Performance indicators for a model of match analysis of handball in U-14 teams from coaches’ speeches

Authors

  • Mayara Gonçalves Madeira Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, SP, Brasil.
  • Maria Luísa Dias Estriga Universidade do Porto. Faculdade de Desporto, Porto, Portugal.
  • Rafael Pombo Menezes Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, SP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35i1p129-141

Keywords:

Team sports, Match analysis, Team handball, Performance indicators

Abstract

Different methods have been used to analyze the handball game based on indicators of adult teams, which are diffi cult to generalize to other categories (such as under-14). The aim of this study was to map the varia-bles relevant to match analysis of U-14 handball teams, based on coaches interviews (n=6). Semi structured interviews were conducted with coaches from the State of São Paulo, analyzed using the Collective Subject Discourse method. Eighteen performance indicators related to technical-tactical principles (11 defensive and 7 offensive) and 12 related to collective tactical elements (fi ve defensive and seven offensive) were identifi ed. These performance indicators refer to possible relationships between players in game situations, which need to be analyzed in the context in which they occur. It is suggested that the proposals for ma-tch analysis in U-14 teams consider the relationships between teammates and opponents, based on the indicators listed by coaches and by different authors, especially in 1vs.1, 2vs.2 and 3vs.3 situations. These analyzes should allow the identifi cation of aspects related to the game context that can be emphasized in the training sessions, starting from the previously mentioned numerical relations and the position of the ball, and not only describing the number of occurrences of the indicators.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Garganta J. Para uma teoria dos jogos desportivos colectivos. In: Graça A, Oliveira J, editores. O ensino dos jogos desportivos. 3 ed. Porto: Universidade do Porto/Centro de Estudos dos Jogos Desportivos; 1998. p. 11-26.

Gréhaigne JF, Godbout P. Tactical knowledge in team sports from a constructivist and cognitivist perspective. Quest. 1995;47:490-505.

Knijnik J. Handebol. 1 ed. São Paulo: Odysseus; 2009.

Menezes RP. Modelo de análise técnico-tática do jogo de handebol: necessidades perspectivas e implicações de um modelo de interpretação das situações de jogo em tempo real. Campinas: Universidade Estadual de Campinas; 2011.

Greco PJ, Silva SA, Greco FL. Identificação, caracterização e classificação do jogo de handebol. In: Greco PJ, Fernández Romero JJ, editores. Manual de handebol: da iniciação ao alto nível. São Paulo: Phorte; 2012. p. 33-54.

Prieto J, Gómez M-Á, Sampaio J. From a static to a dynamic perspective in handball match analysis: a systematic review. Open Sports Sci J. 2015;8:25-34.

Prudente J, Garganta J, Anguera MT. Desenho e validação de um sistema de observação no andebol. Rev Port Ciênc Desporto. 2004;4(3):49-65.

Menezes RP, Reis HHBd. Análise do jogo de handebol como ferramenta para sua compreensão técnico-tática. Motriz. 2010;16(2):458-67.

Sarmento H, Anguera MT, Pereira A, Marques A, Campaniço J, Leitão J. Patterns of play in the counterattack of elite football teams - a mixed method approach. Int J Perform Anal Sport. 2014;14(2):411-27.

Wright C, Carling C, Collins D. The wider context of performance analysis and it application in the football coaching process. Int J Perform Anal Sport. 2014;14:709-33.

Garganta J. A análise da performance nos jogos desportivos: revisão acerca da análise do jogo. Rev Port Ciênc Desporto. 2001;1(1):57-64.

Srhoj V, Rogulj N, Katic R. Influence of the attack end conduction on match result in handball. Collegium Antropologicum. 2001;25(2):611-7.

Meletakos P, Vagenas G, Bayios I. A multivariate assessment of offensive performance indicators in men´s handball: trends and differences in the World Champinships. Int J Perform Anal Sport. 2011;11:285-95.

Lennartsson J, Lidström N, Lindberg C. Game intelligence in team sports. PLoS ONE. 2015;10(5):1-28.

Pfeiff er M, Perl J. Analysis of tactical structures in team handball by means of artifi cial neural networks. Int J Computer Sci Sport. 2006;5(1).

Prudente J. Andebol. In: Garganta J, Prudente J, Anguera T, editores. Avaliação da performance em jogos desportivos coletivos. Porto: Centro de Investigação, Formação, Inovação e Intervenção no Desporto (CIFI2D); 2013. p. 9-77.

Queirós P, Lacerda T. A importância da entrevista na investigação qualitativa. In: Mesquita I, Graça A, editores. Investigação qualitativa em desporto. 2. Porto: Centro de Investigação, Formação, Inovação e Intervenção em Desporto; 2013. p. 175-206.

Gomes F, Volossovitch A, Ferreira A. Efeitos do pedido de timeout de equipa na performance colectiva no andebol em função do contexto do jogo. Rev Bras Educ Fís Esporte. 2018;31(2):413-21.

