The School Uniforms in the Teenage Universe of the Marista School: A Story of Social Distinction and Gender
DOI:
https://doi.org/10.11606/ran.v0i8.107907Palabras clave:
School Uniforms, Fashion, Social Distinction, GenreResumen
Since its inception, school uniforms socially equated – over appearance – students of a particular school. This function ceased to prevail with the rise of the fashion phenomenon. Therefore, the fashion participates in everyday life of Brazilian schools and dialogues with school uniforms through the consumption of products that decorate and give status to those who use them. To understand the establishment of such relationship, it’s been transformed in object of study the clothes of the Marista College – using as an observatory point the Marista College in Maringá (PR) - in order to identify how social class distinctions are marked visually by students and how they reaffirm the principles of gender in male and female fashion. The sources used in the study are documents obtained in the College website and images published in Capricho Magazine. The analysis methodology involved the discussion of the "fashion uniform" – educational practices developed by schools and the production of appearances by students by the consumption of goods and services - accessories, makeup, adornments.
Descargas
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2015 Débora Pinguello Morgado, Ivana Guilherme Simili
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).