From the “right angle” to the poetic-visual dispositifs of modern urbanism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.posfau.2019.122214

Keywords:

Modern architecture, History of architecture, Theory of architecture, Le Corbusier, South America

Abstract

This paper aims to analyze, within Le Corbusier’s creative universe, how the notion of right angle assumes different aspects until it become an important concept of his thought on the relationship between building, city and landscape. Starting from the autobiographical book The poem right angle (Le poème de l’angle droit, 1951-55), the paper intends to connect verses and images of this work to passages from Le Corbusier’s writings, conferences and trips drawings between 1911 and 1936, especially addressing his journey for Eastern Europe to Athens and those two trips to South America, where its most fruitful relationship occurred in Rio de Janeiro. By connecting this material with some emblematic works from the Purist period of his painting, such as The fireplace (La chaminée, 1918), it is revealed how the concept in question has an eminently visual dimension. With this panorama, the investigation seeks to present a right angle divided between a totalizing technical and a total freedom of creation, expressing the architect’s unresolved dilemmas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alexandre Benoit, Escola da Cidade. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo.

    Doutorando em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo, fez mestrado e graduação pela mesma instituição. Integra o grupo de pesquisa Preceptivas Artísticas, FAUUSP. É professor na Escola Cidade.

References

BARDI, P. Maria. Lembrança de Le Corbusier: Atenas, Itália e Brasil. São Paulo: Nobel, 1984.

BIRKSTED, J. K. Le Corbusier and the occult. Cambridge: MIT, 2007.

BOESIGER (org.). Le Corbusier – Oeuvre complete (1910-1969). Basileia: Birkhäuser, 2006, 8 v.

CALATRAVA, Juan (org.). Doblando el Ángulo Recto. Siete ensayos em torno a Le Corbusier. Madri: Círculo de Bellas Artes, 2009.

CALATRAVA, Juan. Un autre Le Corbusier: l’idée de la synthèse des arts majeurs, in, La lettre du Collège de France. Paris: Collège de France, abril 2010, no. 28

COHEN, Jean-Louis (org.). Le Corbusier – An Atlas of Modern Landscapes. Londres: Thames & Hudson, 2013.

COHEN, Jean-Louis / BENTON, Tim. Le Corbusier, le grand. Nova York: Phaidon, 2008.

COLQUHOUN, Alan. Modernidade e tradição clássica. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

FONDATION LE CORBUSIER. Le Corbusier – l’ oeuvre plastique. Paris: Éditions de la Villette, 2005.

FRAMPTON, Kenneth. História crítica da arquitetura moderna. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

HARRIS, E. Le Corbusier, riscos brasileiros. São Paulo: Nobel, 1987

HEIDEGGER, Martin. A origem da obra de arte. São Paulo: Edições 70, 2010.

JENGER, Jean (org.). Le Corbusier: Choix de lettres. Basileia: Birkäuser, 2002.

JORNOD, Naïma / JORNOD, Jean-Pierre. Le Corbusier – catalogue raisonné de l’oeuvre peint. Milão: Skira, 2005, 2 tomos.

KRAUSS, Rosalind. Os papeis de Picasso. São Paulo: Iluminuras, 2006.

LE CORBUSIER. L’atelier de la recherche patiente. Lyon: Fage éditions, 2015.

LE CORBUSIER. Precisões sobre um estado presente da arquitetura e do urbanismo. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

LE CORBUSIER. Viagem do Oriente. São Paulo: Cosac Naify, 2007

LUCAN, Jacques (org.). Le Corbusier une encyclopédie. Paris: Centre Georges Pompidou, 1987.

MARTINS, Carlos Ferreira. Razon, ciudad y naturaleza: la génesis de los conceptos en el urbanismo de Le Corbusier. Madrid: Escuela Tecnica Superior de Arquitectura, 1992.

MOORE, Richard A. Alchemical and mythical themes in the Poem of the right angle, in Oppositions : journal for ideas and criticism in architecture, Massachusetts, Institute for Architecture and Urban Studies / MIT, 1980, v. 17-20, p. 111.

MOOS, Stanislaus von. Le Corbusier – elementos de uma síntese. Barcelona: Editorial Lumen, 1977.

MOUCHET, Éric. Estampes à punaiser sur les murs..., in FONDATION LE CORBUSIER. Le Corbusier, L’oeuvre plastique. Paris: éditions de la Villette, 2005.

OZENFANT/ JEANNERET. Depois do cubismo. São Paulo: Cosac Naify, 2005

PETIT, JEAN. Le Corbusier – lui même. Genebra: edições Rousseau, coleção Forces Vives, 1970.

QUEIROZ, Rodrigo Cristiano. Le Corbusier, Paisagem do Rio de Janeiro, 1936. Blog do Instituto Moreira Salles, http://www.blogdoims.com.br/, 15/01/2013.

QUEIROZ, Rodrigo Cristiano. Projeto moderno e território americano: a arquitetura de uma nova paisagem. In: 8o Seminário DOCOMOMO Brasil, 2009, Rio de Janeiro. Caderno de resumos 80 Seminário Docomomo Brasil, 2009. p. 71-72.

SANTOS, Cecília Rodrigues dos (et. al.). Le Corbusier e o Brasil. São Paulo: Projeto editora, 1987.

Published

2019-11-19

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Benoit, A. (2019). From the “right angle” to the poetic-visual dispositifs of modern urbanism. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 26(49), e122214. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.posfau.2019.122214