Aiming at the north for what?: Reflections by Marta Traba and Aracy Amaral on art and culture in Latin America (1970s)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.psrevprogramapsgradarquiturbanfauusp.2021.176894

Keywords:

Latin american art, Marta Traba, Aracy Amaral

Abstract

The main objective of this paper is to discuss Marta Traba’s perspectives on art and culture in Latin America in the1970s, based on her essays, especially the work entitled Dos décadas vulnerables en las artes plásticas latinoamericanas (1950-1970). In addition, this work establishes some connections between the thought of the Argentinian intellectual and the Brazilian intellectual, Aracy Amaral, highlighting the issues of valorization of the Latin American identity and “cultural dependency” on the globe.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Eustáquio Ornelas Cota Junior, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Doutorando e Mestre no Programa de História Social da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH-USP). Membro do Laboratório de Estudos de História das Américas (LEHA-USP).

References

ACHA, Juan. Arte y Sociedad Latinoamérica. El producto artístico y su estructura. México: Fondo de Cultura Económica, 1981.

AMARAL, Aracy A.. Arte e meio artístico (1961-1981): entre a feijoada e o x-burguer. São Paulo: Nobel, 1983.

AMARAL, Aracy A. Textos do Trópico de Capricórnio - Artigos e ensaios (1980-2005). São Paulo: Ed. 34, vol. 2, 2006.

ARAVECCHIA BOTAS, Nilce. O pensamento decolonial - caminhos para o ensino de arquitetura na América Latina. América (São Paulo), v. 1, p. 76-81, 2018.

BAYÓN, Damián (org.). El artista latinoamericano y su identidad. Caracas: Monte Avila editores C.A., 1977.

CORDERO REIMAN, Karen. Aparições corporais/além das aparências: mulheres e o discurso do corpo na arte mexicana, 1960-1985. In: [catálogo] FAJARDO-HILL, Cecilia; GIUNTA, Andrea (orgs.). Mulheres radicais: arte latino-americana, 1960-1985, 2018.

COTA JR., Eustáquio Ornelas. A formação da coleção latino-americana do MoMA: arte, cultura e política (1931-1943). Jundiaí (SP): Paco Editorial, 2019.

FRANCO, Stella Maris Scatena; TORRÃO FILHO, Amilcar. “Apresentação”. In: Revista Projeto História (PUC-SP), Dossiê Alteridade: territórios da diferença, v. 57, 2016.

FREIRE, Maria Cristina M. (org.). Terra incógnita: Conceitualismos da América Latina no acervo do MAC USP. Volumes I-III. São Paulo: Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, 2015.

MAZZA, Giovanna Pezzuol. Esculpindo a mulher indígena: produção artística e autobiográfica de Marina Núñez del Prado (1908-1995). Dissertação de Mestrado defendida no Programa de História Social da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (USP). São Paulo, 2018.

PRADO, Maria Lígia Coelho. Uma introdução ao conceito de identidade. In: BARBOSA, Carlos Alberto Sampaio Barbosa; GARCIA, Tânia da Costa. (Org.). Cadernos de Seminários de Pesquisa Cultura e Políticas nas Américas. Volume I. Assis: FCL-Assis-Unesp Publicações, 2009.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANGER, Edgardo. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

RESTREPO, E.; ROJAS, A. Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamientos. Popayán: Samava, 2010.

RIOUX, J. P.; SIRINELLI, J. F. Para uma história cultural. Lisboa: Estampa, 1998.

RODÓ, José Enrique. Ariel. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1991.

SAID, Edward W. Cultura e imperialismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

SANTOS, Fabiana Fernandes Paiva dos. Em busca da América Latina e suas arquiteturas: contextos, proposições e tensões nas exposições do MoMA (1955 e 2015). Dissertação de mestrado defendida na Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAU-USP). São Paulo, 2019.

TORRES GARCÍA, Joaquín. La Escuela del Sur. Lección 30 - 1935. Universalismo Constructivo. Buenos Aires: Poseidón, 1944, p. 213-219.

TRABA, Marta. Duas décadas vulneráveis nas artes plásticas latino-americanas, 1950-1970. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

TRABA, Marta. “Somos latinoamericanos” [27 de octubre de 1975 - Primera Sesión]. In: BAYÓN, Damián (org.). El artista latinoamericano y su identidad. Caracas: Monte Ávila editores C.A., 1977.

BAYÓN, Damián (org.). La cultura de la resistencia. En: Literatura y praxis en América Latina, comp. Fernando Alegría, 49-80. Caracas: Monte Ávila, 1974 [1973]. Publicado novamente em: Revista de Estudios Sociales No. 34 diciembre de 2009: ISSN 0123-885X Bogotá, pp.136-145.

Published

2021-08-30

Issue

Section

Dossiê: Estudos decoloniais na arquitetura, no urbanismo, no design e na arte

How to Cite

Cota Junior, E. O. . (2021). Aiming at the north for what?: Reflections by Marta Traba and Aracy Amaral on art and culture in Latin America (1970s). Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 28(52), e176894. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.psrevprogramapsgradarquiturbanfauusp.2021.176894