The artistic and social commitment in Latin American art: the critical essay by Marta Traba (1961)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2022.201025

Keywords:

Marta Traba, La pintura nueva en Latinoamérica, Artistic commitment, Social commitment

Abstract

he main goal of this article is to analyze how Marta Traba, a great intellectual and Latin American art critic, dealt in the early 1960s with the issue of the artist's commitment to artistic work and the social environment in Latin America.  To do this, we analyze her work entitled “La Pintura Nueva en Latinoamérica”, published in 1961, one of the first works of greater density in which the author established comparative reflections on painting in Latin America. The present work is part of the relationship between art and history, culture and power, and uses theoretical and methodological contributions from the Social History of Art and Intellectual History. It is assumed that with this first broader essay, Marta Traba made a diagnosis of painting in the post-World War II period, criticized existing trends and movements in the region's art and culture and indicates new directions for to the new generation of artists, having as based on examples from the history of art in Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Eustáquio Ornelas Cota Junior, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de História

    Doutorando e mestre no Programa de Pós-Graduação em História Social do Departamento de História da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (USP). O presente artigo é oriundo da tese de doutorado Um diálogo sobre arte latino-americana. E: ensaios críticos de Marta Traba e Aracy Amaral (1960-1980), a ser defendida em 2022, sob a orientação da Profa. Dra. Stella Maris Franco. O trabalho conta com o apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES). - Código de Financiamento 001 88882.333226/2019-01

References

ABREU, Simone Rocha; VENCHIARUTTI, Larissa Clarete Muniz. Muralismo Mexicano: Relações entre o Muralismo Moderno e os Murais Zapatistas. Arte e Cultura da América Latina, v. 33 e 34, p. 205-217, 2016.

AMARAL, Aracy A. Arte e meio artístico (1961-1981): entre a feijoada e o x-burguer. São Paulo: Nobel, 1983.

AMARAL, Aracy A. Arte para quê? A preocupação social na arte brasileira (1930-1970): subsídios para uma história social da arte no Brasil. 3ª edição. São Paulo: Studio Nobel, 2003.

AMARAL, Aracy A. Textos do Trópico de Capricórnio - Artigos e ensaios (1980-2005). São Paulo: Ed. 34, vol. 2, 2006.

BAYÓN, Damián (org.). América Latina en sus artes. Paris: Unesco; Siglo XXI Editores, 1974.

CANDIDO, Antonio. Conversa cortada: a correspondência entre Antonio Candido e Ángel Rama (1960-1983). Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul; São Paulo: Edusp, 2018.

CÁTEDRA MARTA TRABA. El programa cultural y político de Marta Traba. Gustavo Zalamea (ed.), Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2010.

COCKCROFT, Eva. Abstract expressionism, weapon of the cold war, Art forum, jun. 1974. Disponível em: https://www.artforum.com/print/197406/abstract-expressionism-weapon-of-the-cold-war-38017. Acesso 20 set. 2022.

COTA JR., Eustáquio Ornelas. A formação da coleção latino-americana do MoMA: arte, cultura e política (1931-1943). Jundiaí: Paco Editorial, 2019.

FREIRE, Cristina. Arte conceitual. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

GÓMEZ, Nicolás. “Transmisiones de la crítica: Marta Traba en televisión, radio y prensa”. In: CÁTEDRA MARTA TRABA. El programa cultural y político de Marta Traba. Gustavo Zalamea (ed.). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2010.

GREENBERG, Clement. Arte e Cultura: Ensaios críticos. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

GUAYASAMÍN, Oswaldo. HUACAYÑAN. El camino del llanto. Quito: Editorial Casa de la Cultura, 1953.

NAPOLITANO, Marcos. A relação entre arte e política: Uma introdução teórico-metodológica. Temáticas, Campinas, v. 19, n.37/38, p. 25-56, jan./dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.20396/tematicas.v19i37.13670

PALADINO, Luiza Mader. Projetos de modernização cultural na América Latina - década de 1950 - Intercâmbios artísticos entre Brasil e Argentina. Arte ConTexto , v. 3, n. 9, mar. 2016. Disponível em: http://artcontexto.com.br/artigo-edicao09_luiza-paladino.html. Acesso em: 20 set. 2022.

PAZ, Octavio. “Pintura Mural”. In: México en la Obra de Octavio Paz III- Los Privilegios de la Vista Arte de México. México: Fondo de Cultura Económica, 1987.

REIMAN, Karen Cordero. Aparições corporais/além das aparências: mulheres e o discurso do corpo na arte mexicana, 1960-1985. In: [catálogo] FAJARDO-HILL, Cecilia; GIUNTA, Andrea (orgs.). Mulheres radicais: arte latino-americana (1960-1985). São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2018.

SIRINELLI, Jean-François. "Os intelectuais". In: RÉMOND, René (org.). Por uma história política. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2003.

TRABA, Marta. La pintura nueva en Latinoamérica. Bogotá: Ediciones Librería Central, 1961.

TRABA, Marta. Duas décadas vulneráveis nas artes plásticas latino-americanas, 1950-1970. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

VASCONCELLOS, Camilo de Mello. “As representações das lutas de Independência no México na ótica do muralismo: Diego Rivera e Juan O' Gorman”. Revista de História, n. 152, p. 283-304, 2005. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=285022042010. Acesso em: 20 set. 2022.

Published

2022-10-12

How to Cite

Cota Junior, E. O. (2022). The artistic and social commitment in Latin American art: the critical essay by Marta Traba (1961). Brazilian Journal of Latin American Studies, 21(43), 224-251. https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2022.201025

Funding data