Religious Topics in the Soviet War Film on the Second War (1945-91)
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2179-5487.v16i16p1-41Keywords:
Social history of cinema, War Film, Religion, Soviet UnionAbstract
The aim of promoting an analysis of the image of Christianity and its changes over decades in the Soviet scene can be achieved through its cinema. Soviet films about the Great Patriotic War produced between 1945 and 1991 indicate changes in social sentiments and positions sanctioned by the regime as the presence and performance of religion and religious men during the conflict are reworked in the face of contemporary circumstances. War film is perhaps the main cinematographic genre for the diffusion of ideological messages - for example, the defense of warmongering or pacifism. Despite the interest of the State in releasing its version of military history, it is always possible that the film provides ambiguous or contrary interpretations. In the war movies about World War II, themes that are adverse to official rhetoric (such as religion) and an even less consensual treatment emerges, such as a positive view of spirituality or the religious institution. More than an isolated dissidence of a director against the Kremlin, it is a phenomenon with roots in the society, reaching even the party. Marc Ferro's social history of cinema is employed, with the analysis starting from the context then on to the film, in search of the latent messages of its own time.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Moisés Wagner Franciscon
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).