Da terra da garoa ao holocausto urbano: fazeres musicais e representações sociais sobre a cidade no rap paulistano

Autores

  • José Carlos Gomes da Silva Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/hq92ms87

Palavras-chave:

Youth, Music, Urban Segregation

Resumo

The city of São Paulo has been a source of inspiration for musicians of different generations. Important moments of its urban history were recorded in famous songs such as “Saudosa Maloca” and “Sampa”, which good examples. This paper focuses on the representations of the city found in RAP music, an African-American music style that was appropriated and reelaborated by the youth from the outskirts of São Paulo. It was possible to notice that as the rappers compose their music they build a dialogue which includes the urban changes which have occurred recently. I conclude that the images that they draw express a radical critique of the new status of urban segregation. Their denunciations are about the violence that affects them and that goes beyond the boundaries of the neighborhoods where they live and which makes evident the lack of democratization processes.

Biografia do Autor

  • José Carlos Gomes da Silva, Universidade Federal de São Paulo

    Professor do Curso de Ciências Sociais - UNIFESP – Campus Guarulhos

Referências

ANDRADE, Elaine Nunes. Movimento negro juvenil: um estudo de caso sobre jovens rappers de São Bernardo do Campo. Dissertação de Mestrado USP, 1996.

CADEIRA, Teresa Pires do Rio. A política dos outros. O cotidiano dos moradores da periferia e o que pensam do poder e dos poderosos. São Paulo, Brasiliense, 1984.

________. Cidade de muros. Crime, segregação e cidadania em São Paulo. São Paulo, Editora 34/EDUSP, 2000.

DURHAN, Eunice. Pesquisa antropológica com populações urbanas: problemas e perspectivas. In: CARDOSO, R. (org.). A aventura antropológica. Rio de Janeiro e São Paul, Paz e Terra, 1997.

JACOBS, Jane. Morte e vida de grandes cidades. São Paulo, Martins Fontes, 2000.

OLIVEIRA PINTO, Tiago. “Som e música. Questões de uma antropologia sonora”. Revista de Antropologia, São Paulo, USP, 2001, v. 44, nº 1.

DOI : 10.1590/S0034-77012001000100007

MERRIAM, Alan P. The anthropology of music. Evaston, Nortwestern University. Press, 1964.

ROSE, Tricia, Black noise. Rap music and black culture in contemporary America. University Press of New England Hanover & London, 1994.

_______. “Um estilo que ninguém segura: política, estilo e a cidade pós-industrial no hip hop”. In HERSCHMAN, M.(org.), Abalando os Anos 90. Funk e Hip Hop. Globalização, Violência e Estilo Cultural. Rio de Janeiro, Rocco, 1997

SADER, Eder. Quando novos personagens entram em cena. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1988.

SENNETT, Richard. O Declínio do homem público. As tiranias da intimidade. São Paulo. Cia das Letras, 1988.

SEEGER, Anthony. “Por que Os Índios Suyas Cantam para suas Irmãs?” in: VELHO, G. (org.) Arte e Sociedade. Ensaios de Sociologia da Arte. Rio de Janeiro, Zahar Editores, 1977.

SILVA, José Carlos Gomes da. Rap na cidade de São Paulo: música, etnicidade e segregação urbana. Tese de doutorado. IFHC, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1998.

VIANNA, Hermano, O mundo funk carioca. Rio de Janeiro, Jorge Zahar ed., 1988.

TOOP, David. Rap attack(2). African rap to global hip hop. Serpent’s Tail, London, 1991.

Downloads

Publicado

2010-07-31

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

Silva, J. C. G. da . (2010). Da terra da garoa ao holocausto urbano: fazeres musicais e representações sociais sobre a cidade no rap paulistano. Ponto Urbe, 6, 1-13. https://doi.org/10.11606/hq92ms87