An aesthetic impasse in artigas: between socialist realism and concretism

Authors

  • Raphael Grazziano Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v22i37p78-93

Keywords:

Artigas, João Batista Vilanova (1915-1985). Casa Olga Baeta. Casa Rubens de Mendonça. Socialist-Realism. Concretism.

Abstract

This article explores the ambivalent position of Artigas in the political-cultural debate of the Cold War, during the 1950s, when two principal art movements were opposed. On one side, socialist realist tendencies that emerged in post-revolutionary Russia, particularly after the ascension of Stalin, who intended it to be the new art of the proletarian masses, along the lines of cultural policies shared by many communist parties. On another side, concretism, already held as a new avant-garde art of geometrical abstraction, attacked by communist militants for its supposed “imperialist” links. To carry out this exploration, we have mapped the architect’s treatment of both currents from two simultaneous fonts. One refers to the writings and classes of Artigas, where it is possible to trace the changes in meaning that each movement underwent throughout his career. The other refers to his projects, where we studied two paradigmatical houses: the Olga Baeta, of 1956; and the Rubens de Mendonça, of 1958. Although the former is usually regarded as “socialist realist” and the latter as “concretist”, analysis of the drawings do not permit any narrow bonds to any of them. Both positions are mixed together in both houses, revealing the cultural impasse in which Artigas was set, present in both the texts and buildings, not only regarding the formal development assigned to each of them, but the link between long-term national and political 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARTIGAS, João Batista Vilanova. 1967. O desenho. In: J. B. V. Artigas. Caminhos da Arquitetura. São Paulo: CosacNaify, 2004, p. 108-118.

ARTIGAS, João Batista Vilanova. Liberdade para Odiléa. In: Acrópole, nº 338, ano 28. São Paulo: Editora Gruenwald, abr. 1967, p. 43-46.

ARTIGAS, João Batista Vilanova. 1970. Arquitetura e comunicação. In: J. B. V. Artigas. Caminhos da Arquitetura. São Paulo: CosacNaify, 2004, p. 132-138.

ARTIGAS, João Batista Vilanova. 1980. As posições dos anos 50. In: ARTIGAS, J. B. V. Caminhos da Arquitetura. São Paulo: CosacNaify, 2004, p. 151-166.

ARTIGAS, João Batista Vilanova. 1984. A função social do arquiteto. In: ARTIGAS, J. B. V. Caminhos da Arquitetura. São Paulo: CosacNaify, 2004, p. 183-231.

ARTIGAS, João Batista Vilanova. (set.) 1984. Depoimento. In: XAVIER, Alberto. Depoimento de uma geração – Arquitetura moderna brasileira. São Paulo: CosacNaify, 2003, p. 217-225.

ARTIGAS por Artigas. Fortaleza: IAB-CE, 1985. 20 p.

ARTIGAS, João Batista Vilanova. Projetos digitalizados. 26 v. Organização Marlene Yurgel. São Paulo: Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, 2010.

BARDI, Lina Bo. Tempos de grossura: o design no impasse. São Paulo: Instituto Lina Bo e P.M. Bardi, 1994. 79 p.

BAYEUX, Glória Maria. O debate da arquitetura moderna brasileira nos anos 50. 410 folhas. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1991.

BUZZAR, Miguel Antonio. João Batista Vilanova Artigas: elementos para a compreensão de um caminho da arquitetura brasileira, 1938-1967. São Paulo: Editora Unesp; Editora Senac, 2014. 455 p.

CROCKCROFT, Eva. Abstract expressionism, weapon of the Cold War. In: Artforum, v. 12, n. 10. Nova York: Artforum Editorial, 1974. p. 39-41.

DUDEQUE, Irã. Espirais de madeira: uma história da arquitetura de Curitiba. São Paulo: FAPESP; Studio Nobel, 2001. 440 p.

GABRIEL, Marcos. Vilanova Artigas: uma poética traduzida. 2 v. Dissertação (Mestrado) – Escola de Engenharia de São Carlos, São Carlos, 2003.

GRAEFF, Edgar (1977). A superação da dependência cultural. In: XAVIER, Alberto. Depoimento de uma geração – Arquitetura moderna brasileira. São Paulo: CosacNaify, 2003, p. 277-280.

KAMITA, João Masao. Vilanova Artigas. São Paulo: CosacNaify, 2000. 128 p.

KOPP, Anatole. L’architecture de la période stalienienne. Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble, 1978. 414 p.

MEDRANO, Leandro; RECAMÁN, Luiz. Vilanova Artigas: habitação e cidade na modernização brasileira. Campinas: Editora da Unicamp, 2014. 160 p.

MUSEUS de arte na luta ideológica. In: Fundamentos, São Paulo, ano III, n. 17. Jan. 1951, p. 42-43.

PEDROSA, Mário (dez. 1953). A arquitetura moderna no Brasil. In: XAVIER, Alberto. Depoimento de uma geração – arquitetura moderna brasileira. São Paulo: CosacNaify, 2003, p.98-105.

PEDROSA, Mário (1957). Reflexões em torno da nova capital. In: AMARAL, Aracy (Org.). Dos murais de Portinari aos espaços de Brasília. São Paulo: Perspectiva, 1981, p. 303-316.

PEDROSA, Mário (set. 1959). Brasília, a cidade nova. In: AMARAL, Aracy (Org.). Dos murais de Portinari aos espaços de Brasília. São Paulo: Perspectiva, 1981, p. 345-353.

PIGNATARI, Décio (ago. 1957). Forma, função e projeto geral. In: AMARAL, Aracy (Org.). Projeto construtivo na arte: 1950-1962. Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna; São Paulo:

Pinacoteca do Estado, 1977. 357 p.

RIBEIRO, Demétrio; SOUZA, Nelson; RIBEIRO, Enilda (1956). Situação da arquitetura brasileira. In: XAVIER, Alberto. Depoimento de uma geração – arquitetura moderna brasileira. São Paulo: CosacNaify, 2003, p. 203-207.

THOMAZ, Dalva. Um olhar sobre Vilanova Artigas e sua contribuição à arquitetura brasileira. 422 folhas. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1997.

O URBANISTA Rockfeller. In: Fundamentos, São Paulo, ano III, n. 18, mai. 1951, p. 28.

VILANOVA Artigas. São Paulo: Instituto Lina Bo e P. M. Bardi, 1997. 127 p.

WEBER, Raquel. A linguagem da estrutura na obra de Vilanova Artigas. 133 folhas. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.

Published

2015-06-02

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Grazziano, R. (2015). An aesthetic impasse in artigas: between socialist realism and concretism. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 22(37), 78-93. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v22i37p78-93