Spatial chromatism in Steven Holl
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.posfauusp.2024.225658Keywords:
Architectural design, Musical composition, Graphic scoreAbstract
The article deals with the relationship between music and architecture based on the operation of graphic transposition of the musical score to generate formal-spatial ideas in architecture. In order to understand the dialogue between the two fields, the Sarphatistraat Offices project by architect Steven Holl was used as an object of study, which used the graphic score of the music Patterns in a Chromatic Field, by Morton Feldman, as a precedent in its conception. In addition to discussing graphic transposition, the text makes an analogy between musical chromaticism and spatial chromaticism through the behavior of light in the volume of the building studied.
Downloads
References
ARITA, Andréa Cristina Prokopczyk; SILVA, Flávia Souza Machado da; GAMBERA, Laura Rezzieri. A geometria da Esponja de Menger. C.Q.D. – Revista Eletrônica Paulista de Matemática, Bauru, v. 2, n. 2, p. 70-77, 2013.
BANDUR, Markus. Aesthetics of total serialism: contemporary research from music to architecture. Basel: Birkhauser, 2001.
BERRY, Wallace. Structural functions in music. New Jersey: Dover, 1987.
BISPO, Antonio Alexandre. Brasil-Europa & musicologia. São Paulo: ABE, 1999.
CARNEIRO, Isabel. Forma-Partitura. In: CERBINO, Beatriz; OLIVEIRA, Luiz Sérgio de; TABORDA, Tato (org.) Uso impróprio: bloco de resumos. Niterói: PPGCA-UFF, 2016.
CLINE, David. The graph music of Morton Feldman. Cambridge: Cambridge University Press, 2016.
CAZNOK, Yara Borges. Música: entre o audível e o visível. São Paulo: Unesp, 2004.
COSTA, Felipe Ferla da. Eisenman e Reich: relações operativas e processuais entre duas obras da década de 60. Dissertação (Mestrado em Arquitetura) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/226196. Acesso em: 13 ago. 2024.
DUARTE, Rui Barreiros. Luz e cor, signos de representação. Fabrikart, São Paulo, n. 5, p. 26-32, 2005. Disponível em: https://ojs.ehu.eus/index.php/Fabrikart/article/view/2820. Acesso em: 13 ago. 2024.
EL CROQUIS: Steven Holl 1986-1996. Madrid: El Croquis Editorial, 1996.
FRACTAL. In: MICHAELIS, Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. São Paulo: Melhoramentos, 2017. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/fractal/. Acesso em: 8 jul. 2024.
GRIFFITHS, Paul. A música moderna: uma história concisa e ilustrada de Debussy a Boulez. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
HOLL, Steven. Parallax. Princeton: Princeton Architectural Press, 2000.
JAKOBSON, Roman. Linguística e comunicação. São Paulo: Cultrix, 1969.
KARKOSCHKA, Erhard. Notation in new music: a critical guide to interpretation and realization. New York: Praeger, 1972.
LUTZ, Jim. Along parallel lines: architectural and music notation. In: BENEDIKT, Michael (ed.). Center 18: music in architecture- rchitecture in music. Center for American Architecture and Design, 2014. pp. 204-217
MONTANER, Josep Maria. Depois do movimento moderno: arquitetura da segunda metade do século XX. Barcelona: Gustavo Gili, 2001.
MUECKE, Mikesch W.; ZACH, Miriam S. (ed.). Resonance: essays on the intersection of music and architecture, 2007. [S. l.]: Culicidae.
NESBITT, Kate (ed.). Uma nova agenda para a arquitetura. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2008.
PLAZA, Julio. Tradução intersemiótica. São Paulo: Perspectiva, 2010.
RAMPIN, Dantas Neves. A música de Morton Feldman sob a ótica de sua compreensão da pintura do expressionismo abstrato. 2008. Tese (Doutorado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/436349 . Acesso em: 14 ago. 2024.
SANTOS, Jorge Luiz de Lima. Considerações sobre a forma musical na poética composicional contemporânea. Tese (Doutorado em Música) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2019. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1092467. Acesso em: 13 ago. 2024.
VALES, Ivete Maria Antónia Cândido. John Cage e a notação gráfica: música e artes visuais nos anos 1950-60. Dissertação (Mestrado em Criação Artística Contemporânea) – Universidade de Aveiro, Aveiro, 2016. Disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/17521. Acesso em: 13 ago. 2024.
VIDELA, Daniela Fugellie. La música gráfica de León Schidlowsky: Deutschland, ein Wintermárchen (1979) como partitura multimedial. Revista Musical Chilena, v. 66, n. 218, p. 7-37, 2012. Disponível em: https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/26538. Acesso em: 13 ago. 2024.
WISNIK, José Miguel. O som e o sentido: uma outra história das músicas. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bruno Firmino Costa da Silva, Anália Maria Marinho de Carvalho Amorim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DIADORIM - Diretório de Políticas Editoriais