Paulo Freire
Philosopher, activist, educator
DOI:
https://doi.org/10.11606/ran.v0i4.88865Keywords:
Consciousness of class, liberation, autonomy, education, theory of historyAbstract
This paper analyzes the first Paulo Freire ’s books, Educação como prática de liberdade and Pedagogia do Oprimido, with the intent to reconstruct his political practice from some key - concepts: his theory of history, his conception of subject and his political conceptions based on the idea of autonomy, rooted on Freire’s experiences in popular education. We intend to articulate his thoughts to the discussions inside the left about social classes, class consciousness and its representation, evaluating what is the role of leaderships in these processes and that of the oppressed as subjects of their own emancipation. To achieve such objective, we compare Freire ’s concepts with those from the historian E. P. Thompson and the philosopher Hannah Arendt.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2013-05-27
Issue
Section
Artigos
License
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
How to Cite
Araújo, T. (2013). Paulo Freire: Philosopher, activist, educator. Revista Angelus Novus, 4, 65-77. https://doi.org/10.11606/ran.v0i4.88865