Landscape in “concertina” towards heritage education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.paam.2022.183393

Keywords:

Landscape, Cultural heritage, Heritage education, Experience

Abstract

Educating for the landscape is a goal of the Landscape Laboratory at the Federal University of Pernambuco in Brazil, based on the notion that landscape awareness creates a link between cultural heritage conservation and people’s everyday lives. To this end, the concertina book entitled The Thinking Landscape was developed as a playful heritage education tool, bringing landscape awareness closer to the general public. This article presents the concertina book, which discusses the landscape as a common good through a phenomenological perspective connected to the experience of the senses. In this sense, it proposes a dialogue between the thoughts of Augustin Berque and Jean-Marc Besse and the philosophical experience of Ailton Krenak. The article concludes that the playful and creative aspect of the concertina book stimulates sensitivity to the value of the landscape and motivates an ethical approach towards the conservation of the landscape as a common good.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mirela Carina Rêgo Duarte, Universidade Federal de Pernambuco. Departamento de Arquitetura e Urbanismo.

    Professora do Departamento de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal de Pernambuco.

  • Luisa Acioli dos Santos, Centro Universitário Maurício de Nassau, Unidade Trianon

    Mestre em Desenvolvimento Urbano.

  • Lahys Katarina de Barros Alves, Universidade Federal de Pernambuco. Departamento de Arquitetura e Urbanismo

    Mestranda em Desenvolvimento Urbano pela Universidade Federal de Perbambuco.

  • Wilson de Barros Feitosa Júnior, Universidade Federal de Pernambuco. Departamento de Arquitetura e Urbanismo

    Mestrando em Desenvolvimento Urbano pela Universidade Federal de Pernambuco.

References

ALVES, Rubem. A gestação do futuro. Campinas: Papirus, 1986.

BERQUE, Augustin. El pensamiento paisajero. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva, 2009.

BERQUE, Augustin. Território e pessoa: a identidade humana. Desigualdades & Diversidade. Revista de Ciências Sociais da PUCRio, Rio de Janeiro: Editora PUC, n.6, p.11-23, 2010. Disponível em: http://desigualdadediversidade.soc.puc-rio.br/cgi/cgilua.exe/sys/start.htm?infoid=92&sid=14 Acesso em: 26 jan. 2021.

BERJMAN, Sonia. El paisaje y el patrimonio. In: SEMINARIO INTERNACIONAL LOS JARDINES HISTÓRICOS: APROXIMACIÓN MULTIDISCIPLINARIA. 2001. Buenos Aires. Anais… Buenos Aires, ICOMOS, 2001. p. 1-11. Disponível em https://www.icomos.org/publications/jardines_historicos_buenos_aires_2001/conferencia1.pdf. Acesso em: 24 fev. 2021.

BERJMAN, Sonia. El Paisaje y el Jardín como elementos patrimoniales. Una visión argentina. In: TERRA, Carlos Gonçalves; ANDRADE, Rubens de. (Org.). Paisagens culturais: contrastes sul-americanos. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Belas Artes, p. 143-157, 2008.

BERLEANT, Arnold. A estética da arte e a natureza. In: SERRÃO, Adriana (Coord.). Filosofia da paisagem. Uma antologia. Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, p. 282-298, 2013.

BESSE, Jean-Marc. O gosto do mundo: exercícios de paisagem. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014.

BESSE, Jean-Marc. Paysages en commun. Les carnets du paysage. Arles: Actes Sud/ENSP, n.33, p. 5-33, 2018.

CARTA DA PAISAGEM DAS AMÉRICAS. Tradução de Lúcia Maria de Siqueira Cavalcanti Veras. Cidade do México, IFLA AR, UAM-Azcapotzalco, 2018. Disponível em: http://www.abap.org.br/abap/wp-content/uploads/2019/10/Carta-da-Paisagem-das-Américas_VERSÃO_FINAL_PORTUGUÊS_150619.pdf. Acesso em: 24 fev. 2021.

CARVALHO, Marcelo. Teoria e experiência. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

COLLOT, Michel. Poética e filosofia da paisagem. Rio de Janeiro: Editora Oficina Raquel, 2013.

CONVENÇÃO EUROPEIA DA PAISAGEM. Decreto n. 4/2005. Florença, 20 out. 2000. Disponível em: https://rm.coe.int/16802f3fb7. Acesso em: 20 mar. 2021.

DI MAIO, Sara; BERENGO, Cecília. We are the landscape: Understanding the European Landscape Convention. Florença: Giunti Progetti Educativi, 2008.

FLORÊNCIO, Sônia Regina Rampim. “Educação Patrimonial: um processo de mediação”. In: TOLENTINO, Átila Bezerra (Org.). Educação Patrimonial: reflexões e práticas (Caderno Temático 2). João Pessoa: Iphan-PB, 2012.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

LIRA, Flaviana Barreto. Autêntico para quem? A noção de autenticidade do patrimônio cultural na contemporaneidade. Revista Patrimônio e Memória. São Paulo: UNESP, v. 14, n. 2, p. 272-298, 2018.

ROGER, Alain. (Org). La théorie du paysage en France (1974-1994). Paris: Champs Vallon, 1995.

ROGER, Alain. La naissance du paysage en occident. In: SALGUEIRO, H. A. (dir.). Paisagem e arte. São Paulo: CBHA, CNPq, FAPESP, 1999.

SILVA, Aline de Figueirôa; BRAGA, Anna Caroline; GAMEIRO, Fabiana Gonçalves; LIRA, Flaviana Barreto; CARNEIRO, Ana Rita Sá; MELO, Vera Mayrinck. Os valores patrimoniais da paisagem cultural: uma abordagem para o processo de intervenção. Paisagem e Ambiente. São Paulo: FAUUSP, n. 24, p. 297-308, 2007. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.v0i24p297-308.

SIMMEL, Georg. A ponte e a porta. Política e Trabalho. Revista de Sociologia da Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa: PPGS-UFPB, n. 12, p. 10-14, 1996. Disponível: http://www.oocities.org/collegepark/library/8429/index12.html. Acesso em: 19 mar. 2021.

TORRES FILHO, Rubens Rodrigues. Ensaios de filosofia ilustrada. São Paulo: Brasiliense, 1987.

Published

2022-06-15

How to Cite

Duarte, M. C. R. ., Santos, L. A. dos ., Alves, L. K. de B., & Feitosa Júnior, W. de B. (2022). Landscape in “concertina” towards heritage education. Paisagem E Ambiente, 33(50), e183393. https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.paam.2022.183393