Multiscale urban analysis for cycleways system

Authors

  • Thiago Maioli Lanziotti Faculdade Concórdia
  • André Souza Silva Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Escola Politécnica.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v24i44p12-26

Keywords:

Urban mobility. Non-motorized transport. Urban planning. Cycleway system. Bicycle modal.

Abstract

The proposition of mobility systems for bicycles has become a focus in recent years due to displacement problems presented in major cities. The present study sought to explore methods of evaluation of urban space in different scales in order to verify the conjoint applicability of such methodologies in order to a better effective reading of the urban space, serving as a subsidy to the urban planner in structures proposition intended for non-motorized modes, specifically the cycleways system. It was sought to assess which methodologies, qualitative and quantitative, implemented together, can support the transportation planning by bicycle. The application of methodologies in several scales served as subsidy for the definition of areas to be evaluated, where the crop began in a city scale and finished on a local scale, through the neighborhood scale. Reading the urban space using different scales allow better understanding of the urban area as a whole and the aspects that induce people to use non-motorized models, especially the bicycle.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Thiago Maioli Lanziotti, Faculdade Concórdia


References

BARRETO, R. O centro e a centralidade urbana: Aproximações teóricas de um espaço em mutação. Cadernos do Curso de Doutoramento em geografia, FLUP. BENSON, J., e ROE, M., (2007). Landscape and sustainability. 2ª edição, New York: Routledge, 2010.

BRASIL. Ministério das Cidades. Secretaria Nacional de Transporte e da Mobilidade Urbana. Caderno de Referência para Elaboração de Plano de Mobilidade Urbana. Brasília, 2007a.

BRASIL. Ministério das Cidades. Secretaria Nacional de Transporte e da Mobilidade Urbana. Caderno de Referência para Elaboração de Plano de Mobilidade por Bicicleta nas Cidades. Brasília. 2007b.

DUARTE, H. S. B. A Cidade do Rio de Janeiro: descentralização das atividades terciárias. Os centros funcionais. Revista Brasileira de Geografia. Rio de Janeiro, v. 36, n. 1, p. 53-98, 1974.

DUARTE, F.; LIBARDI, R.; SÁNCHEZ, K. Introdução à mobilidade urbana. Curitiba: Juruá, 2007.

FRUIN, J. J. Pedestrian planning and design. New York: Metropolitan Association of Urban designers and Environmental Planners, 1971.

GEHL, J. Cidades para pessoas. 2ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.

HILLIER, B.; HANSON, J. The social logic of space. Cambridge: Cambridge University Press. 1984.

HILLIER, B.; HANSON, J.; PENN, A.; GRAJEWSKI, T.; XU, J. Natural Movement: or configuration and attraction in the pedestrian movement urban. In: Environment and Planning B: Planning and Design. London: Pion. Vol. 20. (pp.: 29 - 66). 1993.

KHISTY, C. J. Evaluation of pedestrian facilities: beyond the level-of-service concept. Transportation Research Record 1438. TRR, Washington: National Research Council, 1994 (pp. 45-50).

KRAFTA, R. A study of intra-urban configurational development in Porto Alegre – Brasil. Tese de Doutorado. Churchill College. Department of Architecture. University of Cambridge. Cambridge: [s.n]. 1992.

LANZIOTTI, T. M. Métodos multiescala de análise qualitativa e quantitativa para a implementação de sistemas cicloviários. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS. 2016.

POLUS, A.; SCHOFER, J. L.; USHPIZ, A. Pedestrian flow and level of service. Journal of Transportation Engineering, [S.l]: 1983.

PORTUGAL, L. S.; GOLDNER, L. G. Estudo de pólos geradores de tráfego e de seus impactos nos sistemas viários e de transportes. São Paulo: Edgard Blücher, 2003.

SARKAR, S. Qualitative evaluation of comfort needs in urban walkways in major activity centers. Transportation Quarterly, v. 57, n. 4, Washington: National Research Council. (pp. 39-59), 2003.

SERPA, A. Lugar e centralidade em um contexto metropolitano. In: CARLOS, A. F. A.; SOUZA, M. L. de.; SPOSITO, M. E. B. (orgs.). A produção do espaço urbano: agentes e processos, escalas e desafios. São Paulo: Contexto, 2012. p. 97-108.

SOUZA, M. V. M. Cidades Médias e Novas Centralidades: Análise dos Subcentros e eixos Comerciais em Uberlândia (MG). 2009. 236 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós Graduação em Geografia, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia MG, 2009.

SPÓSITO, M. E. B. A gestão do território e as diferentes escalas da centralidade urbana. Revista Território, v. 3, n. 4, p. 27-37, 1998.

Published

2017-12-18

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Lanziotti, T. M., & Silva, A. S. (2017). Multiscale urban analysis for cycleways system. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 24(44), 12-26. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v24i44p12-26