Comunidade impossível, exumação das formas e “presença corrosiva”

Authors

  • Virginia H. A. Aita Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-9772.i17p209-239

Keywords:

American Abstraction, Formalism, purity, Pluralist criticism, Impossible community, Jean-Luc Nancy, Sonia Gomes

Abstract

An overview into John Updike’s novel makes tangible the dark face of American abstraction, unravelling a predatory ethos that raises to stardom and, ipso facto, annihilates its emblematic artist. It lends political virulence to Danto’s critique of Greenberg’s formalist aesthetics, exhuming the “pure form” that insulates art. However, this “purity” goes back to dark beliefs of colonial formation, bolstered by white, Protestant supremacy. Undermining the grounds of sociability, of “being-with”, it reenacts the “impossible community”, which urges Nancy to bethink its negativity as “inoperative”, space of relationship with the other. Against the form’s rationality, Sonia Gomes revokes an exclusionary and illegitimate order subtracting the space of difference, of Afro-descendant memories and histories, to configure an image out of gesture, rather haptic than visual, imploding the insidious unity of design.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Virginia H. A. Aita, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutora em Filosofia na UFRGS.

References

BATAILLE, Georges. Eroticism. Death and sensuality. Trad. Mary Dalwood. São Francisco, CA: City Lights Books, 1986.

BERARDI, Franco. Asfixia: capitalismo financeiro e a insurreição da linguagem. Trad. Humberto do Amaral. São Paulo: Ubu, 2020.

BLANCHOT, Maurice. La communauté inavouable. Paris: Les Éditions de Minuit, 1984.

CARNEIRO, Amanda; FONSECA, Raphael (org.) Sonia Gomes. A vida renasce/Ainda me levanto. Catálogo exposição MASP, 2018.

DANTO, Arthur C. “Stopping making art”. In: Arthur Danto’s woodblock prints: Capturing art and philosophy. Catalogue exhibition at Waine State University Museum/SIC, 2010.

DANTO, Arthur C. After the end of art: Contemporary art and the pale of history. Princeton: University Press, 1997.

DANTO, Arthur C. Após o fim da arte. Arte contemporânea e os limites da história. Trad. Saulo Krieger. São Paulo: Edusp Odysseus, 2006.

DANTO, Arthur C. Andy Warhol. New Haven: Yale University Press, 2009.

ESPOSITO, Roberto. Communitas. The origin and destiny of community. Trad. Timothy C. Campbell. Stanford, CA: Stanford University Press, 2009.

FABBRINI, Ricardo. “O fim da vanguardas: da modernidade à pós-modernidade”. In: Ca-dernos de Pós-Graduação do Instituto de Arte da Unicamp. Ano 8, vol. 8, nº 2, 2006, pp. 111-129.

FERREIRA, Glória e COTRIM, Cecília (Org., trad. e notas). Clement Greenberg e o debate crítico. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.

FRAZEN, Jonathan. Pureza (2015). Trad. Jorio Dauster. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

GALARD, Jean. A beleza do gesto. Trad. Mary Amazonas Leite de Barros. São Paulo: Edusp, 2008 [1984].

GREENBERG, Clement. Art and Culture. Critical Essays. Boston: Beacon Press, 1989.

GREENBERG, Clement. Homemade Esthetics, Oxford: Oxford University Press, 1999.

GREENBERG, Clement. The Collected Essays and Criticism, vol. 4: Modernism with a Vengeance 1957-1969. Edited by John O'Brian, Chicago University Press, 1995.

HEIDEGGER, Martin. Basic writings. Expanded Edition. São Francisco, CA: Harper Col-lins, 1993.

HUNTINGTON, Samuel. Who are we? The challenges to America’s national identity. Nova York: Simon & Schuster, 2004.

KRAUSS, Rosalind; BOIS, Yves-Alain. Formless. Nova York: Zone Books, 1997.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Cia das Letras, 2014.

MBEMBE, Achille. Sair da grande noite: ensaio sobre a África descolonizada. Mangual-de/Luanda: Edições Pedago, 2013.

MOURA, Rodrigo. “O Avesso do Rígido, refutação da Geometria”. In: CARNEIRO, Aman-da; FONSECA, Rafael (org.) Sonia Gomes. A vida renasce/Ainda me levanto. Catálogo expo-sição MASP, 2018.

NANCY, Jean-Luc. La communauté désoeuvrée. Paris, Christian Bourgois,1986.

NANCY, Jean-Luc. A comunidade inoperada. Trad. Soraya Guimarães Hoepfner. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016.

NANCY, Jean-Luc. La Communauté désavouée. Paris: Galilée. 2014.

NANCY, Jean-Luc; BAILLY, Jean-Christophe. La comparution. Paris: Christian Bourgois, 2007.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. Trad. Ângela Leite Lopes. São Paulo: Ed. 34, 2009.

REBOUÇAS, Julia. “Uma história para Sonia Gomes”. In: CARNEIRO, A.; FONSECA, R. (orgs.) Sonia Gomes. A vida renasce/Ainda me levanto. Catálogo exposição MASP, 2018.

UPDIKE, John. Seek my face. Nova York: Alfred A. Knopf Ed., 2002.

UPDIKE, John. Busca o meu rosto. Trad. Paulo Henriques Brito. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

Published

2023-12-09

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Aita, V. H. A. (2023). Comunidade impossível, exumação das formas e “presença corrosiva”. Rapsódia, 1(17), 209-239. https://doi.org/10.11606/issn.2447-9772.i17p209-239