Sports initiation: perspective of students, parents and teachers as to soccer schools
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35i4p231-238Keywords:
Soccer schools, Sports initiation, Sports pedagogyAbstract
The study is based on the search to understand the expectations of parents, students and teachers, within the scope and focus on sports initiation and having as a backdrop the private educational institutions, in this case, soccer schools, thus quantifying and qualifying the objectives of each group. Using different questionnaires, applied in the field, but related, for the three groups researched, obtaining a pattern of the groups and analyzing the similarities and differences in their expectations. As analyzed, divergences of objectives were found for the three categories: students correspond to the category of professionalization (69%), parents signal to the category of socialization (77%), and teachers have higher expectations for education (60%).
Downloads
References
Damo AS. Do dom à profissão: uma etnografia do futebol de espetáculo a partir da formação de jogadores no Brasil e na França. São Paulo: Anpocs; 2007.
Gomes FM, Carvalho NO, Vargas LS. A influência dos pais na escolha das atividades esportivas dos filhos de 08 a 10 anos. Ciênc Movimento. 2015;17(34):81-94.
Tsukamoto MHC, Nunomura M. Iniciação esportiva e infância: um olhar sobre a ginástica artística. Rev Bras Cienc Esporte. 2005;26(3):159-176.
Galatti LR. Esporte e clube sócio-esportivo: percurso, contextos e perspectivas a partir de estudo de caso em clube esportivo espanhol [tese]. Campinas (SP): Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física; 2010.
Cotê J. The influence of the family in the development of talent in Sport. Sport Psychol. 1999;13:395-417.
Ericsson KA, Krampe RT, Tesche-Roemer C. The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychol Rev. 1993;100(3):363-406.
Collet C, Nascimento JV, Folle A, Ibañez SJ. Atividade de prática deliberada e jogo deliberado na formação esportiva de atletas de elite do voleibol: diferença entre os sexos. E-Balonmano.com Rev Cienc Deporte. 2017;13(2):95-104.
Filgueira FM, Greco PJ. Futebol: um estudo sobre a capacidade tática no processo de ensino-aprendizagem-treinamento. Rev Bras Futebol. 2008;1(2):53-65.
Freire JBS. Pedagogia do futebol. 3ª ed. Campinas: Autores Associados; 2011.
Valentin RB, Coelho M. Sobre as escolinhas de futebol: processo civilizador e práticas pedagógicas. Motriz. 2005;11(3):185-197.
Scaglia AJ. Escolinha de futebol: uma questão pedagógica. Motriz. 1996;2(1):36-43.
Galatti LR, Scaglia AJ, Reverdito RS, Seoane AM, Paes RR. Pedagogia do esporte: tensão na ciência e ensino dos jogos esportivos coletivos. Rev Educ Física UEM. 2014;25(1)1:153-162.
Moscovici S. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar; 1978.
Minayo MCS. O conceito de representações sociais dentro da sociologia clássica. In: Guarechi PA, Jovchelovitch S, organizadores. Textos em representações Sociais. 11a. ed. Petrópolis: Vozes; 2009. p; 89-111.
Gil AC. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6a. ed. São Paulo: Editora Atlas; 1999.
Barroso MLC, Araújo AGS, Van Keulen GE, Braga RK, Krebs RJ. Motivos de prática de esportes coletivos universitários em Santa Catarina. Fórum Internacional Esportes. 2007;6:11.1-11.9.
Nuñez PRM; Picada HFSL, Schulz ST, Habitante CA, Silva, JVP. Motivos que levam adolescentes a praticarem futsal. Conexões. 2008;6(1).
Carmo JVM, Matos FO, Ribas PR, Miranda R, Filho MB. Motivos de início e abandono da prática esportiva em atletas brasileiros. HU Rev. 2009;35(4).
