The functions of public spaces at territorial structure and parceling project: the method of education experienced at PUC-Campinas

Authors

  • Jonathas Magalhães Pereira da Silva Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Denio Benfatti Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Tomás A. Moreira Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Caroline K. L. Pera Pontifícia Universidade Católica de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.v0i34p165-178

Keywords:

Landscaping. Education. Open system spaces. Urban and regional planning.

Abstract

Considering the contemporary practices of teaching in Project and in Urban and Regional Planning this text aims to share the teaching experience developed between 2009 and 2012 at FAU PUC-Campinas. The article presents the procedures and attitudinal postures adopted in the classroom detailing the development stages, the arguments and results. The text search, through the teaching experience systematization, the construction of an interdisciplinary dialogue which sets out clearly the progress when the open spaces system is considered in the territorial planning process. The proposed exercise aims to question the contemporary territorial processes occupation conditioned by a logic where the individual transport is dominant and the absence of a territorial structuring. The discipline is not to be limited to exploit for professional practice, but provoke a reflective practice based on the construction of arguments that reveal themselves in drawings considering the different scales, the interests of different actors, the contradictions and the history of the discipline. The landscape design is used here as an instrument of reflection that contests the reality and creates arguments for new urban spatial configurations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jonathas Magalhães Pereira da Silva, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

    Professor doutor do Programa de Pós-Graduação em Urbanismo (POSURB) da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (FAU/PUC-Campinas).

  • Denio Benfatti, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

    Professor doutor do Programa de Pós-Graduação em Urbanismo (POSURB) da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (FAU/PUC-Campinas). 

  • Tomás A. Moreira, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

    Professor doutor do Programa de Pós-Graduação em Urbanismo (POSURB) da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (FAU/PUC-Campinas).

  • Caroline K. L. Pera, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

    Arquiteta pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (FAU/PUC-Campinas). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Urbanismo (POSURB/ PUC-Campinas).

References

ARTIGAS, Rosa; LIRA, José Tavares Correia de. Vilanova Artigas: caminhos da Arquitetura. São Paulo: Cosac Naify, 2004, p. 86-91.

COLL, César. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artmed, 1998.

JACOBS, Jane. Morte e vida nas grandes cidades. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Brasília: UNESCO, 2002, p. 32.

SANTOS, Milton. O país distorcido. São Paulo: Publifolha, 2002.

SCHÖN, Donald A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000, p. 18.

SILVA, Jonathas Magalhães Pereira da. O papel da disciplina de Paisagismo na formação dos Arquitetos Urbanistas. 2005. 256 f. Tese (Doutorado em Estruturas Ambientais Urbanas) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São, São Paulo, 2005.

WARDE, Mirian Jorge; CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Política e cultura na produção da História da Educação no Brasil. Contemporaneidade e Educação. São Paulo, Ano V, n. 7, 2000.

Published

2014-12-07

Issue

Section

Ensino e Pesquisa

How to Cite

Silva, J. M. P. da, Benfatti, D., Moreira, T. A., & Pera, C. K. L. (2014). The functions of public spaces at territorial structure and parceling project: the method of education experienced at PUC-Campinas. Paisagem E Ambiente, 34, 165-178. https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.v0i34p165-178