Teacher education and systematization of content on adventure sport: an urgent guidelines

Authors

  • Vanessa Alixandre Ferreira Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina, PE, Brasil.
  • Mariana Araujo Santana Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina, PE, Brasil.
  • Walter Roberto Correia Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte, São Paulo, SP, Brasil.
  • Diego Luz Moura UniverCidade

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.2023e37187669

Keywords:

Physical Education, School, Adventure sport

Abstract

The adventure sport were inserted by BNCC, as required content for basic education. However, there is little literature that thematizes this content with a focus on teaching. Then, our objective is to analyze the academic production on the teaching of the adventure sport in the school. We carried out a systematic review of the national production of the last decade in the main magazines in the area. In the end, we point out that the systematization of this content for school and teacher training are the main demands announced by the product.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Moura DL. Cultura e educação física escolar: da teoria à prática. São Paulo: Phorte; 2012.

Darido SC. Educação Física na escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Kogan; 2003.

Fensterseifer PE, González FJ. Desafios da legitimação da Educação Física na escola republicana. Horizontes Rev Educ. 2013;1(2):33-42.

Rosário LFR, Darido SC. A sistematização dos conteúdos da educação física na escola: a perspectiva dos professores experientes. Motriz. 2005;11(3):167-178.

Inácio HLD, Cauper DAC, Silva LAP, Morais GG. Práticas corporais de aventura na escola: possibilidades e desafios-reflexões para além da Base Nacional Comum Curricular. Motrivivência. 2016;28(48):168-187.

Brasil. Base Nacional Comum Curricular. Brasília (DF): MEC, Secretaria de Educação Básica; 2017.

Moura DL, Soares AJG. Esporte de risco e risco no esporte: uma análise do risco percebido no voo livre. Rev Educ Fís UEM. 2014;25(1):53-65.

Alves CDSR, Corsino LN. O Parkour como possibilidade para a Educação Física Escolar. Motrivivência. 2013;(41):247-257.

Boscatto JD, Impolcetto FM, Darido SC. A Base Nacional Comum Curricular: uma proposição necessária para a Educação Física?. Motrivivência. 2016;28(48):96-112.

Neira MG, Júnior Souza M. A Educação Física na BNCC: procedimentos, concepções e efeitos. Motrivivência. 2016;28(48):188-206.

Pereira DW. Slackline: vivências acadêmicas na educação física. Motrivivência. 2013;(41):223-233.

Sampaio RF, Mancini MC. Systematic review studies: a guide for careful synthesis of the scientific evidence. Braz J Phys Therapy. 2007;11(1):83-89.

Bardin L. Análise de conteúdo São Paulo: Edições 70; 2011.

Armbrust I, Silva SAPS. Pluralidade cultural: os esporte radicais na Educação Física escolar. Movimento. 2012;18(1):281-300.

Armbrust I, Lauro FAA. O skate e suas possibilidades educacionais. Motriz Rev Educ Fís. 2010;16(3):799-807.

Goodson I. Currículo: teoria e história. 10 ed. Petrópolis: Vozes; 2010.

Imbernón F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed; 2010.

Tardif M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes; 2002.

Bocchini D, Maldonado DT. Andando sobre rodas nas aulas de Educação Física Escolar. Motrivivência. 2014;26(43): 277-286.

ManfroI MN, Ferreira JRP, Marinho A. Por outra educação física escolar: natureza, cultura e experiências na Costa da Lagoa (SC). Pensar Prática. 2015;18(3):675-686.

Published

2023-08-11

Issue

Section

Articles

How to Cite

Ferreira, V. A. ., Santana, M. A., Correia, W. R., & Moura, D. L. (2023). Teacher education and systematization of content on adventure sport: an urgent guidelines. Brazilian Journal of Physical Education and Sport, 37, e37187669. https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.2023e37187669