Costa VT, Alburquerque MR, Lopes MC, Noce F, Costa IT, Ferreira RM, Samulski DM. Validação da escala de motivação no esporte (SMS) no futebol para a língua portuguesa brasileira. Rev Bras Educ Fís Esporte. 2011;25(3):537-546.
Nieman D. Exercício e saúde: como se prevenir de doenças usando o exercício como seu medicamento. [tradução Marcos Ikeda]. São Paulo: Manole; 1999.
Rezer R. A prática pedagógica em escolinhas de futebol/futsal: possíveis perspectivas de superação [dissertação]. Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Desportos, Programa de Pós-Graduação em Educação Física, 2003.
Moraes DD, Duarte Junior MASDJ, Ginciene G, Moraes JC, Cunha GS; Voser RC. A perspectiva dos pais em relação à participação esportiva dos filhos em uma escolinha de fusal. Rev Bras Futsal Futebol. 2018;10(39):481-491.
Hernandez JAE, Voser RC, Lykawka MGA. Motivação no esporte de elite: comparação de categorias do futsal e futebol. Rev Digital. 2004;10(77):1-7.
Cruz RT. Influência em participar da escolinha de futebol. Rev Bras Futsal Futebol. 2011;3(10):3.
Kunz E. As dimensões inumanas do esporte de rendimento. Rev Movimento. 1994;1(1):23-28.
Gonçalves GHT, Klering RT, Pacheco CH, Balbinotti M, Balbinotti CAA. Motivos à prática regular de futebol e futsal. Saúde Des Hum. 2015;3(2):7-20.
Scaglia AJ, Fabiani DJF. Do jogo à pedagogia do jogo: o processo de constituição da ciência In: Nóbrega TP, Moreira WW, organizadores. Ser Professor(a) Universitário(a): o sensível, o inteligível e a motricidade. Natal: IFRN; 2017. p. 254-278.
Illeris K. Uma compreensão abrangente sobre a aprendizagem humana. In: Illeris K, organizador. Teorias contemporâneas da aprendizagem. [tradução Ronaldo Cataldo Costa]. Porto Alegre: Penso; 2013. p. 15-30.
Martins DF, Rezer R, Castro RLVG, Shigonov V. O esporte como papel de uma reunião social. Rev Eletr Ciênc Educ. 2002;1(1).
Filgueira FM, Schwartz GM. Torcida familiar: a complexidade das inter-relações na iniciação esportiva ao futebol. Rev Porte Ciênc Desporto. 2007;7(2):245-253.
Solder PA, Menezes GB, Yoshida GMV, Moreira MSG. Escolinhas de futebol. Rev Bras Futsal Futebol. 2010;2(6):135-145.
Pujals C, Vieira LF. Análise dos fatores psicológicos que interferem no comportamento dos atletas de futebol de campo. J Phys Educ. 2002;13(1):89-97.
Souza SR, Silva MKPVF. A participação dos pais em eventos competitivos infantis: algumas orientações. Pediatria Moderna. 2002;28(6):290-293.
Wilpert RA. O futebol como agente de inclusão e interação social: um estudo de caso sobre as escolinhas de futebol de Florianópolis-SC [dissertação]. Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção; 2005.
Sacristán JG. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3a. ed. Porto Alegre: Artmed; 2000.
Scaglia AJ. Pedagogia do futebol: construindo um currículo de formação para iniciação ao futebol em escolinhas. In: Nista-Picollo VL, Toledo E, organizadores. Abordagens pedagógicas do esporte: modalidades convencionais e não convencionais. Campinas: Papirus; 2014. p. 16-67.
Paes RR. Educação Física escolar: o esporte como conteúdo pedagógico do ensino fundamental. Canoas: Ulbra; 2001.
Machado GV, Galatti LR, Paes RR. Seleção de conteúdos e procedimentos pedagógicos para o ensino do esporte em projetos sociais: reflexões a partir dos jogos esportivos coletivos. Motrivivência. 2012;39:164-176.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Brazilian journal of physical education and sport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Todo o conteúdo da revista, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons (CC-BY)