A onipresente arte da aniquilação: ironia e ideal em Rilke

Authors

  • Nina Auras Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Filosofia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-9772.i15p180-198

Keywords:

Hegel, Rilke, Poetry, Irony, Art, Epistemology

Abstract

Drawing a parallel between a certain conception of art, which can be delimitated through an interpretation of Rainer Maria Rilke's work, and that which is presented in Hegel's Aesthetics (1820-29), this article aims to analyse how the problem of irony seems to present itself to Rilke and its unfolding into 20th century poetical productions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Nina Auras, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Filosofia

    Mestranda no departamento de filosofia da USP.

References

ECKERMANN, J.P. Conversações com Goethe nos últimos anos de sua vida: 1823-1832. Tradução de Mário Luiz Frungillo. São Paulo: UNESP, 2006.

HEGEL, G.W.F. Cursos de Estética. V. 1. Tradução de Marco Aurélio Werle e Oliver Tolle. São Paulo: Edusp, 1999.

HEGEL, G.W.F. Enciclopédia das Ciências Filosóficas. V. 3. Tradução de Paulo Meneses e colaboração de José Machado. São Paulo: Loyola, 1995.

HOLTHUSEN, H.E. Rainer Maria Rilke: A study of his later poetry. New Haven: Yale, 1952.

KLIENEBERGER, H.R. “Romanticism and Modernism in Rilke's ‘Die Aufzeichnungen des Malte Laurids Brigge’”. In: The Modern Language Review, V. 74, n. 2 (Abr., 1979), pp. 361-367.

NOVALIS, F.H. Fragmente und Studien/ Die Christenheit oder Europa. Stuttgart: Philipp Reclam Jun Stuttgart, 2006.

RILKE, R.M. Cartas a um jovem poeta. Tradução de Pedro Süssekind. São Paulo: L&PM, 2006.

RILKE, R.M. Das Florenzer Tagebuch. Frankfurt: Suhrkamp, 1982.

RILKE, R.M. Diaries of a Young Poet. Tradução de Edward Snow e Michael Winkler. Nova Iorque: W.W. Norton&Company, 1998.

RILKE, R.M. Die Aufzeichnungen des Malte Laurids Brigge. Munique: Deutscher Taschenbuch, 1962.

RILKE, R.M. Elegias de Duíno. Tradução de Dora Ferreira da Silva. Rio de Janeiro: Biblioteca Azul, 2013.

RILKE, R.M. O Diário de Florença. Tradução de Marion Fleischer. São Paulo: Nova Alexandria, 2002.

RILKE, R.M; SALOMÉ, L.A. Rilke and Andreas-Salomé: A Love Story in Letters. Nova York: W.W. Norton&Company, 2008.

SALOMÉ, L.A. You alone are real to me: remembering Rainer Maria Rilke. Tradução de Angela von Lippe. Nova York: BOA Editions, 2003.

SCHILLER, F. Poesia ingênua e sentimental. Trad. Márcio Suzuki. São Paulo, Iluminuras, 1991.

WERLE, M.A. “O domingo e os dias de semana: ironia e negatividade em Hegel e no romantismo”. In: Cadernos de Estética Aplicada, nº 17, 2016.

WERLE, M.A. Questão do fim da arte em Hegel. São Paulo: Editora Hedra, 2011.

Published

2021-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Auras, N. (2021). A onipresente arte da aniquilação: ironia e ideal em Rilke. Rapsódia, 1(15), 180-198. https://doi.org/10.11606/issn.2447-9772.i15p180-198