The motivation for the sports practice in students: implications between daytime and nighttime teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.2022e36173260

Keywords:

Education, Physical Education, Nighttime Teaching, Sport Psychology

Abstract

This study aimed to investigate and compare sports motivation of students between nighttime and daytime education. A total of 222 high school students of both sexes from two public schools in the city of Guarapuava-PR participated in this research. The Sport Motivation Scale (SMS) questionnaire was used to verify sports motivation. After the collect, the data were tabulated and subjected to inferential statistical analysis as well as theoretical analysis through discussion with the specialized literature. The results showed that students who study at night have more satisfactory motivational levels when compared to students of daytime education, indicating, therefore, that nighttime study does not negatively interfere with sports practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gehlen A. El hombre: su naturaleza y su lugar en el mundo. Salamanca: Ediciones Sígueme; 1987.

Elias N. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar; 1994.

Elias N. O processo civilizador: uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Jorge Zahar; 2011.

Stanford CB. Como nos tornamos humanos: um estudo da evolução da espécie humana. Rio de Janeiro: Elsevier; 2004.

Diamond J. Armas, germes e aço: os destinos das sociedades humanas. Rio de Janeiro: Record; 2010.

Wilson EO. A conquista social da Terra. São Paulo: Companhia das Letras; 2013.

Lima JDJ, Gaike TM, Ayres-Peres L. Bipedalismo: uma breve revisão deste fator que distancia o ser humano dos demais primatas. ScientiaTec. 2017;4(3):213-22.

Bracht V. Sociologia crítica do esporte: uma introdução. Ijuí: Unijuí; 2005.

Marchi Junior W, Afonso GF. Globalização e esporte: apontamentos introdutórios para um debate. In: Ribeiro LC. Futebol e Globalização. Jundiaí: Fontoura, 2007.

Bourdieu P. “Como é possível ser esportivo?”. In: Bourdieu P. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero; 1983.

Bourdieu P. Sobre a televisão. Oeiras: Celta; 1997.

Cagigal JM. Deporte, pulso de nuestro tiempo. Madrid: Editora Nacional, Colección Cultura y Deporte; 1972.

Parlebas P. Problemas teóricos y crisis actual en la educación física. Lec Edu Fís Dep. Buenos Aires. 1997;2(7).

Guedes DP, Missaka MS. Sport participation motives of young Brazilian judo athletes. Motriz. 2015;21(1):84-91.

Oliveira VM, Silva TR, Brasil MR, Estevão BJ, Chumlhak Z, Silva SR. Nível de motivação e coordenação motora em escolares ingressantes em um projeto de futsal. Rev Bras Futebol Futsal. 2017;9(32):42-52.

Vignadelli LZ, Ronque ERV, Bueno MRO, Dib LRP, Serassuelo Junior H. Motives for sports practice in young soccer and volleyball athletes. Rev Bras Cineantropom Desemp Hum. 2018;20(6):585-597.

Costa ADJB, Gonçalves MP, Batista RPR, Nascimento Junior JRA. A motivação está associada às experiências esportivas de jovens praticantes de futsal? Rev Bras Psicol Esporte. 2019;9(3).

Grubertt GA, Cavazzotto T, Vaz Junior A, Mouad M, Dib LRP, Serassuelo Junior H, Dourado AC. Motives of participation in Paraná School Games of students-athletes in Brazil. Cuad Psic Dep. 2020;20(2):71-82.

Souza J. Educação física reflexiva – problemas, hipóteses e programa de pesquisa. Movimento. 2019;25:1-15.

Togni AC, Carvalho MJS. A escola pública noturna de ensino médio no Brasil. Rev Ibero-Am Estud Educ. 2007.

Souza SZ, Oliveira RP. Ensino médio noturno: democratização e diversidade. Educ Rev. 2008;30:53-72.

Lopes BEM. Evasão escolar no ensino médio noturno: mediações entre as políticas educacionais contemporâneas e as dinâmicas escolares [tese]. Uberlândia (MG): Universidade Federal de Uberlândia; 2017.

Vendramini CR, Marcassa LP, Titton M, Conde SF. Escola, trabalho e perspectiva de futuro de jovens estudantes. Rev Ibero-Am Estud Educ. 2017;12(4):2155-176.

Ferreira ECS, Oliveira NM. Evasão escolar no ensino médio: causas e consequências. Sci Gen. 2020;1(2):39-48.

Gil AC. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas; 2008.

Thomas, JR, Nelson JK, Silverman, SJ. Métodos de pesquisa em atividade física. Porto Alegre: Artmed; 2007.

Pelletier LG, Tuson KM, Fortier M, Vallerand RJ, Brière N, Blais MR. Toward a New Measure of Intrinsic Motivation, Extrinsic Motivation, and Amotivation in Sports: The Sport Motivation Scale (SMS). J Sports Exerc Psychol. 1995;17(1):35-53.

Costa VT, Albuquerque MR, Lopes MC, Noce F, Costa IT, Ferreira RM, Samulski DM. Validação da escala de motivação no esporte (SMS) no futebol para a língua portuguesa brasileira. Rev Bras Educ Fís Esporte. 2011;25(3):537-546.

Elias N, Dunning E. A busca da excitação: desporto e lazer no processo civilizacional. Lisboa: Edições 70; 2019.

Oliveira VM, Souza JA infância, o brincar e o jogar: reflexões a partir do referencial teórico de Norbert Elias. Educ Rev. 2018;34:1-22.

Scalon RM. A psicologia do esporte e a criança. Porto Alegre: EDIPUCRS; 2015.

