Conceptual and atitudinal perceptions of teachers and students in the teaching-learning process
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.2022e36177089Keywords:
Métodos de ensino, Esportes coletivos, Iniciação esportiva, Dimensões de ensinoAbstract
The purpose of this work was to describe the perceptions of teachers and students about conceptual and athenalysal aspects of the teaching-learning process. The research was composed of 18 students and 10 teachers of initiation to collective sports. Data collection was performed remotely, using questionnaires for teachers and students. The results show that the teachers were athletes in the modality they teach. Regarding the knowledge and use of the methods, the teachers mentioned knowing the analytical-synthetic and global-functional principle, but using the mixed method. For them, games are essential in classes and their main goal was well-being and socialization. In this sense, teachers are responsible for transmitting important concepts and skills, stimulating students with challenging situations. With regard to the students, it was observed that they prefer to participate rather than win and try to recover the ball to give a kick. Methodological experiences contribute to the students' perception of the context of the game. Therefore, it is concluded that the teachers were athletes, know the functional analytical-synthetic and global principle, but use the mixed method, and for these games are essential and the objective of the classes is well-being and socialization. On the other hand, the students chose to participate rather than win and to try to retrieve the ball instead of kicking. The methodological choices made by teachers resonate in the way students develop, see and act in sport.
Downloads
References
Paes RR, Balbino HF. A pedagogia do esporte e os jogos coletivos. In: De Rose Jr D, organizador. Esporte e atividade física na infância e adolescência: uma abordagem multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed; 2009. p. 73-83.
Testa Junior A, Dornelles GF, et al. Métodos de ensino dos esportes coletivos e a construção das percepções sobre o futebol. Rev Impetus. 2017;11(2).
Lotti AD, Oliveira RC. Proposta pedagógica para o ensino da natação a partir do modelo pendular. Pensar Prát. 2016;19(3):665-676.
Barroso ALR, Darido SC. A pedagogia do esporte e as dimensões dos conteúdos: conceitual, procedimental e atitudinal. Rev Educ Fís UEM. 2009;20(2):281-289.
Oliveira V, Paes RR. A pedagogia da iniciação esportiva: um estudo sobre o ensino dos jogos desportivos coletivos. EFDeportes. 2004;10(71).
Gonçalves A. Análise frente os professores de educação física quanto ao seu conhecimento, utilização e diversificação dos métodos no ensino dos jogos esportivos coletivos. Rev Bras Futebol Futsal. 2012;4(14).
Cossio-Bolaños M, Pascoal EH, et al. Métodos de ensino nos jogos esportivos. Mov Percepção. 2009;10(15).
Pinto FS, Santana WC. Iniciação ao futsal: as crianças jogam para aprender ou aprendem para jogar. EFDeportes. 2005;10(85).
Damasceno GJ, Teixeira DC. Métodos de treinamento empregado pelos treinadores nas escolinhas de futsal do município de Caratinga-MG e o desenvolvimento da inteligência tática. EFDeportes. 2011;16(156).
Daolio J. Jogos esportivos coletivos: dos princípios operacionais aos gestos técnicos-modelo pendular a partir das ideias de Claude Bayer. Rev Bras Ciênc Mov. 2002;10(4):99-104.
Casagrande CG. Ensino e aprendizagem dos esportes coletivos: análise dos métodos de ensino na cidade de Uberlândia-MG [dissertação]. Uberaba: Universidade Federal do Triângulo Mineiro; 2012.
Testa Junior A, Pellegrinotti IL, et al. Relações e proposições entre os métodos de ensino analítico e global e as percepções dos seus praticantes sobre os conceitos relativos ao esporte. Corpo Mov Educ Fís. 2017;8(1):51-59.
Cavichiolli FR, Cheluchinhak AB, et al. O processo de formação do atleta de futsal e futebol: análise etnográfica. Rev Bras Educ Fís Esporte. 2011;25(4):631-647.
Silva SC. Investigação no uso do método analítico e global e sua contribuição para o ensino-aprendizagem do futebol e futsal. Rev Bras Futebol Futsal. 2018;10(39).
O'Connor D, Larkin P. Coaching pratice and player development. In: Bangsbo J, Krustrup P, et al (editores). Science and Football VIII. Routledge; 2015
Moraes AF, Santos DVLA. Nível de conhecimento dos profissionais de educação física sobre os métodos de ensino dos esportes coletivos. Cad Educ Fís Esporte. 2018;19(2).
Greco PJ. Métodos de ensino-aprendizagem-treinamento nos jogos esportivos coletivos. In: Garcia E, Lemos K. Temas atuais VI em Educação Física e Esportes. Belo Horizonte: Saúde Ltda; 2001. p. 48-72.
Borges RRK. Análise dos métodos de ensino utilizados em escolinhas de futsal de Porto Alegre [monografia]. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 2011.
Teixeira AR, Silva AS. Parâmetros do processo de ensino-aprendizagem no contexto de treinamento do futsal. Rev Bras Futebol Futsal. 2015;7(27):531-539.
Galatti LR, Paes RR. Fundamentos da pedagogia do esporte no cenário escolar. Mov Percepção. 2006. 2006;6(9).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Brazilian journal of physical education and sport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Todo o conteúdo da revista, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons (CC-BY)