CONSENSUS SPACES - ADVERTISING, POLICY AND ARCHITECTURE AT THE GETULIST NATIONAL EXHIBITIONS
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.posfauusp.2022.161012Keywords:
National Exhibitions, Fascism, New State, Politics.Abstract
The present work aims to present two national exhibitions promoted by the Brazilian New State (1937-45): The National Exhibition of the New State (RJ-1938) and the Great National Exhibition of Pernambuco (PE-1939). Guided by the first edition of the Mostra della Rivoluzione Fascista (1932), the article craves to show how the getulist national exhibitions presented discursive and programmatic similarities to the fascist exposition and how these events were planned and executed to create a space of political and ideological consensus.
Downloads
References
AL ASSAL, Marianna Ramos Boghosian. Arenas não tão pacíficas: arquitetura e projetos políticos em Exposições Universais de finais da década de 1930. 2014. 138 p. Tese (Doutorado em História e Fundamentos da Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
ARENDT, Hannah. Origens do totalitarismo: Antissemitismo, imperialismo, totalitarismo. São Paulo: Companhia de bolso, 2017.
BARBUY, Heloisa. A exposição universal de 1889 em Paris. São Paulo: Edições Loyola, 1999.
BELLO, Rita de Cássia Guaraná. Revisitando o Estado Novo, através das imagens da Grande Exposição Nacional de Pernambuco 1939-1940. 2006. 121 p. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Universidade Federal do Pernambuco, Recife, 2006.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: Zouk, 2012.
CAPELATO, Maria Helena Rolim. Multidões em cenapropaganda política no Varguismo e no Peronismo. São Paulo: editora UNESP, 2008.
COHEN, Jean Louis. Prefácio. In: DEVOS, Rika. (Ed.) et al. Architecture of great expositions 1937-1959: Message of peace, images of war. Manchester: Ashgate, 2015. p. XXIII-XVII.
GENTILE, Emilio. Fascismo di Pietra. Bari: Laterza & Figli, 2007.
GENTILE, Emilio. Il culto del Littorio. Bari: Laterza & Figli, 2015.
MAGALHÃES, Ana Gonçalves. (Org.). Classicismo, Realismo, Vanguarda: Pintura Italiana no Entreguerras. São Paulo, Museu de Arte Contemporânea de São Paulo, 2013.
OLIVEIRA, Lippi Lúcia; VELLOSO, Pimenta Mônica; GOMES, Castro Ângela Maria Castro. Estado Novo- Ideologia e Poder. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.
SAMPAIO, Gustavo de Almeida. Tradição e modernidade – o Novecento em São Paulo. 2017. 305 p. Dissertação (Mestrado em História e Fundamentos da Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
SCHWARTZMAN, Simon. (et al). Tempos de Capanema. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
SEGAWA, Hugo. Cenário de Modernidade: A Feira Internacional de Amostras do Rio de Janeiro. In: 13° DOCOMOMO, 2019. Salvador, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gustavo de Almeida Sampaio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DIADORIM - Diretório de Políticas Editoriais