A winged daemon and the absent architect: aspects on the understanding of architectural conception and (re)presentation at the beginning of the 19

Authors

  • Artur Simões Rozestraten Universidade de São Paulo; Faculdade de Arquitetura e Urbanismo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v18i30p70-86

Keywords:

Architectural representation, Architectural imaginary, Architectural allegories

Abstract

This article studies the frontispiece engraving of Krafft and Ransonnette's book, published in 1801, with architectural drawings of the "most beautiful houses and buildings from Paris and surroundings." Based on this original image, the article researches the allegorical representation of the nouvelle architecture and the unfolding of the architect's role at the turn of the 19th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERTI, L. B. De re aedificatoria. Prólogo de Javier Ribera. Tradução de Javier Fresnillo Núñez. Madri: Akal, 1991.

AZARA, P. Castillos en el aire: Mito y arquitectura en Occidente. Barcelona: Editorial Gustavo Gilli, 2005.

BARDI, L. B. Contribuição propedêutica ao ensino da teoria da arquitetura. São Paulo: Instituto Lina Bo Bardi, 2002.

BOULÉE, É.-L. Architecture, essai sur l´árt: Reunião e apresentação dos textos de Jean-Marie Pérouse de Montclos. Paris: Hermann, 1968.

DEMPSEY, C. Inventing the Renaissance putto. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2001.

DURAND, G. A imaginação simbólica. Lisboa: Edições 70, 2000.

ERLANDE-BRANDENBURG, A. et al. (Ed.). Carnet de Villard de Honnecourt: d’après le manuscrit conservé à la Bibliothèque nationale de Paris. Paris: Stock, 1986.

HOUAISS, A.; VILLAR, M. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro:Objetiva, 2001.

IRWIN, D. Neoclassicism. Londres: Phaidon Press, 1997.

JACQUES, A.; MOUILLESEAUX, J. P. Les architectes de la liberté. Paris: Découvertes Gallimard, 1988.

KRAFFT, J. Ch.; RANSONNETTE, P. N. Plans, coupes, elevations des plus belles maisons et des hotel construits à Paris et dans les environs. Paris: The Editors, Clousier, 1801. v. 1.

LANGMUIR, E. Allegory. Londres: National Gallery Company, 2003.

LAMERS-SCHÜTZE, P. (Org.). Teoria da arquitetura. Londres: Taschen, 2003.

LICHTENSTEIN, J. (Org.). A Pintura. Textos essenciais: v. 2: A teologia da imagem e o estatuto da pintura. São Paulo: Ed. 34, 2004.

MALLGRAVE, H. F. Modern architectural theory: a historical survey 1673-1968. Nova York: Cambridge University Press, 2005.

PANOFSKY, E. Arquitetura gótica e escolástica. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

RYKWERT, J. A Casa de Adão no Paraíso: a ideia da cabana primitiva na história da arquitetura. São Paulo: Perspectiva, 2003.

VASARI, G. Vite de’ più eccellenti architetti, pittori, et scultori italiani, da Cimabue insino a’ tempi nostri. Firenze: Edição Torrentiana, 1550. v. III.

WARBURG, A. The renewal of pagan antiquity. Los Angeles: The Getty Institute, 1999.

Published

2011-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Rozestraten, A. S. (2011). A winged daemon and the absent architect: aspects on the understanding of architectural conception and (re)presentation at the beginning of the 19. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 18(30), 70-86. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v18i30p70-86