Habermas e o desafio pós-moderno (ainda)

Authors

  • Arthur Grupillo Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-9772.i15p32-51

Keywords:

Habermas, Modernity, Postmodernity, Art, Aesthetics

Abstract

We try to discuss the difficulties to reconcile some assumptions of Jürgen Habermas’ philosophy. It intends to escape a self-destructive critique of reason, while at the same time granting premises for an ontologization of art or, at least, for a poetic function of language with a strong anti-fictional tone. On the other hand, it cannot, by following this path, simply invert the proscribed part of the dialectical image, that is, point out in a ‘superfundamentalist’ way the forgotten other of reason. This allows us to see how his philosophy remains exposed to the challenge posed by postmodern thought.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Arthur Grupillo, Universidade Federal de Sergipe

    Professor do departamento de filosofia da UFS.

References

ADORNO, Th. “Zur Metakritik der Erkenntnistheorie. Drei Studien zu Hegel: Einleitung”. In: Gesammelte Schriften. Versão digital da edição das obras completas, sob licença da editora Suhrkamp. Berlin: Directmedia, 2003 (Digitale Bibliothek Band 97).

BOHMAN, J. “World Disclosure and Radical Criticism”. In: Thesis Eleven 1994, n.37.

BÜHLER, Karl. Teoría del Lenguaje. Tradução de Julián Marías. Madrid: Revista de Occidente, 1961.

DUVENAGE, P. Habermas and Aesthetics: The Limits of Communicative Reason. Cambridge: Polity Press, 2003.

FOUCAULT, M. “Nietzsche, Genealogy, History”. In: Language, Counter-Memory, Practice – Selected Essays and Interviews. Ithaca: Cornell University Press, 1977.

GRUPILLO, A. “A urbanização da província”: Molière e a categoria do ridículo. In: Artefilosofia, Ouro Preto, n.3, jul.2007, p.193-200.

HABERMAS, “Arquitetura moderna e pós-moderna”. Tradução de Márcio Suzuki. In: ARANTES, Otília & ARANTES, Paulo. Um ponto cego no projeto moderno de Jürgen Habermas. São Paulo: Brasiliense, 1992.

HABERMAS, J. O discurso filosófico da modernidade. Tradução de Luiz Sérgio Repa e Rodnei Nascimento. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

HABERMAS, J. Pensamento pós-metafísico. Tradução de Flávio Beno Siebeneichler. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990.

HABERMAS, J. Verdade e justificação. Tradução de Milton Camargo Mota. São Paulo: Loyola, 2004.

HESS-LÜTTICH, Ernst W.B. Kommunikation als ästhetisches Problem. Tübingen: Narr, 1984.

JAKOBSON, R. “Linguistik und Poetik”. In: Poetik. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1979.

LAFONT, Cristina. Sprache und Welterschlieβung. Zur linguistischen Wende der Hermeneutik Heideggers. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1994.

LYOTARD, J. “Notizen über die Bedeutung von ‘post-’”. In: Postmoderne für Kinder. Wien: Passagen, 1987.

MAJETSCHAK, Stephan. “Jürgen Habermas und Jean-François Lyotard über Moderne und Postmoderne. Anmerkungen zu einer gescheiterten Debatte aus kunsttheoretischer Sicht”. In: Europäische Romane der Postmoderne. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2004.

MENKE-EGGERS, C. Die Souveränität der Kunst. Ästhetische Erfahrung nach Adorno und Derrida. Frankfurt am Main: Athenäum, 1988.

Published

2021-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Grupillo, A. (2021). Habermas e o desafio pós-moderno (ainda). Rapsódia, 1(15), 32-51. https://doi.org/10.11606/issn.2447-9772.i15p32-51