Effect of music on mood and motor performance of students

Authors

  • Rafael Cunha Laux Universidade do Oeste de Santa Catarina, Chapecó, SC, Brasil. http://orcid.org/0000-0003-2723-3130
  • Luiz Afonso Libardoni Universidade do Oeste de Santa Catarina, Xanxerê, SC, Brasil.
  • Larissa Dornelles de Oliveira Universidade do Oeste de Santa Catarina, Chapecó, SC, Brasil.
  • Dayanne Sampaio Antonio Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brasil.
  • Sara Teresinha Corazza *Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.2023e37176081

Keywords:

Music, Mood sate, Motor activity, Performance

Abstract

The aim of the study was to verify the effects of music on mood and performance in the practice of dart-throwing. Twenty-two students between 10 and 12 years old participated. The experimental procedure consisted of three moments: i) group selection with the application of anamnesis and Brunel's mood scale; ii) pre-assessment of mood, performance of motor activity of dart-throwing with music in group 1 and without music in group 2 and achievement of mood; iii) reapplication of the protocol with inversion of the use of music. Data were evaluated descriptively and inferentially. There are no differences between the results obtained in the intervention with or without music, either in performance or mood. It was concluded that the music in the dart-throwing did not influence the performance and mood in the group evaluated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Zanettini A, Souza JB, Franceschi VE, Finger D, Gomes A, Santos MS. Quem canta seus males espanta: um relato de experiência sobre o uso da música como ferramenta de atuação na promoção da saúde da criança. Rev Min Enferm. 2015;19(4):1060-1064. Disponível em: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/1058.

Ilari B. Música, comportamento social e relações interpessoais. Psicol Estud. 2006;11(1):191-198. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/PRYHKwPGcjgGmZdX8L6HPwS/?format=pdf&lang=pt.

Muszkat M. Música e neurodesenvolvimento: em busca de uma poética musical inclusiva. Literartes. 2019;1(10):233-243. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/literartes/article/view/163338.

Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular [internet]. Brasília; 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.

Simões MGN. Avaliação dos efeitos combinados do exercício físico e da música na motivação para o exercício, nos estados de humor e na função cognitiva [dissertação]. Faro (Portugal): Universidade do Algarve; 2010. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/216317677.pdf.

Gaspar T, Matos MG, Ribeiro JL, Leal I. Qualidade de vida e bem-estar em crianças e adolescentes. Rev Bras Ter Cognitiva. 2006;2(2). Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-56872006000200005.

Oliveira PV, Muszkat M, Fonseca MFBF. Relação entre índice de motivação escolar e desempenho acadêmico de crianças com Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade e grupo controle. Rev Psicopedag. 2019;36(109):24-33. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S0103-84862019000100004&script=sci_abstract&tlng=en.

Soares RV. Os efeitos do uso da música cantada na atenção durante a realização de atividades aquáticas: um estudo em crianças com quatro e cinco anos de idade [monografia]. Curitiba (PR): Universidade Tecnológica Federal do Paraná; 2016. Disponível em: http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/8417.

Thomas JR, Nelson JK, Silverman SJ. Métodos de Pesquisa em Atividade Física. 6a ed. Porto Alegre: Artmed; 2012.

Rohlfs ICPM, Rotta TM, Luft CDB, Andrade A, Krebs RJ, Carvalho T. A Escala de Humor de Brunel (Brums): instrumento para detecção precoce da síndrome do excesso de treinamento. Rev Bras Med Esporte. 2008;14(3):176-181. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-86922008000300003.

Gomes TVB, Ugrinowitsch H, Coelho RR, Marinho NFS, Fonseca FS, Benda RN. Efeitos do posicionamento e quantidade de prática mental na aprendizagem do arremesso do dardo de salão. Motriz. 2012;8(2):273-279. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/motriz/v18n2/v18n2a07.pdf.

Sá EMSR. A influência da música na densidade motora da aula de educação física [dissertação]. Minho (Portugal): Universidade do Minho; 2014. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/35745.

Tani G, Bruzi AT, Bastos FH, Chiviacowsky S. O estudo da demonstração em aprendizagem motora: estado da arte, desafios e perspectivas. Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum. 2011;13(5):392-403.

Souza YR, Silva ER. Efeitos psicofísicos da música no exercício: uma revisão. Revista Bras Psicol Esporte. 2010;3(2):33-45. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-91452010000200004.

Jesus JR. A Musicalização na Educação Física e as possibilidades de "Se-movimentar" [monografia]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/188792.

Gattino GS. Algumas considerações sobre os efeitos negativos da música. Rev Música Hodie. 2015;15(2):62-72. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/musica/article/view/39701/20255.

Ressetti JC, Araújo AC, Okuno NM. Influência da música de preferência na resistência de força e estado de humor em exercícios resistidos. Rev Bras Ciênc Saúde. 2020;24(2):187-196. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rbcs/article/view/43372.

Leme LR. A influência da música nas atividades físicas e sua impressão no corpo e nos estados de ânimo [monografia]. Bauru: Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho; 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/128261.

Silva CBM, Benda RN, Fonseca FS, Fialho JVAP, Menzel HJK, Ugrinowitsch H. Mudança no foco de atenção ao longo da prática de uma habilidade motora. Motriz. 2013;19(2):391-398.

Published

2023-08-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

Laux, R. C., Libardoni, L. A., Oliveira, L. D. de, Antonio, D. S., & Corazza, S. T. (2023). Effect of music on mood and motor performance of students. Brazilian Journal of Physical Education and Sport, 37, e37176081. https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.2023e37176081