Saavedra J, Þorgeirsson S, Chang M, Kristjánsdóttir H, García-Hermoso A. Discriminatory power of women’s handball game-related statistics at the Olympic Games (2204-2016). J Human Kinetics. 2018;62(1):221-9.

Dello Iacono A, Martone D, Zagatto A, Meckel Y, Sindiani M, Milic M, et al. Effect of contact and no-contact small-sided games on elite handball players. J Sports Sci. 2018;36(1):14-22.

Bojić-Ćaćić L, Vuleta D, Milanović D, Barišić V, Jerak T, editors. Age differences among the Croatian female young pivots in the indicators of basic and handball-specific physical fitness. 14th International Scientific Conference of Sport Kinetics; 2018; Porec, Croatia.

Ferrari W, Vaz V, Sousa T, Couceiro M, Dias G. Comparative analysis of the performance of the winning teams of the Handball World Championship: Senior and Junior levels. Intern J Sports Sci. 2018;8(2):43-9.

Triguero D, Reina M, Baquero B, García-Rubio J, Ibáñez S. Carga competitiva en jugadores de balonmano de formación en función del resultado final. E-Balonmano.com Rev Cienc Deporte. 2018;14(2):99-108.

Prieto J, Gómez MA, Sampaio J. A bibliometric review of the scientific production in handball. Cuad Psicoll Deporte. 2015;15(3):145-54.

Modolo F, Beltramini L, Menezes R. Revisão sistemática sobre o processo de ensino e de análise do goleiro de handebol. Cuad Psicol Deporte. 2018;18(3):232-49.

Marconi M, Lakatos E. Metodologia científica. 6 ed. São Paulo: Atlas; 2011.

Richardson RJ. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3 ed. São Paulo: Atlas; 1999.

Triviños A. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 1 ed. São Paulo: Atlas; 1987.

Lefèvre F, Lefèvre AMC. Pesquisa de representação social: um enfoque qualiquantitativo. 2 ed. Brasília: Liber Livro

Editora; 2012.

Crusoé NMdC. A Teoria das Representações Sociais em Moscovici e sua importância para a pesquisa em educação. Aprender: Cad Fil Psicol Educ. 2004;II(2):105-14.

Lefèvre F, Lefèvre AMC. Discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa. 1 ed. Caxias do Sul: EDUCS; 2003.

Santos F, Fernandez J, Oliveira M, Leitão C, Anguera M, Campaniço J. The pivot player in handball and patterns detection - instrument. Motricidade. 2009;5(3):29-36.

Fernández Romero JJ, Casais Martínez L, Vila Suárez H, Cancela Carral JM. Balonmán: manual básico. Santiago: Edicións Lea; 1999.

Feu Molina S. Organización didáctica del proceso de enseñanza-Aprendizaje para la construcción del juego ofensivo en balonmano. E-Balonmano. 2006;2(4):53-66.

Menezes RP. Das situacões do jogo ao ensino das fixacões no handebol. Motriz. 2011;17(1):39-47.

Bayer C. Técnica del balonmano: la formación del jugador. Barcelona: Editorial Hispano-Europea; 1987.

Antón García JL. Balonmano: táctica grupal defensiva. Concepto, estructura y metodología. Granada: Grupo Editorial Universitario; 2002.

Oliver Coronado JF, Sosa González PI. La actividad física y deportiva extraescolar en los centros educativos: Balonmano. Barcelona: Ministerio de Educación y Cultura/Consejo Superior de Deportes; 1996.

Menezes RP. O ensino dos sistemas defensivos do handebol: considerações metodológicas acerca da categoria cadete. Pensar Prát. 2010;13(1):1-16.

Ehret A, Späte D, Schubert R, Roth K. Manual de handebol: treinamento de base para crianças e adolescentes. São Paulo: Phorte Editora; 2002.

Greco PJ, Silva SA, Greco FL. O sistema de formação e treinamento esportivo no handebol brasileiro (SFTE-HB). In: Greco PJ, Fernández Romero JJ, editores. Manual de handebol: da iniciação ao alto nível. São Paulo: Phorte; 2012. p. 235-50.

Santos LR. Tendências evolutivas do jogo de andebol: estudo centrado na análise da performance táctica de equipes finalistas em campeonatos do mundo e jogos olímpicos. Porto: Universidade do Porto; 2004.

Sousa DJ, Prudente JN, Sequeira P, López-López JA, Hernández-Mendo A. Análisis de las situaciones de juego 2vs2 en el campeonato europeo masculino de balonmano 2012: aplicación de la técnica de coordenadas polares. Cuad Psicol Deporte. 2015;15(1):181-93.

Garganta J. Trends of tactical performance analysis in team sports: bridging the gap between research, training and competition. Rev Port Ciênc Desporto. 2009;9(1):81-9.

Published

2021-04-16

Issue

Section

Articles

How to Cite

Madeira, M. G. ., Estriga, M. L. D. ., & Menezes, R. P. . (2021). Performance indicators for a model of match analysis of handball in U-14 teams from coaches’ speeches. Brazilian Journal of Physical Education and Sport, 35(1), 129-141. https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35i1p129-141