Notes on landscape architecture education in architecture and urban planning courses in the southern region of Brasil

Authors

  • Alessandro Filla Rosaneli Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.v0i35p199-219

Keywords:

Higher Education. Landscape architecture. Southern Brasil.

Abstract

This paper is about Landscape Architecture education in Architecture and Urbanism courses from a quantitative analysis of a set of information collected on courses in Southern Brazil. The selected variables - number and title of disciplines, discipline load, offer period; summary and basic bibliography - representing the essence of any discipline, allowed us to understand the scenery of this learning in most so authorized courses. Thus, by exposing the common aspects and specificities found in the region in two analytical axes - proposed content and offer features - this text promotes inquiries about the challenges of Landscape Architecture education in Brazil today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alessandro Filla Rosaneli, Universidade Federal do Paraná
    Arquiteto e urbanista, mestre e doutor pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAUUSP). Pós-doutor em Geografia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professor do Departamento de Arquitetura e Urbanismo, do Programa de Pós-graduação em Geografia e do Programa de Pós-graduação em Planejamento Urbano da UFPR. Diretor de Relações Institucionais da Associação Brasileira de Arquitetos Paisagistas (ABAP-PR). Conselheiro do Conselho de Arquitetura e Urbanismo do Paraná (CAU-PR). Universidade Federal do Paraná. Centro Politécnico. Setor de Tecnologia.

References

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Portaria Ministerial nº 1.770, de 23 de dezembro de 1997. Fixa as diretrizes curriculares e o conteúdo mínimo do curso de graduação em Arquitetura e Urbanismo. Brasília, 1997. Disponível em: http://www.fau.usp.br/fau/administracao/acad/servgrad/faupoli/anexo_1.pdf. Acesso em: 15 a 20 jan. 2014.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 2 de 17 de junho de 2010. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Arquitetura e Urbanismo, alterando dispositivos da Resolução CNE/CES nº 6/2006. Brasília, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&id=12991:diretrizes-curriculares-cursos-de-graduacao . Acesso em: 20 jan. 2014.

MARAGNO, Gogliardo Vieira. Questões sobre a qualificação e o ensino de Arquitetura e Urbanismo no Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE ENSINO DE ARQUITETURA E URBANISMO, 31, 2012, São Paulo. Anais... São Paulo: ENSEA, nov. 2012. Disponível em: http://www.abea-arq.org.br/wp-content/uploads/2013/03/artigo_maragno-pgn1.pdf. Acesso em: 15 a 20 de janeiro de 2014.

Websites consultados entre 15 e 20 de jan. 2014

http://emec.mec.gov.br/

http://www.caubr.gov.br/censo

http://www.ibge.gov.br/estadosat/perfil.php?sigla=pr

http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/estimativa 2012

http://www.wordle.net/

Published

2015-10-07

Issue

Section

Ensino

How to Cite

Rosaneli, A. F. (2015). Notes on landscape architecture education in architecture and urban planning courses in the southern region of Brasil. Paisagem E Ambiente, 35, 199-219. https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.v0i35p199-219