Weinberg RS, Gould D. Fundamentos da psicologia do esporte e do exercício. Porto Alegre: Artmed; 2017.

Machado AA, Gomes R. Psicologia do esporte: da escola à competição. Várzea Paulista: Fontoura; 2019.

Peixoto EM; Nakano TC. Psicologia do esporte e desenvolvimento humano. Maringá: Viseu; 2019.

Riddell MC, Iscoe KE. Physical activity, sport, and pediatric diabetes. Pediatr Diabetes. 2006;7(1):60-70.

Oliveira A, Monteiro Â, Jácome C, Afreixo V, Marques A. Effects of group sports on health-related physical fitness of overweight youth: a systematic review and meta-analysis. Scand J Med Sci Sports. 2016;27(6):604-11.

Oliveira FB, Batista SS, Brum RDO, Pernambuco CS. Efeitos da natação no pico de fluxo em crianças asmáticas. Rev Investigación Actividades Acuáticas. 2017;1(2):49-53.

Telford RM, Telford RD, Cochrane T, Cunningham RB, Olive LS, Davey R. The influence of sport club participation on physical activity, fitness and body fat during childhood and adolescence: the look longitudinal study. J Sci Med Sport. 2016;19(5): 400-06.

Luo, H, Galvão DA, Newton RU, Fairman CM, Taaffe DR. Sport medicine in the prevention and management of cancer. Integr Cancer Ther. 2019;18:1-14.

Beck U. Sociedade de risco: rumo a uma outra modernidade. São Paulo: Ed. 34; 2011.

Beck U. A reinvenção da política: rumo a uma teoria da modernização reflexiva. In: Giddens, A, Scott L, Beck U (org.). Modernização reflexiva: política, tradição e estética na ordem social moderna. São Paulo: Editora da Unesp; 2012.

Giddens A. A vida em uma sociedade pós-tradicional. In: Giddens A, Scott L, Beck, U. (Org.). Modernização reflexiva: política, tradição e estética na ordem social moderna. São Paulo: Editora da Unesp; 2012.

Cagigal JM. Cultura intelectual y cultura física. Buenos Aires: Editorial Kapeluz; 1979.

Ministério do Esporte. Diagnóstico nacional do esporte: o perfil do sujeito praticante ou não de esportes e atividades físicas da população brasileira [internet]. Brasília: 2016. Disponível em: http://www.esporte.gov.br/diesporte/2.html.

Deci EL, Ryan RM. The “what” and “why” of goal pursuits: human needs and the self determination of behaviour. Psychol Inq. 2000;11(4):227-268.

Coimbra DR, Gomes SS, Oliveira HZ, Rezende, RA, Castro D, Miranda R, Bara Filho MG. Características motivacionais de atletas brasileiros. Motricidade. 2013;9(4):64-72.

Vissoci JRN, Vieira LF, Oliveira LP, Vieira JLL. Motivação e atributos morais no esporte. Rev Educ Fís. 2008;19(2):173-182.

Constantino E, Costa LCA, Vieira LF. Motivação no contexto esportivo: em foco as condições socioeconômicas. EFDeportes. 2011; 15(154).

Balbinotti MAA, Juchem L, Barbosa MLL, Saldanha RP, Balbinotti CAA. Qual é o perfil motivacional característico de tenistas infanto-juvenis brasileiros? Motriz. 2012;18(4):28-34.

Deci EL, Ryan RM. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum; 1985.

Ryan RM, Deci, EL. Active Human Nature: Self-Determination theory and the promotion and maintenance of sport, exercise, and health. In: Hagger MS, Chatzisarantis NLD. Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport. Human Kinetics; 2007.

Pelletier LG, Rocchi MA, Vallerand RJ, Deci EL, Ryan RM. Validation of the revised sport motivation scale (SMS-II). Psychol Sport Exerc. 2013;14(3):329-41.

Mizoguchi MV, Balbim GM, Vieira LF. Estilo parental, motivação e satisfação de atletas de beisebol: um estudo correlacional. Rev Educ Fís. 2013;24(2): 215-23.

Minuzzi T, Pandolfo KCM, Azambuja CR, Machado RR, Santos DL. Motivação de atletas escolares dos VII Jogos da Amizade: um estudo com o Colégio Militar de Santa Maria, RS. Cinergis. 2015;16(2).

Murcia JA, Gimeno E, Coll D. Analizando la motivacion en el deporte: un estúdio a través de la teoria de la autodeterminación. Apunts. 2007;25(1):35-51.

Martínez R, Molinero O, Jiménez R, Salguero A, Tuero C, Márquez S. La motivación para la práctica en la iniciación al fútbol: influencia de la edad/categoría competitiva, el tiempo de entrenamiento y la relación con el entrenador. Apunts. 2008;93(3):46-54.

Januário N, Colaço C, Rosado A, Ferreira V, Gil R. Motivação para a prática desportiva nos alunos do ensino básico e secundário: Influência do género, idade e nível de escolaridade. Motricidade. 2012;8(4):38-51.

Elias N. O processo civilizador: formação do Estado e civilização. Rio de Janeiro: Jorge Zahar; 1993.

Published

2022-10-25

Issue

Section

Articles

How to Cite

Oliveira, V. M. de, Brasil, M. R., Mattes, V. V., Menegaldo, P. H. I., Badaró, L. F., Reis, R. A. M. dos, Souza, N. B. da S., & Ribas, S. . . (2022). The motivation for the sports practice in students: implications between daytime and nighttime teaching. Brazilian Journal of Physical Education and Sport, 36, e36173260. https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.2022e36173260