Poesia e história em Walter Benjamin: do poetificado ao poema como mônada

Authors

  • Rafael Zacca Fernandes Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-9772.i15p14-31

Keywords:

Walter Benjamin, Charles Baudelaire, Philosophy of History, Philosophy of Art, Modernity

Abstract

This article aims to provide an interpretation of two concepts from Walter Benjamin’s youth and maturity texts which allow for the establishment of a productive relation of analysis concerning both poems and historical periods: the concept of “poetized” [das Gedichtete], as it appears in the text about Friedrich Hölderlin in the first half of the 1910 decade; and the concept of “monad”, in accordance with its reformulation in the materialist phase, contemporary to the writing of the essay on Charles Baudelaire, in the end of the decade of 1930. My hypothesis is that it is possible to read a continuity between the two concepts through a third one, which was not described by Benjamin himself but could be deduced from his own work, and that we could name the “poetic unconscious”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rafael Zacca Fernandes, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

    Professor do departamento de filosofia da PUC-Rio

References

ADORNO, Theodor W. Prismas. Trad. Augustin Wernet e Jorge Mattos Brito de Almeida. São Paulo: Editora Ática, 1998.

ARENDT, Hannah. Homens em tempos sombrios. Lisboa: Relógio D’Água, 1991.

BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire, um lírico no auge do capitalismo. Obras escolhidas. V. 3. Trad. José Carlos Martins Barbosa; Hemerson Alves Batista. São Paulo: Brasiliense, 1989.

BENJAMIN, Walter. Escritos sobre mito e linguagem. São Paulo: Duas Cidades; ed. 34, 2011.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Obras escolhidas. V. 1. Trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BENJAMIN, Walter. O anjo da história. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.

BENJAMIN, Walter. O conceito de crítica de arte no romantismo alemão. Trad. Márcio Seligmann-Silva. São Paulo: Iluminuras, 2011

BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Trad. Irene Aron e Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

BAUDELAIRE, Charles. Poesia e prosa. Volume único. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1995.

BAUDELAIRE, Charles. “Les Fleurs du Mal”. In: Oeuvres complètes. Paris: Gallimard, 1975.

BUCK-MORSS, Susan. “Estética e anestética: o ensaio sobre a obra de arte de Walter Benjamin”. Trad. Rafael Lopes Azize. Travessia: revista de literatura, n. 33. Florianópolis: EdUFSC, ago-dez 1996. p. 11-41.

CRARY, Jonathan. Técnicas do observador. Trad. Verrah Chamma. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

DANOWSKI, Deborah. “Leibniz e as voltas do tempo”. In: dois pontos, v. 2, n. 1, Curitiba, São Carlos, out., 2005. p. 101-122.

Published

2021-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Fernandes, R. Z. . (2021). Poesia e história em Walter Benjamin: do poetificado ao poema como mônada. Rapsódia, 1(15), 14-31. https://doi.org/10.11606/issn.2447-9772.i15p14-31