents an educational experiment adopted with undergraduate students of Architecture and Urbanism at Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Our aim is to present to the students some landscape theory impressions. It is assumed that we are a whole part of the landscape and that our knowledge about it comes from how we perceive and experience it. The experiment is funded into logbooks individually elaborated by the students. Their thoughts were presented among the pictures or the drawings of landscapes in which where produced by them. As such, we have aimed toward the students to develop their critical thinking about the landscape in which they have been interacting. Finally the incorporation of the students into the architecture practice, therefore reveals to be a promising practice for the Architecture, the Urbanism, and the Landscaping Learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Julieta Maria Vasconcelos Leite, Universidade Federal de Pernambuco. Departamento de Arquitetura e Urbanismo

    Mestre em Desenvolvimento Urbano pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professora adjunta do Departamento de Arquitetura e Urbanismo, membro do Laboratório da Paisagem (UFPE), responsável pelo grupo de pesquisa do Núcleo de Estudos sobre a Subjetividade na Arquitetura (Nusarq). PhD em Sociologia da Cultura pela Université Paris Descartes/Sorbonne. Pesquisadora do Centre d’Études sur l’Actuel et le Quotidien (CEAQ/Sorbonne). Centro de Artes e Comunicação da UFPE – Laboratório da Paisagem. Avenida Professor Moraes Rego, 1.235, 50670-901, Cidade Universitária, Recife, PE, Brasil. julietaleite@gmail.com

  • Rafaela Rodrigues Alves Souza, Universidade Federal de Pernambuco. Departamento de Arquitetura e Urbanismo

    Aluna do curso de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (PIBIC/CNPq) entre 2014 e 2015. Centro de Artes e Comunicação da UFPE – Laboratório da Paisagem. Avenida Professor Moraes Rego, 1.235, 50670-901, Cidade Universitária, Recife, PE, Brasil. 
    rafaela.rasouza@gmail.com

References

BARBA, Rosa. ¿Por qué hablar ahora de paisaje? In: AA.VV. Rehacer paisajes: arquitectura del paisaje en Europa. 1994-1999. Catalogo de la 1a Bienal de Paisaje 1999. Barcelona: Fundación Caja de Arquitectos, 2000, p. 14-18.

BERENGO, Cecilia; DI MAIO, Sara. We are the landscape: understanding the European Landscape Convention. Florença: Giunti progetti educativi, 2009. 64 p.

BERQUE, Augustin. Território e pessoa, a identidade humana. Desigualdade & Diversidade: Revista de Ciências Sociais da PUC-Rio, n. 6, jan./jul., 2010, p. 11-23.

BESSE, Jean-Marc. O gosto do mundo: exercícios de paisagem. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014. 234 p.

CALVINO, Ítalo. Marcovaldo: ou as estações na cidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1994. 144 p.

CALVINO, Ítalo. As cidades invisíveis. São Paulo: Companhia das Letras, 2010. 152 p.

CAUQUELIN, Anne. A invenção da paisagem. São Paulo: Martins Fontes, 2007. 196 p.

FLORENÇA. Convenção Europeia da Paisagem (CEP), de 20 de outubro de 2000. Dispõe sobre as ações de proteção, gestão e planificação das paisagens europeias e organiza uma cooperação europeia acerca dos bens paisagísticos. Disponível em: http://www.culturanorte.pt/fotos/editor2/2000-convencao_europeia_da_paisagemconselho_da_europa.pdf.

LYNCH, Kevin. A imagem da cidade. São Paulo: Martins Fontes, 1997. 240 p.

MONTILLET, Philippe. Les trois âges du paysage. Projets de paysage, n. 6, set. 2011. Disponível em: http://www.projetsdepaysage.fr/fr/les_trois_ages_du_paysage. Acesso em: 16 mar. 2012.

PARRET, Herman. Le sentiment de paysage. In: Paysages & valeurs: de la représentation à la simulation, Limoges, nov. 2005. Actes de colloques. Farid Boumédienne e Nicolas Couegnas (dir.). Disponível em: http://epublications.unilim.fr/revues/as/3418. Acesso em: 6 mar. 2012.

TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: Difel, 1983. 248 p.

Published

2016-07-26

Issue

Section

Ensino

How to Cite

Leite, J. M. V., & Souza, R. R. A. (2016). Landscape theory into logbooks: an approach in architecture and urbanism learning. Paisagem E Ambiente, 37, 181-196. https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.v0i37p181-196