Innovations OF adoption IN NETWORK MARKETS : AN ANALYSIS OF THE INTRODUCTION OF Didactic DIGITAL BOOK IN BRAZIL

Authors

  • Marco Aurelio de Souza Rodrigues
  • Paula Castro Pires de Souza Chimenti Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Roberto Ramos Nogueira Universidade Federal do Rio de Janeiro

Keywords:

Strategy, Innovation, Platforms, New Media, Digital Textbook.

Abstract

Technology Acceptance Models are usually focused on the end user.  However, recent clashes between similar technologies such as Blu-ray and HD-DVD suggest that the diffusion of innovation do not rely only on the end user, but also on the rise of a dominant platform capable of attracting complementors. This paper investigates new technology adoption in platform-mediated markets, identifying the factors that influence the diffusion of innovation. To do so, the study analyzed the impact of the digital textbook over the Brazilian publishing industry. Between April and December of 2012, in-depth interviews were conducted with Brazilian publishers. Results suggest that, besides students, there are many players influencing digital textbook adoption in Brazil. Publishers and teachers are reluctant about this new technology, while the Government, Digital Platforms and Teaching Systems are currently the main supporters of innovation. The study explores the motivation of each of these players, suggesting that the diffusion of innovation in platform-mediated markets must be analyzed from a systemic point-of-view, beyond traditional models.

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Author Biographies

  • Marco Aurelio de Souza Rodrigues
    Marco Rodrigues é doutorando em Administração pelo Coppead – UFRJ. É mestre pelo Coppead e participou do MBA Extended Program da Wharton Business School. É formado em comunicação social pela UFRJ e possui mais de 12 anos de experiência em Publicidade e Propaganda.
  • Paula Castro Pires de Souza Chimenti, Universidade Federal do Rio de Janeiro
    Paula Chimenti é professora da Área de Estratégia, Organizações e Sistemas de Informação do Instituto Coppead de Administração, da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Doutora em Administração pelo Instituto Coppead, possui Mestrado em Administração e Especialização em Marketing pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, pela qual se graduou em Comunicação Social. Possui mais de 10 anos de experiência profissional em empresas de diferentes setores, nas quais teve oportunidade de atuar nas áreas de marketing e comunicação. Como docente, lecionou em cursos de graduação e pós-graduação na PUC-Rio, Ibmec e UFRJ. É coordenadora do curso Coppead Marketing.
  • Roberto Ramos Nogueira, Universidade Federal do Rio de Janeiro
    Roberto Nogueira é professor da Área de Estratégia, Organizações e Sistemas de Informação do Instituto Coppead de Administração, da Universidade Federal do Rio de Janeiro, na qual leciona desde 1983. É Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo, Mestre em Administração pelo Coppead e Graduado em Economia e Informática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Lecionou o tema de Reconfiguração de Indústrias Induzida pelas Tecnologias da Informação e Comunicação no programa Building Ventures in Latin America da Harvard Business School. É responsável pela disciplina IT and Global Competition no Global Partners MBA da Georgia State University, Sorbonne e Coppead. É professor visitante da University of San Diego e da Audencia Nantes École de Management. Publicou três livros e vários artigos no Brasil e exterior.

Published

2015-01-10

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Innovations OF adoption IN NETWORK MARKETS : AN ANALYSIS OF THE INTRODUCTION OF Didactic DIGITAL BOOK IN BRAZIL. (2015). INMR - Innovation & Management Review, 11(4), 159-192. https://revistas.usp.br/rai/article/view/100278