Abdias Nascimento’s trip to Buenos Aires: theater, politics, and blackness in a transnational perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2022.200123

Keywords:

Abdias Nascimento, Teatro Experimental do Negro, Teatro del Pueblo, Political theater, Racism

Abstract

 The present work focuses in tracing the historical panorama of Abdias Nascimento's passage through Latin America, in the early 1940s, until his one-year stay in Buenos Aires, as a participant in the post-performance activities and in the discussions about dramaturgy in the Teatro Del Pueblo theater company. We believe that this experience by the then journalist and later playwright, activist and national deputy, directly influenced his conception of the Teatro Experimental do Negro, upon his return to Brazil. We are interested in thinking about this trip and the links established with Teatro del Pueblo from a transnational and interdisciplinary perspective that allows us to reflect on the local construction of archives, the circulation of political theater practices and the recovery of the memory of the black community in Argentina.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eliane de Souza Almeida, Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades

    Doutoranda em Mudança Social e Participação Política pela Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). E-mail:eliane.almeida@usp.br | ms.elianealmeida@gmail.com

  • Pamela Gionco, Universidad de Buenos Aires

    Mestre em Bibliotecología y Ciencias de la Información - Universidad de Buenos Aires/ Biblioteca Nacional: Buenos Aires. E-mail: pamela.gionco@gmail.com

References

ALMADA, Sandra. Abdias do Nascimento. São Paulo: Selo Negro, 2009. (Coleção Retratos do Brasil)

CASTILLO, Cátulo. Hugo Devieri ‘El blanco que tiene el alma negra’. El Tamboril, n. 4, p. 10-12, 1943.

MACEDO, Márcio José de. Abdias do Nascimento: a trajetória de um negro revoltado (1914 - 1968). Orientador: GUIMARÃES, Antônio Sérgio. 2005. 248p. Dissertação de Mestrado - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

NASCIMENTO, Abdias do. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

NASCIMENTO, Abdias do. Teatro Experimental do Negro: trajetórias e reflexões. Estudos Avançados, v. 18, n. 50, p. 209-224, abril 2004 [1997]. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142004000100019.

PELLETTIERI, Osvaldo. El Teatro del Pueblo y sus puestas de los textos de Robert Arlt. In: PELLETTIERI, Osvaldo. (ed.). Roberto Arlt: dramaturgia y teatro independiente. Buenos Aires: Galerna, 2000, p. 43-55.

PELLETTIERI, Osvaldo. Algunos aspectos del “teatro de arte”, en Buenos Aires. In: PELLETTIERI, Osvaldo (dir.). Teatro del pueblo: Una utopía concretada. Buenos Aires: Galerna/ Fundación Somigliana, 2006, p. 69-158.

SEIBEL, Beatriz. Historia del teatro argentino II 1930-1956: Crisis y cambios. Buenos Aires: Corregidor, 2010.

SEMOG, Éle; NASCIMENTO, Abdias. do. Abdias do Nascimento: o griot e as muralhas. Rio de Janeiro: Pallas, 2006.

Published

2022-10-12

How to Cite

Almeida, E. de S., & Gionco, P. . (2022). Abdias Nascimento’s trip to Buenos Aires: theater, politics, and blackness in a transnational perspective: . Brazilian Journal of Latin American Studies, 21(43), 182-199. https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2022.200123