The formation of architects and urbanists as facilitators of learning in technical course in landscaping teaching challenges, teaching planning and self-assessment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.paam.2020.168874

Keywords:

Teacher training, Techinical education, Landscaping, Teaching-learning process, Planning, Self-evaluation

Abstract

This work aims to present the account of the training of Architects and Urban Planners as teachers in the Technical Course in Landscaping at the Polytechnic College of the Federal University of Santa Maria (UFSM), Rio Grande do Sul, Brazil. The present teaching experience was experienced in the second semester of 2019 during the Supervised Teaching Internship III of the Special Graduation Program for Teacher Education for Professional Education at the UFSM in the disciplines of Landscape Design I and III. In this article, the pedagogical challenges of the teaching-learning process, the teaching planning stages and the teacher self-assessment are critically discussed. From this, it can be concluded that among the particularities of teaching in the Technical Course in Landscaping, the importance of methodologically achieving the competence of “know-how” is highlighted, thus leading theoretical knowledge to a transdisciplinary and effectively practical approach in the different scales of performance of the Landscaper.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABEGG, I.; DE BASTOS, F. da P. Fundamentos para uma prática de ensino-investigativa em Ciências Naturais e suas tecnologias: Exemplar de uma experiência em séries iniciais. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 4, n. 3, p. 1-15, 2005.

ÁVILA, Cristina. Formação docente na contemporaneidade: limites e desafios. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, v. 17, n. 30, p. 33-41, 2008.

BARTALINI, V. Notas sobre paisagem e ensino de paisagismo. . Paisagem e Ambiente: ensaios, n. 43, p. 1-11, 2019. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/paam/article/

view/153638/157626. Acesso em 26 nov. 2019.

BRASIL. Decreto-Lei 4127, de 25 de fevereiro de 1942. Estabelece as bases de organização da rede federal de estabelecimentos de ensino industrial. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4127-25-fevereiro-1942-414123-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 09 nov. 2019.

BRASIL. Lei 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 08 nov. 2019.

BRASIL. Resolução 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11663-rceb006-12-pdf&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 08 nov. 2019.

CUNHA, L. A. O ensino de ofícios nos primórdios da industrialização. São Paulo: Editora UNESP, 2005.

DA SILVA, P. J.; ROMANIWSKI, J. P. Os institutos federais no Brasil: da educação profissional à formação de professores. EDUCERE- XIII Congresso Nacional de Educação, 2017, Curitiba. In: Anais… Curitiba, PR. 2017. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/23512_12121.pdf. Acesso em: 09 nov. 2019.

ELLIOTT, John. What is Action-Research in School? Journal of Curriculum Studies, v.10, n. 4, p. 335-7, 1978.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GRIGOLETTI, G.; PIPPI, L. G. A. Relato de uma experiência: integração de Arquitetura, Urbanismo e Paisagismo em disciplina de projeto do segundo semestre curricular. Paisagem e Ambiente: ensaios, n. 23, p. 81-89, 2007.

LIMBERGER, L.; PIPPI, L. G. A.; LAZAROTTO, G. Praças urbanas - o caso da Praça João Menna Barreto - Santa Maria-RS - Brasil - Procedimentos metodológicos projetuais paisagísticos aplicados à disciplina de Paisagismo II. Paisagem e Ambiente: ensaios, n.23, p. 145-157, 2007.

MACEDO, S. S. O ensino de paisagismo na FAUUSP e a figura de Miranda Magnoli. Paisagem e Ambiente: ensaios, n. 21, p. 43-54, 2006.

PIPPI, L. G. A.; LIMBERGER, L.; LAZAROTTO, G. Ecoturismo: Aspectos Conceituais, Reflexões e Diretrizes para Projetos Paisagísticos. Paisagem e Ambiente: ensaios, n.28, São Paulo, 95-132, 2011.

PIRES, M. F. de C. Multidisciplinaridade, Interdisciplinaridade e Transdisciplinaridade no Ensino. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, v. 2, p. 173-182, 1998.

ROSANELI, A. F. Apontamentos Sobre o Ensino de Paisagismo nos Cursos de Arquitetura e Urbanismo da Região Sul do Brasil. Paisagem e Ambiente: ensaios, n. 35, p. 199-219, 2015.

THIESEN, J. S. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, v.13 n. 39, set/dez 2008.

a UFSM. Programa Especial de Graduação. 2019. Disponível em: https://www.ufsm.br/cursos/graduacao/santa-maria/programa-especial-de-graduacao/. Acesso em: 10 nov. 2019.

b UFSM. Sobre o Politécnico. 2019. Disponível em: https://www.ufsm.br/unidades-universitarias/politecnico/sobre-o-politecnico/. Acesso em: 10 nov. 2019.

UFSM. Colégio Politécnico: Técnico em Paisagismo - Plano de Curso. 2017. Disponível em: https://www.ufsm.br/cursos/tecnico/santa-maria/paisagismo/projeto-pedagogico. Acesso em: 10 nov. 2019

Published

2020-12-30

Issue

Section

Ensino e Pesquisa

How to Cite

Cocco, R. M., & Kozloski, C. L. (2020). The formation of architects and urbanists as facilitators of learning in technical course in landscaping teaching challenges, teaching planning and self-assessment. Paisagem E Ambiente, 31(46), e168874. https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.paam.2020.168874